Vkröken

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Bygget fortsätter. Modulen får en cykelbanan

Bild

Cykelbanan får en asfaltsbeläggning av en 0,6mm plyfa.
Rälsen har fått slipers och dessa har fått sig en betongfärgskrud.
Även kabelkanalerna har fått betongfärg.

Bild

Några bergsidor är också på G. Gissbergmetoden med DASprontolera och fläckmålning

Bild

Bild
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vkröken

Inlägg av fs_toni »

Ser riktigt lovande ut!
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Bullerplank känns modernt
För att skilja järnvägen och cykelbanan så tänkte jag man kan göra ett bullerplank. Provar att rita ett i "modulär" form som kan 3Dprintas. Det ska vara enkelt att måla för jag är usel på finmålning.

Bild

Limmar fast med smältlim. Kanske inte det snyggaste planket men när man har många lika efter varandra så blir det allmänna intrycket ganska bra. Dom håliga sektionerna tänkte jag ha genomskinlig plast, som "glasrutor" så man kan se in på valda ställen.

Bild
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Grå kontaktledningsstolpar är modernt
Labbade för en tid sedan med att 3Dprinta moderna kontaktledningsstolpar. Men det var mycket jobb med att göra utliggare så jobbet har legat nere tills nyligen då intresset pånyttföddes.

Bild

Utliggaren görs av 2x0,35mm pianotråd och den sneda pianotråden är 0,6mm som löds. De görs i två olika storlekar , en kort och en lång. Löda med z-fluss funkar perfekt

Bild

Som isolatorer tar jag korta stumpar småsignalkabelisolering

Bild

passar på att bygga en sprutbox i plastlåda med IKEA snurren i botten

Bild

Jag använder dubbelhäftande tejp för att hålla stolparna upprätta under målningen. Målarplattan är en Bilteamfresbee á 19kr som går enkelt att lyfta i och ur sprutboxen

Bild

I fundamentet finns ett 3mm hål. I det sticker jag en avklippt M3skruv som limmas med cyano

Bild

Borrar 3,5mm hål i rälsbäraren och limmar fundamenten och skruven med smältlim. Funkade skapligt.
På bilden ser man också de två olika storlekarna på utliggarna.

Bild
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Vkröken

Inlägg av Simon Johannesson »

Snyggt som tusan Tompa!
:D
Vänliga hälsningar,
Simon
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Cykelbanebelysning, det är modernt
Bo har haft flera fina trådar om att göra olika belysningsstolpar som har inspirerat till detta bygge.
Hittar lite mässingsrör som jag haft liggande och som verkar passa. Löder vita 0805-LEDar på 0,2mm lackad Cu-tråd och trär i röret.
Stolpen får sedan ett 3D-printad lyckthus.

Bild

Stolparna målas och får 3D-printad hållare undertill med skydd för kabelskarven och där förkopplingsmotståndet också skyddas.

Bild

Cykelbanan får sitt vita streck genom maskning och målning med elementfärg som är lite tjockare och gör strecket lite så där "fet" som gatumålningar brukar ha.

Bild

Jag 3D-skriver en mall med cyklar och gångtrafikantmärkning så även dessa kan sprejas på cykelbanan

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vkröken

Inlägg av daniel »

Mycket snyggt! :)
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vkröken

Inlägg av UBJ »

Smart med elementfärgen.
Du kan väl gå vidare med fler schabloner för moderna vägmarkeringar i allmänhet?

Jag minns att jag hittade någon sida på nätet som ingående beskrev dom här maskinerna som målar vägmarkeringar.
Vore något att göra med Faller car. :)
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Betongslipers, det är Modernt
Roco flexräls code83 med betongslipers tycker jag är den som mest liknar svenska moderna spår av dom stora tillverkarna. Med sliprarna är ju plastigt grå så dessa behöver målas. Jag målar sliprarna med pensel. Rälsidorna målas rostiga, också med pensel. Man kan tro det tar lång tid men det går fortare än man tror.

Bild

Sen får delar av landskapet sågspån som limmas med utspätt vitlim med handdiskmedel i.
Passar på att nyttja solen på balkongen för torkning.

Bild

Sågspånen målas sedan med grön/brunt

Bild

Och så på med turf som undervegetation.

Bild

Och grusning av spåren med den så kallade Stockholmsblandningen påbörjas. Blandningen finns beskriven i MMModern normen som kan laddas ner här
https://www.proprat.com/modern-modulnorm.pdf

Bild

Målar sargen svart med så kallad krittavelfärg

Bild

Även Ostkrokarna får sig en svart sargskrud

Bild
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

UBJ skrev: 2023-09-27, 17:49 Smart med elementfärgen.
Du kan väl gå vidare med fler schabloner för moderna vägmarkeringar i allmänhet?
Elementfärgen fungera bra när man maskar men i schablonerna så är den så tjock att den fastnar på schablonhålväggen så innan man gör fler schabloner krävs det lite utvecklingsarbete. Det kan ju vara handhavandefel också :D
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"