Varför kommer fler godståg och hämtar vagnar under ett trafikspel? Finns det ett trafikmässigt skäl till det eller är det för att det ska hända mer saker på en station under ett trafikspel?AlexanderEhn skrev: ↑2018-11-18, 20:29 Problemforumering:
I trafikspelen blir det ofta svårt att få till jämnt flöde av godsvagnar på en lastplats om flera godståg hämtar vagnar flera gånger under ett trafikdygn. Det finns påtaglig risk/chans att lokföraren för första godståget tar med sig alla vagnar och då finns det inga vagnar kvar.
Speciellt på obevakade lastplatser utan stins/Tkl blir detta tydlig då det inte finns någon som kan styra vilka vagnar lokförarna ska ta med sig.
I Upphärad löste Stefan det med att på fraktsedlarna skriva när en fraktsedel var lastad. ”Vagn lastad 06.00” respektive ”vagn lastad 12.00”. Vagn lastad 12.00 fick inte plockas med om tåget gick före 12.00.
Ett annat sätt att lösa detta vore att mellan två godståg ha en liten extra beställningsrunda som genrererar nya frakter runt lunch.
Ett tredje sätt är att helt sonika efter beställningsrunda sortera vagnarna på stationen per de olika godstågen och skriva en lapp vilket godståg vagnarna tillhör. Detta funkar fint i magasinen, men kan var rätt fult på stationer.
Trafikmässiga skäl
Det troliga är att antingen är det så mycket vagnar som ska in och ut att ett tåg inte kan hantera det, eller så blir vagnar klara under olika tider på dygnet och det är viktigt att hämta vagnarna innan vissa deadlines så de kommer fram till sin destination i tid. I det första alternativet så bör det inte vara något problem för då kan första tåget helt enkelt inte hantera antalet utgående vagnar. I andra alternativet så behövs det troligen någon mekanism som berättar vilka vagnar som är klara när (se nedan för förslag).
Det ska hända mer under ett spel på stationen
Här väljer man att frångå hur det fungerade i verkligheten för att spelet ska bli roligare för deltagarna. För att det ska fungera väl så behövs det troligen någon mekanism som berättar vilka vagnar som är klara när (se nedan för förslag).
Lösning med informationen på fraktsedlarna
I Upphärad användes det på vissa ställen fraktsedlar med information med när vagnen var lastad. Det fungerar, men kräver ofta träffspecifika fraktsedlar.
Lösning med hanteringskort
I stället för att skriva informationen om när en vagn tidigast får hämtas på fraktsedeln så kan man ange det på ett separat kort som man sätter i vagnkortet. I bilderna nedan finns ett exempel på hur sådana kort kan se ut. När trafikplatsansvarig uppdaterar fraktsedlarna för vagnarna inför nästa trafikspel så sätter personen också i lämpligt hanteringskort för vagnar som först är klara en bit in i trafikspelet. När den angivna tiden har passerats tar man bort hanteringskortet och vagnen kan nu hämtas av nästa lämpliga tåg.
/Erik
Som ytterligare en krydda, och som hjälp till trafikplatsansvarig att bestämma när en vagn är lastad eller lossad så kan man sätta in hanteringskort i vagnkorten som anger när en vagn placerades på sin lastplats.