Motståndslödning

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Motståndslödning

Inlägg av FredrikB »

Hej alla!

På mässan i Mölndal den gångna helgen var vi några som pratade om motståndslödning, och var man kan få tag på utrustning.

Jag nämnde då att jag sett en brittisk leverantör av utrustning för hobbybruk, och den kan man läsa om här:

https://traders.scalefour.org/LondonRoa ... and-tools/

Någon som har erfarenhet av den här enheten, eller någon annan att rekommendera?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Motståndslödning

Inlägg av kasoe »

Jag städade lite bland mina gömmor igår och då hittade jag en liknande station som jag köpt begagnad här i landet för många år sedan.

Den tror jag såldes av Sture Holmberg men när Habo Hobby tog över hans verktygssortiment så vill jag minnas att den inte längre såldes officiellt eftersom den inte går att få CE-märkt.
Hade något med transformatorns utformning att göra om jag minns rätt, tror det är en "spartrafo" i den, dvs man har direktkontakt med vägguttagets fas om man kopplar den fel.
Det går inte att göra med UK-plug som alltid har koll på nolla och fas, men med vår EU-plug så kan man få ut fas eller nolla i spetsen beroende på hur kontakten är vänd...

Sen sägs det att med fel inställning så kan man effektivt förånga de små delar man försöker löda, en helt ny upplevelse i fältet "mjuklödning"...
Den jag köpte den av rådde mig att istället skaffa lågtempertur tenn med vilket jag kunde löda smådelar på lägre temperatur.

Själv så har jag hittills löst det mesta med lödkolv och vanligt elektroniklod (har ännu kvar "blyat" lod...) men har för säkerhetsskull även något kilo med 145 graders tenn i lådan... (Även 90 graders för vitmetall).
Egen erfarenhet av motståndslödning har jag ingen, inte heller han jag köpte lådan av för länge sedan vad jag förstod, men jag har möjligheten att skaffa mig...
Om jag vågar, det låter rejält ruggit jämfört med vanlig lödpenna så jag har tvekat att ta fram den och det har kännts rätt tryggt att ha den i garderoben tillsvidare...
Jag har inte heller skaffat lodpasta som man sa var en förutsättning, så även där var det något som jag behövde skaffa extra som inte blev av inser jag nu...

Däremot så undrar jag lite över vilken fördel det är att ha en motståndslödare? Vad är det man får för hjälp och förbättring jämfört med vanlig lödning?

Jag vill nog inte bli av med min station, har inget rationellt motiverat argument för den inställningen... ;)

Så om du vill kalla detta erfarenhet vet jag inte, men det är vad jag har fått för information om den station jag har och det är också anledningen till att jag aldrig har ens koppat in den i väggen...
Känns lite som att hantera sprängmedel eller handgranater i lumpen kände jag... :D

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Motståndslödning

Inlägg av LLJ »

Är inte fördelen att man begränsar området som värms upp och därmed slipper att delar som man redan lött fast lossnar?

/Lars
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Motståndslödning

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Motståndslödning

Inlägg av FredrikB »

LLJ skrev: 2019-05-06, 14:04 Är inte fördelen att man begränsar området som värms upp och därmed slipper att delar som man redan lött fast lossnar?
En annan fördel verkar vara att man aktiverar lödspetsen momentant med en pedal, så man kan använda spetsen för att hålla fast det som skall lödas - tramp på pedalen - klart! Detta låter väldigt tilltalande för dem av oss som bara har två händer.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Motståndslödning

Inlägg av kasoe »

Är inte fördelen att man begränsar området som värms upp och därmed slipper att delar som man redan lött fast lossnar?
Visst är det så! Det var det som gjorde att jag skaffade den, men samtidigt...
Finns en risk att man får 240 V i arbetsstycket... Inte så sugen... Då bränner jag hellre ett finger... ;)
Dessutom, med fel inställning så riskerar man att förånga delen som man tänkte löda fast...

Den länkade filmen visar ju just det att man kan löda med en pedal, smidigt, jag håller med!
Men samma förbehåll som ovan... Riskerna...

Samtidigt, alla operationer ovan tycker jag att jag lyckas få till med vanlig lödpenna... Jag har lite träbitar, en masonitskiva där jag limmat en vinkel som jag kan pressa delar mot när jag löder och ibland borrar jag ner styrpinnar i underlaget com hjälper mig att hålla delar på plats. Lodet lägger man på lödpennan och delarna flussar man med lödvatten, så det finns en hand över att hålla delen med för det mesta...

För mig är den helt avgörande faktorn för att lyckas med att löda bra just LÖDVATTEN! Utan det skulle jag vara helkörd...

Men OK, jag noterar dessa saker och sen ska jag försöka mäta upp min låda och se om det verkligen är en spartrafo i den... Tyvärr har jag ingen voltmeter till hands så jag kan inte göra det nu, men nu blev jag nyfiken på att kolla hur det förhåller sig med min förutfattade mening...

Till sist, Fredrik, använder du lödvatten när du löder? Om inte så rekommendera jag att testa det... Underbart... Jag lovar... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Motståndslödning

Inlägg av LLJ »

En fråga: finns det inte motståndslödutrustning som CE-godkänd och har en "fulltrafo" så att riskerna med nätanslutningen försvinner?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Motståndslödning

Inlägg av daniel »

kasoe skrev: 2019-05-06, 19:44 Men OK, jag noterar dessa saker och sen ska jag försöka mäta upp min låda och se om det verkligen är en spartrafo i den... Tyvärr har jag ingen voltmeter till hands så jag kan inte göra det nu, men nu blev jag nyfiken på att kolla hur det förhåller sig med min förutfattade mening...
Nu kanske jag är ute och cyklar dressin, men jag tycker att du bör kunna göra kontrollen med en lysdiod, ett 100 ohms motstånd samt ett 1,5 volts batteri. Om lysdioden lyser om du kopplar batteri+motstånd+lysdiod mellan ena polen på väggkontakten och ena polen i motståndslödningen så är teorin om en fulltransformator skjuten i sank....
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Motståndslödning

Inlägg av kasoe »

Som jag skrev, den specifika utrustning som Sture importerade från UK, som till nästan 100% liknar den på bilden i första inlägget, gick inte att CE-godkänna eller om det var något annat.
Det var något som gjorde att man inte kan sälja den kommerisellt i Sverige utan att riskera att åka på dryga böter och andra straff.
Jag har ingen aning om vad som finns i övrigt i form av motståndslödare, men jag håller med om att "det borde kanske finnas".

Kan säkert göra kontrollen på flera andra sätt, men jag har i princip "inget" elektroniskt hemma alls, det mesta ligger kvar i butiken och den är flera mil bort... Men en multimeter har jag insett att jag behöver så jag kanske ska ta en sväng förbi Biltema i eftermiddag då jag ändå är ute och åker bil... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Motståndslödning

Inlägg av AndersB »

Jag byggde mig en för länge sedan.
En kraftig ringkärnetransformator, div strömbrytare, en fotkontakt.
Handtaget blev en gammal lödpenna där ena polen anslöts. Som spets i lödpennan sitter en bit "kolpinne", sådana man använder till pinnsvetsar.
Den andra polen i en krokodilklämma.

Fungerar perfekt och klarar en hel del saker enkelt som är svårare med traditionell lödning.
T.ex lite större ytor där två "skivor ska läggas ihop. Lite lödpasta mellan ytorna och sen "punktsvetsning" på några ställen.
En annan plats där den fungerar perfekt är trådar till spåret. Mindre risk att plastslipers runt omkring smälter.

Den är bäst för vissa saker och "vanlig lödning" för andra, så vid mässingsbygge använder jag båda.

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"