Färska bilder från norra Hamburg

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Färska bilder från norra Hamburg

#1 Inlägg av LLJ » 2019-05-14, 19:51

Förra helgen (2019-05-11 - 12) var det en stor 0:an träff i norra Hamburg, med 140 m moduler.
Inte en FREMO-träff men FREMO eller kompatibla moduler. Man använde Roco/Lenz istället för LocoNet som används vid FREMO träffar.
Bilder

/Lars

Robban
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#2 Inlägg av Robban » 2019-05-14, 20:18

Alla sätt är bra :D :
https://www.n-bahnerkreis.de/_wp/wp-con ... 019-37.JPG
"flexräls"

Robban

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#3 Inlägg av LLJ » 2019-05-14, 21:51

lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".

/Lars

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 2908
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#4 Inlägg av daniel » 2019-05-14, 23:07

LLJ skrev:
2019-05-14, 21:51
lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".

/Lars
Större bild:
https://www.n-bahnerkreis.de/_wp/wp-con ... 2018-2.jpg
Ordförande i ModulSyd

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 664
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#5 Inlägg av kasoe » 2019-05-15, 07:40

Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
Tror det hänger på vad man har tillgängligt, om man ska köpa materialet är nog flexräls lika bra, ser inte direkt vitsen med plåt?
Cd143 är ca 3.6 mm hög, ska man köpa 3 mm AL-plåt (100 mm bred som får kapas på mitten hittade jag via Google) så kostar den lika mycket som en flexskena men man måste kapa den utmed långsidan för att få två bitar... Eller betala för kapning...

Så om vinsten inte är ekonomisk eller praktisk, vad är poängen med att köra med plåt på plywood som räler jämfört med en skena flex på en plywoodskiva?
Jag fattar nog inte riktigt poängen... ;)

Annars är det treliga bilder, undrar hur långt vi kan komma här i Sverige. Är detta en återkommande träff? Vore kanske något att besöka? Hamburg är ju inte så långt... inte jätte...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt smalspår i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 664
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#6 Inlägg av kasoe » 2019-05-15, 07:40

Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".
Tror det hänger på vad man har tillgängligt, om man ska köpa materialet är nog flexräls lika bra, ser inte direkt vitsen med plåt?
Cd143 är ca 3.6 mm hög, ska man köpa 3 mm AL-plåt (100 mm bred som får kapas på mitten hittade jag via Google) så kostar den lika mycket som en flexskena men man måste kapa den utmed långsidan för att få två bitar... Eller betala för kapning...

Så om vinsten inte är ekonomisk eller praktisk, vad är poängen med att köra med plåt på plywood som räler jämfört med en skena flex på en plywoodskiva?
Jag fattar nog inte riktigt poängen... ;)

Annars är det trevliga bilder, undrar hur långt vi kan komma här i Sverige...? ;)
Är detta en återkommande träff? Vore kanske något att besöka? Hamburg är ju inte så långt... inte jätte...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt smalspår i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#7 Inlägg av LLJ » 2019-05-15, 09:30

Träffen är återkommande men är inte publik. Men tror inte det skall vara några problem att bli inbjuden.

/Lars

Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#8 Inlägg av GSJ » 2019-05-16, 09:30

Tack för bilderna LLJ! :)

Tittade en del på färgen på banvallarna. Brun och grå i som jag upplever, är relativt mörka toner. Kan i och för sig vara ljuset i lokalen som får dem att framstå så.
Blir mer övertygad att en ljusare "sandfärgad" banvall ger ett "lättare" intryck. I alla fall om man är inne på att gestalta en mindre bibana.
Senast redigerad av 3 GSJ, redigerad totalt 2019 gång.

UBJ
Inlägg: 573
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#9 Inlägg av UBJ » 2019-05-16, 11:43

Ballast kan se väldigt olika ut men ofta är den ljusare än man kanske tror. Den här bilden från Säröbanan ger en liten hint om vad dom använt, sand och ljust som sanden väl mest är längs västkusten.
https://digitaltmuseum.se/021018122267/ ... ro-station

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 497
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Färska bilder från norra Hamburg

#10 Inlägg av JanFrelin » 2019-05-17, 18:56

daniel skrev:
2019-05-14, 23:07
LLJ skrev:
2019-05-14, 21:51
lite OT: en bild från ett tidigare år:
smart staging
Inte så dumt att använda plåt istället för flexräls, och dessutom på utbytbara "brickor".

/Lars
Större bild:
https://www.n-bahnerkreis.de/_wp/wp-con ... 2018-2.jpg
Sätt en liknande lösning i England som de kallade kassetter.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster