Smalspår i nollan

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev: 2023-10-31, 17:57 Ska vi bygga moduler med 16,5 mm spårvidd så blir det ju väldigt märkligt att ange en annan spårvidd i normen?

Man kunde förstås ha tänkt sig en generell smalspårsnorm med undernormer för dom olika spårvidderna.
Men det är ju kört i och med att man redan i namnet anger spårvidden.
Hur låter: du ska bygga efter 0m-normen men vi har spårvidden 0e.
Kan bara hålla med.

Så välj norm efter skala och spårvidd, blir enklast så tror jag.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

För info kan jag nämna att Fremo tidigare hade en 0e norm (16.5 mm spårvidd), men den verkar ha utgått bland Fremo:s normer.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

LLJ skrev: 2023-10-31, 18:08 För info kan jag nämna att Fremo tidigare hade en 0e norm (16.5 mm spårvidd), men den verkar ha utgått bland Fremo:s normer.

/Lars
Fremo har kvar 0e, men de har flyttat in det i en och samma grupp:

https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... 0n3-fremo/

Där kan man bland annat läsa nedsan text (översatt av Google):
"0n3-Fremo-gruppen bygger och driver även moduler med standardspår (Standardspår / SG), trespårigt spår (Dual Gauge / DG), smalspårigt spår (Smalspårigt / NG) i storlekarna: 0n2.5 / 0n30 (=0e) / 0n2 (=0f). Vi tillämpar även vår standard med anpassade mått för dessa moduler och fordon vid behov."

Den enda norm som finns som egen Smalspårsnorm är nämnda 0m som har en egen meny/grupp på sidan.
Inte så konstigt då den stämmer väldigt väl mot "meterspår" som jag antar är mest poppis bland de som bygger smalspår... Egen gissning, har inga belägg för det.

Japp, normen ligger på nollan.nu, men det gör också 0n3s normen... Vilken vinner?
Mitt minne säger mig att vi snackade om det när det var frågan om att fortsätta betala för en web-adress för normen.
Som jag minns det sa vi att det inte var värt pengarna då uppslutningen var skral. Men jag kan minnas fel, det händer... ;)

UBJ skrev: 2023-10-31, 17:57 Ska vi bygga moduler med 16,5 mm spårvidd så blir det ju väldigt märkligt att ange en annan spårvidd i normen?
...
Hur låter: du ska bygga efter 0m-normen men vi har spårvidden 0e.
Om Fremo klarar att räkna ut "anpassade mått" för så gör nog vi det också, kalla det för "3-fotsnorm" eller vad du vill.
Så himla komplicerat är det ju ändå inte att säga att man använder den "mekaniska normen XYZ med ZYX spårvidd".
Men visst, känner man att det är för komplicerast så finns kanske behovet av att uppfinna en norm till... ;)

Jag kände igen diskussionen från förra gången vi drog igång att göra en egen norm för smalspår i nollan, den då Lars byggde några moduler men sen hände inte så mycket mer. Tänkte man kunde förkorta processen lite... :)

Släpp mitt förslag, kör vidare på detta som ni behagar, jag kommer inte bygga några 0n30 moduler. Vi var ett par till som var "på gång" men Lars var snabbare än oss och innan vi kom till skott var hans moduler ombyggda till AmN-moduler om jag minns rätt. Jag har fortfarande material till 3 meter 0n30 moduler liggande. Jag har en gång för alla valt 0n3s och 0n2 som mina spårvidder, kommer inte ändra det igen, nu har jag bytt för tredje och sista gången... ;)

Over and out,
Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Jag får ta och kolla på Fremo:s norm. Inte lätt att hitta ifall man inte letar bland normer som man har intresse av.

Nu har jag kollat på Fremo:s hemsida. Och till min häpnad så fanns det inget normdokument!
Ganska svårt att bygga utan det.

Däremot så finns 0-16.5 normen, och det finns aktiva byggare i Sverige.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Rev 2.0 Beta 1 av normen har nu gått ut till några personer för korr.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av AlexanderEhn »

Tyckte mig se smalspår i 0'an på träffen i Magdeburg...!

Eller är rätt säker. Fanns en 0'an bana med överföringsvagnar och smalspår i alla fall.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

AlexanderEhn skrev: 2023-11-06, 20:08 Tyckte mig se smalspår i 0'an på träffen i Magdeburg...!

Eller är rätt säker. Fanns en 0'an bana med överföringsvagnar och smalspår i alla fall.
Det finns hopp för mänskligheten, trots allt :o
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

AlexanderEhn skrev: 2023-11-06, 20:08 Tyckte mig se smalspår i 0'an på träffen i Magdeburg...!

Eller är rätt säker. Fanns en 0'an bana med överföringsvagnar och smalspår i alla fall.
Dock inte 0n30 utan någon annan spårvidd typ 0m.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2023-11-06, 22:32
AlexanderEhn skrev: 2023-11-06, 20:08 Tyckte mig se smalspår i 0'an på träffen i Magdeburg...!

Eller är rätt säker. Fanns en 0'an bana med överföringsvagnar och smalspår i alla fall.
Dock inte 0n30 utan någon annan spårvidd typ 0m.

/Lars
Kanske det, jag mätte inte rälsen. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

Enligt träffinfo fanns både 0m, 0n3 och 0n30 i Magdeburg, de två senare i en US bana...

Konstig länk, men kanske den funkar... ;)
https://www.fremo-net.eu/nc/treffen/tre ... 634353c965

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"