Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024 - bilder från träffen tillagda

Information om kommande träffar
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024 - bilder från träffen tillagda

Inlägg av TomasJ »

Välkommen till MälarModulMöte (MMM) 2R/3R modulträff i Pålsboda öster om Hallsberg den 15-17 mars 2024.

NY INFO OCH FÖRLÄNGD ANMÄLNINGSTID TILL 5 FEBRUARI
Vi vill förtydliga att 2R banan har som enda tema modern trafik i Sverige på 2000-talet, och är inte begränsad till MMM-Modern. Alla moduler som enligt modulägaren skulle kunna passa in i den här tidsperioden är varmt välkomna, inklusive enkelspår, olika sliperstyper, ballast m.m. Det kommer även ges chans att köra andra epoker för den som gärna vill på lördag kväll efter publikkörning och trafikspel. Då denna ändring gjorts nyligen ger vi chansen för de som eventuellt blir intresserade att anmäla sig fram till den 5 februari, se anmälningslänk nedan.

BANOR/TEMA:
3R bana: MMM 3R moduler, fri epok, inga begränsningar!

2R bana: Tema modern trafik i Sverige på 2000-talet (ungefär). Moduler är moderna utifrån modulägarens tolkning. Inga krav på sliperstyp, ballastnyans, kontaktledning m.m. Både dubbelspår och enkelspår. De moduler som har kontaktledning kommer i möjligaste mån placeras tillsammans i banan.

Både MMM och FREMO moduler är välkomna!
Även moduler som inte har färdigt landskap är välkomna. Eftersom det delvis är publikkörning får man gärna ha målat modulen (så den inte är helt trären).

PUBLIK KÖRNING/FRÌKÖRNING:
Vi planerar att välkomna publik att besöka banan kl 11-15 på lördagen.
Frikörning kommer att vara möjlig under hela träffen. På 2R banan gäller tema modern trafik på 2000-talet. Vill man gärna lufta sitt äldre tåg, utländska tåg m.m. så går det bra på lördag kväll efter trafikspelet. På 3R banan är det fri epok hela träffen.

TRAFIKSPEL:
Enklare trafikspel med köruppdrag kommer anordnas på lördag sen eftermiddag och på söndagen för de som vill. Frikörning möjlig samtidigt.

TIDER:
Vi bygger fredag em/kväll från ca kl 14-15 (exakt tid meddelas av kommunen senare)
Öppet för publik lördag kl 11-15.
Körning på lördagen möjlig fram till kl 22.
Körning på söndag fram till kl 15, därefter gemensam rivning och lastning.

ÖVERNATTNING:
Enkel övernattning är möjlig på medhavd madrass/tältsäng i anslutning till hallen för den som vill. Detta anmäls i samma formulär som anmälan till träffen. Mindre kostnad behöver tas ut för att täcka kommunens avgift för övernattning.
Hotell Stinsen i Hallsberg (15 minuter från Pålsboda) har relativt förmånliga priser vid bokning i förväg, både enkelrum och tvåbäddsrum.
Örebro ligger 25 minuter från Pålsboda, med utbud av hotell och andra logimöjligheter.

FIKA/TRÄFFAVGIFT:
Uppdaterad: För att täcka kostnaderna delat på de som hittills anmält sig ser det ut som att träffavgiften behöver bli 250 kr. Vi tänkte då ha lite fika tillgängligt för deltagarna samt på fredagskvällen lite förstärkt fika under bygget (kanske korv med bröd). Träffavgiften betalas med Swish till MMM på plats.

ANMÄLAN:
ANMÄLNINGSTIDEN FÖRLÄNGD TILL 5 FEBRUARI.
ANMÄL DIG HÄR:
https://www.modulsyd.se//module/module_ ... ble_id=135


Välkomna! 😊
Senast redigerad av 34 TomasJ, redigerad totalt 2024 gång.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Modulträff Hallsberg 15-17 mars 2024

Inlägg av TomasJ »

Det har kommit en fråga om FREMO moduler. FREMO moduler är varmt välkomna på träffen. FREMO moduler som till utseendet liknar MMModern skulle ju med övergångsmodul kunna bli en fortsättning på dubbelspåret eller i annat fall skulle FREMO modulen kunna placeras i 2R bibana. Är det dubbelspår behövs förstås en övergångsmodul.
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2023 gånger.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Här kommer länken till anmälningsformuläret till Pålsboda

https://www.modulsyd.se//module/module_ ... ble_id=135
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av StefanFjällemark »

Vänligen respektera träffarrangörens önskan om att endast praktiska frågor kring själva träffen tas upp i denna tråd. Diskussioner i övrigt kan man hålla i denna tråd.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av TomasJ »

(Tagit bort inlägget då det innehåller info som inte längre stämmer med träffens tema)
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2024 gånger.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av TomasJ »

Jag har uppdaterat trådstarten angående konceptet för 2R banan, efter givande samtal med MMModern. För att anmäla en 2R modul är det alltså inte krav på varje detalj, t ex sliperstyp, ballastnyans osv. Vi tänker istället att helhetskänslan på 2R moduler som anmäls, när det gäller järnväg och miljö, ska spegla 2000-tal i Sverige. Modulen placeras vid banplaneringen på dubbelspåret, bibana etc där den passar. Om järnväg och miljö på en 2R modul däremot fullständigt osar en helt annan tid finns det kanske andra träffar som är mer rätt för just den modulen. 😉

Många moduler kan ju också vara ganska tidlösa! Äldre industrier och andra byggnader kan ju finnas kvar även i en miljö från 2000-talet. Miljön och järnvägen måste inte se ut som att den är anlagd efter år 2000. Om man vill kan man kan placera ut exv tidsenliga vägfordon, varumärken/butiksskyltar m.m. Om du tänker att epoken på din modul är 2000-talet så anmäl den! Vi tror på modulägarens bedömning och intention. Är du osäker kan du självklart skriva ett meddelande så kan vi resonera tillsammans.

Jag vill poängtera att alla är välkomna på träffen. Det vore roligt att få med även dig som inte byggt någon modern modul än men är intresserad av modernt. Vi behöver dig som kan vara värd för en modul, dvs vara med och sätta upp, ta ner och lasta modulen. Om du kan tänka dig det, kontakta träffansvarig eller modulägaren, t ex Toni (användare fs_toni) som lånar ut några moduler. För att vi ska få med så många moduler som möjligt, vill vi alltså gärna ha hjälp med transport/bygge/nerplockning även av den som inte har modul.
  • Redigerad: För att samordna transport av gemensamma moduler och ev MMM medlemmars större moduler till/från Stockholm, utser vi transportansvarig. Lasse H tar på sig rollen som Transportansvarig för 3R delen och någon annan för 2R. Chansen att få med fler moduler ökar om fler kan vara med och lasta och lossa gemensamma moduler i Stockholm.
Vi välkomnar särskilt medlemmar från andra modulföreningar till träffen! Kanske kan Hallsberg vara en knutpunkt även i modulvärlden. Om du inte är medlem i någon modulförening, hör av dig så hittar vi en lösning.

Kom ihåg att anmäla dig (det går att ändra i sin anmälan fram till sista anmälningsdag). Återigen, varmt välkommen!

/Tomas
Senast redigerad av 5 TomasJ, redigerad totalt 2023 gång.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av LasseHerneklint »

TomasJ skrev: 2023-11-11, 18:50
Vi tänkte också att det vore bra om någon kan ta på sig rollen som Transportansvarig för gemensamma moduler och ev MMM medlemmars större moduler till/från Stockholm. Transportansvarig samordnar hyra av släp (ersättning från MMM), vilka moduler som behöver transport, och hjälp att lasta och lossa i Stockholm. Kan du hjälpa till med detta hör av dig till undertecknad. Chansen att få med fler moduler ökar också om fler kan vara med och lasta och lossa gemensamma moduler i Stockholm.
Jag tycker det är bra, men tror vi ska ha en transportansvarig för 3R och en för 2R. Med erfarenhet av att räkna på kilon för att hålla sig inom lagens gräns med lastade släp vid transporter med MMM-gemensamt och eget 3R-material till olika körningar tror jag det behövs. I alla fall om det blir så många moduler som kommer som vi hoppas.
Jag kan ta på mig att ta hand om 3R-transporten.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Tompa »

Jag har anmält mig som elansvarig. Jag gör dock ingen skillnad på 2R vs 3R utan tänkte vara elansvarig för båda banorna. Till min hjälp har jag engagerat Thomas Fredman som kommer vara vice elansvarig :D.
Beträffande transporter så kommer jag att transportera de gemensamma elgrejorna i min egen bil så de behöver inte utrymme i modultransporterna. Planen är att köra Loconet på båda banorna. Två Z21or, en för 3R och en för 2R med tillhörande Wifi och handtagsprogrammeringsstationer kommer finnas. Utöver det kommer det också finnas programmeringsspår för den som vill leka med CVn men räkna inte med att underteckna kommer mecka med trilskande lok. Besök oss istället i tex Huddinge så vi kan provköra och programmera. Men se till att göra det i god tid = en månad innan träffen. Vänta inte till sista dagarna för vi som roddar med träffen har mycket att stå i. Eller ta hjälp av en mj-kunning vän i din närhet som har programmeringsmöjlighet är kanske ännu bättre.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av TomasJ »

Tack Lasse, du får gärna ansvara för 3R transporter. Jag ser till att någon annan kan ansvara för 2R transporter.

Tack Tompa och Fredman för att ni tagit på er elansvaret. Verkligen bra att vi har så kunniga personer som tar hand om det.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Jag har ju drag på min packåsna (V70) så jag kan ta ett släp med 2r prylar. Tror jag får plats med det mesta av mina egna prylar i bilen. Sen är det ju det här med vikten. 2r magasin, Tonis moduler inkl Tumba, vi får räkna på det men som sagt ett bil och släp lass kan jag ta. Däremot behövs bär och bygghjälp för de moduler som kommer att tas med då jag ansvarar för bygget av den moderna banan på plats.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "Kommande träffar"