Bluffande avsändare!

Allmäna diskussioner och information
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Bluffande avsändare!

Inlägg av Fredman »

Hejsan alla.

Jag har fått mail från som vid första titten ser ut som om de kom från MMM medlemmar.

Om man markerar mailet och högerklickar och sedan egenskaper så ser man att det inte alls är från MMM-medlemmen.
Är det fler som fått sådana mail?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Bluffande avsändare!

Inlägg av daniel »

Inte från MMM-medlemmar men däremot från andra personer jag har haft kontakt med. T ex att man har handlat av någon på Tradera och därefter får mail från den personen.

Tidigare berodde detta oftast på att någon hade fått in ett virus på datorn som läste eposten. Men idag när man har en massa appar på telefonen kan det mycket väl vara någon app som får för sig att plocka alla epostadresser så det kan vara svårt att skydda sig. Jag läste någonstans att Facebooks app tidigare tankade ner samtliga bilder och filmer från mobilen till Facebooks servrar så även till synes seriösa appar kan göra sig skyldiga till detta, även om europeiska dataskyddsdirektivet GDPR lär städa upp en del. (På frågan om Facebook hade användarnas godkännande så var svaret förmodligen någonting typ: Ja, det står i användaravtalet på sidan 231).
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Bluffande avsändare!

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Ja, då!
För två år sedan var jag under bombardemang med ett trettiotal olika förslag på vinster, som jag vunnit!!
En polis i TV lärde mig(oss) att sätta pekaren på den förmenta avsändaren (oftast ett "vanligt" namn), så visas den riktiga avsändaren.
Det viktiga är ju att ALDRIG trycka på länken som finns i mailet, utan ta bort mailet snabbast möjligt.
Hälsar Ingvar
(som inte har fått några nya mail på länge)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"