Sida 6 av 12

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-02-18, 20:45
av fs_toni
LLJ skrev: 2019-02-18, 19:45 Ser konstigt ut att övergångsväxlarna ligger "på fel sida" om växeln längst till höger. Förstår att det är av utrymmesskäl men ser inte förebildsriktigt ut.
Lite osäker på vilken växel du syftar på? Och hur borde det sett ut istället för att vara mer förebildsenligt?

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-02-18, 21:39
av LLJ
Om det skulle varit förebildsenligt så skulle övergångsväxlarna mellan dubbelspåren legat längst till höger i bild. Och vänster om dem övriga växlar.
Då kan man nå båda de andra avvikande spåren åt vänster från valfritt spår av dubbelspåren.

/Lars

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-02-18, 23:14
av fs_toni
LLJ skrev: 2019-02-18, 21:39 Om det skulle varit förebildsenligt så skulle övergångsväxlarna mellan dubbelspåren legat längst till höger i bild. Och vänster om dem övriga växlar.
Då kan man nå båda de andra avvikande spåren åt vänster från valfritt spår av dubbelspåren.

/Lars
Aha, jag tror jag förstår hur du menar. Men det yttre övre spåret är inte ett ”stationsspår”. Det spåret är utdragsspår / rundgångsspår från kombiterminalen. Endast de övriga tre spåren kommer ha perrong.
Dock har du säkert rätt i att man i verkligheten skulle byggt så att alla spår kunde nås från valfritt dubbelspår.

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-02-21, 12:42
av fs_toni
Tar just nu en paus i arbetet men fick leverans på lite roliga tillbehör så länge :D
IMG_2228.jpg

Kibris container-kran har ett utrymme om ca 23 cm mellan benen vilket gör att den bör passa precis över de 4 spåren jag tänkt i min terminal. Så får lastbilarna stå på utsidan om kranen. Kibris kran har också vissa utseendemässiga likheter med den Liebherr kran som används i min förebild Yilport Stockholm Nord.
428508.jpg
428508.jpg (197.73 KiB) Visad 4028 gånger

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-02-22, 15:41
av fs_toni
En sak är säker att det blir en väldans enorm mängd massa ledningar för körström som måste till när varje enskild liten rälsbit ska säkras med sin egen sladd - jag har börjat markera var jag måste borra hål och sen dra ledningar och löda. Det är sånt här jobb som tar en massa tid som man inte alltid föreställer sig innan man börjar bygga...

Sen ska dessutom microbrytare monteras för varje växel och anslutas för omkoppling av hjärtstycket...
Jaja, man har ingen brist på sysselsättning :D :D
IMG_2232.jpg

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-04-11, 00:13
av fs_toni
Räls, växlar och mikrobrytare monterade på den första (av sju) moduler. Jag har valt att inte limma utan provisoriskt skruva och spika fast rälsen. Provisoriskt innebär fåtal fästen för att jag ska kunna ta loss om något problem visar sig med el eller annat vid de första provkörningarna.

Nu vidtar det mödosamma arbetet att borra hål för körström, löda alla kablar samt på undersidan dra alla ledningar. Alla små rälsbitar som t ex förbinder två växlar bör ju ha egen ström så man inte bara litar till skarvrälernas förbindelse. Därefter ska också microbrytarna kopplas in till växlarnas hjärtstycken och till körström. Lödning är inte min bästa gren så här får jag bita ihop...
50ED02BE-F58B-4490-A283-5EB8B8A050CC.jpeg

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-04-11, 00:59
av AlexanderEhn
Bra jobbat!

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-04-11, 07:49
av Per Widell
Kul att se att arbetet går framåt. :)
Belöningen blir ju att se att tågen rullar som du tänkt.

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-04-11, 08:54
av Henrik Maude
Ser lovande ut. Blir kul att kunna köra moderna systemtåg framöver.

Re: Station i kurva och kombiterminal

Postat: 2019-04-11, 09:13
av AlexanderEhn
Henrik Maude skrev: 2019-04-11, 08:54 Ser lovande ut. Blir kul att kunna köra moderna systemtåg framöver.
Verkligen!

Jag stöttar dig allt jag kan Toni för att få möjlighet att någon gång köra på dessa moduler! :D