Fremoanpassning av vagnar

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Fremoanpassning av vagnar

Inlägg av StaffanWiman »

Jag vill för kul skull fremoanpassa några godsvagnar.
Tre punkter är väl aktuella: Koppel, vikt och hjul. Sedan även vagnskort och någon slags märkning av vagnen.
Punkt 1, koppel. Rätt Fleischmannkoppel ska inte bara sättas dit, utan även dras in och fixeras.
Den metod som jag har prövat går ut på att kapa delen som hindrar kopplet från att dras in längre och sedan limma kopplet i önskat läge. Det fungerar men jag vet inte om man kan lita på limningen. Jag testade med plastlimmet som rekommenderas för Fallerhus. Det fäste inte alls. Sedan testade jag med Biltemas superlim. Det gick bättre, men hur säkert är det?
Finns det något lim som är avsett för just den plasten som är i koppel och vagnar?
Det borde också gå att borra ett hål och sätta i en skruv. Var får man tag i så små och lämpliga skruvar. Och borr?

Vikten får bli en senare fråga.

Originalhjulen kanske duger ett tag, men önskemålet är RP25.
När man tar av och på hjul, bänder man bara bort dem med fingrarna, eller är det en barbarisk metod?

Brukar man försöka märka vagnarna på något sätt? Att läsa av de förtryckta numren är mer än jag klarar av utan förstoringsglas i alla fall.

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Fremoanpassning av vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Vanligen måste man nog bända bort hjulen, lite beroende på fabrikat.

Ett tips jag läst nånstans är att se till att väderbita vagnarna lite olika, och att ha ett foto på vagnskortet som referens.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fremoanpassning av vagnar

Inlägg av Eke »

JanFrelin skrev:Ett tips jag läst nånstans är att se till att väderbita vagnarna lite olika, och att ha ett foto på vagnskortet som referens.
Man kan gärna ringa in dom individuella detaljerna med en röd ring på fotot så att man vet vad som är unikt för vagnen, det underlättar mycket för dom som är ovana vid vagnstypen när man står med ett knippe snarlika vagnar med vagnskort i näven!

Mvh. Peter
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Fremoanpassning av vagnar

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej Staffan!

FREMO-anpassning av vagnar - låter som en bra start! :D

Själv använder jag superlim till kopplet (CA-lim).

På slutna vagnar kan man enkelt gömma vikten inuti vagnen. På öppna vagnar är det lite svårare...
Då det blivit mer och mer populärt att "lasta av" resp "lasta på" måste vikten vara för en tom vagn. För lätta vagnar spårar ur medans "för tunga" går bra.

RP25 code 110 eller 88 går bra - själv har jag allt mellan fine-Scale till RP25/110 på mina "FREMO-vagnar". För länge sedan köpte jag en "påse blandade axlar" från Luck fin-mechanik. Vagnarna går kalas med de axlarna.

Inom FREMO H0 Re använder man inte bildsidan på vagnskortet vid trafikspel utan sidan med vagnsdata och fraktsedeln på. Själv struntar jag i att läsa numren på vagnarna (normalt) utan kontrollerar att ordningsföljden på korten stämmer när jag får dem. Det är inte särskilt ofta som man har 2-3 identiska vagnar kopplade med varandra.
Enda gången jag använt vagnsnummren på en FREMO-träff var när jag växlade pappersmassevagnar på ett pappersbruk - 32 likadana vagnar på 7 olika lastplatser 8-) Rangérspel är kul säjs det....

Tipsen att smutsa ner dem olika resp märka skillnaderna på vagnarna fungerar säker jättebra - om nu alla andra också hade gjort det. Inom FREMO tror jag det är ungefär 50/50 som har riktigt foto på vagnen resp de som har en ritning/typfoto på vagnskortet. På FREMO-träffen i Älmhult lånade Jerker mina vagnskort till sina vagnar (samma nummer) de vagnkorten hade SJs typfoto på baksidan. Å andra sidan blir det fel ibland även i verkligheten - tro mig!

Undersidan på mina vagnar är försedda med:
  • Svensk flagga alt färgkoden Blå-Gul-Blå för Sverige
    Utskrivet namn alt signatur
    Vagnens litt (1-8 bokstäver)
    Vagnens nummer (3-12 siffror)
allt beroende på hur mycket som får plats.
Urban "Södra Station" Johansson
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fremoanpassning av vagnar

Inlägg av StaffanWiman »

Tack för många bra tips!

Är Biltemas Superlim ett CA-lim, vad det nu är, men det verkar hålla.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"