Fjärklarering av mindre station
Postat: 2020-06-02, 09:05
Hej!
Efter Grimslövträffen tidigare i år på smålandsbannan så känner jag att trafikmängden inte var i högsta lagret och när det då dessutom gick åt två TK för att bemanna denna linje så har tänkarna gått igång på om det skulle vara möjligt att fjärrstyra en station av denna storlek (tre spår). Svaret är självklart att det går men hur ser andra på de, är det något som hade varit intressant. Vet att Kristineberg går att fjärklarera men då denna station/trafikplats är relativt omfattande så blir det naturliga att det behövs en person.
I höstas så byggde vi i Växjörallarna stationen Snöflemåla som kan ligga till grund. Stationen består av tre tågspår och ett sidospår där växelomläggningen sker med vippor i sargen och sköldpaddor. Min tanke är så fall att komplettera detta med några relä och styrning med Arduino och loconet för att med enkelhet bygga en panel med möllehems kort. Samt tydliga signaler.
Den slutliga frågan blir då hur mycket övervakning kan tänkas vara en rimlig nivå. Räcker det med spåravkänning eller behövs en eller flera kameror för att kunna säkerställa driften? Kan det tänkas att lokföraren ringer till stationen som fjärrstyr stationen när denne har kommit fram?
Tanken med att kunna fjärrstyra är framförallt att spara folk men inte på stationer och godskunder. Tror dessutom att vara tågklarerare för två mindre stationer kan vara rätt lagom för att inte bli uttråkad då det är lite att göra vilket gör att det blir enklare att någon vill vara TK på de mindre stationerna.
Finns det några tankar kring detta, skulle gissa på att jag inte är den första som tänker i dessa banor.
/Hugo L
Efter Grimslövträffen tidigare i år på smålandsbannan så känner jag att trafikmängden inte var i högsta lagret och när det då dessutom gick åt två TK för att bemanna denna linje så har tänkarna gått igång på om det skulle vara möjligt att fjärrstyra en station av denna storlek (tre spår). Svaret är självklart att det går men hur ser andra på de, är det något som hade varit intressant. Vet att Kristineberg går att fjärklarera men då denna station/trafikplats är relativt omfattande så blir det naturliga att det behövs en person.
I höstas så byggde vi i Växjörallarna stationen Snöflemåla som kan ligga till grund. Stationen består av tre tågspår och ett sidospår där växelomläggningen sker med vippor i sargen och sköldpaddor. Min tanke är så fall att komplettera detta med några relä och styrning med Arduino och loconet för att med enkelhet bygga en panel med möllehems kort. Samt tydliga signaler.
Den slutliga frågan blir då hur mycket övervakning kan tänkas vara en rimlig nivå. Räcker det med spåravkänning eller behövs en eller flera kameror för att kunna säkerställa driften? Kan det tänkas att lokföraren ringer till stationen som fjärrstyr stationen när denne har kommit fram?
Tanken med att kunna fjärrstyra är framförallt att spara folk men inte på stationer och godskunder. Tror dessutom att vara tågklarerare för två mindre stationer kan vara rätt lagom för att inte bli uttråkad då det är lite att göra vilket gör att det blir enklare att någon vill vara TK på de mindre stationerna.
Finns det några tankar kring detta, skulle gissa på att jag inte är den första som tänker i dessa banor.
/Hugo L