Stigningar på moduler

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Stigningar på moduler

Inlägg av LLJ »

Skapar en egen tråd utifrån tråden http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 2444#p2444 ang. stigningar.

Nu har jag inte lusläst MMM norm 2.1, men i de tidigare har jag för mig att stigningar upp till 1.5% var tillåtna. Har detta ändrats?

Att vagnar kopplar av är naturligtvis inte bra, men där tror jag mycket handlar om att ha koppel justerade så de har rätt höjd vilket jag upplever att det slarvas mycket med.
Men även hur man börjar och avslutar en stigning spelar stor roll. T.ex. så hade jag på min andra modelljärnväg backar med 5% stigning (på tok för branta) men genom att bygga början och slutet med stor "vertikal radie" så kunde jag köra med långa amerikanska lok och kadee koppel.

Så det fungerar med stigningar, men det krävs att man är lite mer noggrann.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av hakang »

LLJ skrev:Så det fungerar med stigningar, men det krävs att man är lite mer noggrann.
Håller helt med, jag är kanske bara lite mer skeptisk än du, vad avser modellrallares generella noggrannhetsnivå. Huvudsakligen baserat på min egen... :oops:
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Det som står i MMM2R 2.1 är följande:
5.6 Stigningar
Genomgående spår skall löpa utan stigning. Övriga spår kan utformas fritt, anpassat till modulens trafikidé.
Jag förstår varför de vill ha det så, men å andra sidan så måste inte BA använda moduler med stigningar om det är olämpligt, eller om modulbyggaren har byggt dem olämpligt. En rekommendation vad gäller vertikal radie kan dock vara bra att ha.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Eke »

Jo, det är sant att man måste tänka till lite extra för att göra en stigning som funkar bra!
Men jag tycker det vore synd att förbjuda det bara för att alla kanske inte har kunnandet att bygga en bra stigning, det skulle ju kunna tillkomma intressanta moduler från duktiga byggare som kunde tillföra mycket om man fick bygga stigningar!

Min egen fundering på en bra stigning ser ut så här. Ta en 1,2 meters rak modul, första halvan av modulen blir vertikalkurva upp till 2% och sedan linjär stigning på resten av modulen! Blir en mycket mjuk övergång till stigningen med en vertikalkurva på 30 meter!
Total stigning inklusive vertikalkurva 18 mm!

Dom flesta vagnsavkopplingar jag sett på moduler brukar mest bero på taskigt spårläge i modulskarvarna (i synnerhet skarvar med skarvräler), och det är lika viktigt att det är bra även på moduler utan stigningar!

Vi kan väl avråda från att bygga sådana moduler om man inte är hundraprocentigt säker på vad man gör och att man ska diskutera bygget med andra medlemmar innan man sätter sågen i plywooden!

Beträffande vertikalkurvan hade först MMM rekomendationen 2 meters vertikalkurva i MMM2R 2.1!!!! Hoppas verkligen att dom ändrat detta för det är alldeles på tok för lite då vertikalkurvan upp till 2% bara blir 40 mm lång!!! Där kan det nog bli problem med avkoppling kan jag tänka!

Mvh. Peter som gillar kurvor även på vertikalen! ;)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av LLJ »

Ang. vertikal radie så får man utgå från de längsta fordonen. Bland dem tillhör de amerikanska ångloken "Big Boy" (43cm inkl tender) och "Cab forward" (27cm utan tender, 43 med tender). Även amerikanska s.k. Autoracks och svenska personvagnar i skalenlig längd (c:a 31 cm) är fordon att ta hänsyn till.
Hur man skall räkna vet jag inte riktigt. Man får nog prova lite innan man anger någon vertikal radie.

För fordon med kadee koppel kan man väl säga att kopplen inte får förskjuta sig mer än halva koppelhöjden gentemot varandra vid in och utgång av en stigning. Fordon med bygelkoppel justerade på samma höjd är inte lika känsliga som kadee, m.a.o. om det fungerar med ovan nämnda fordon, bör även bygelkoppelförsedda fordon fungera.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av kasoe »

Hoppas ni ursäktar om jag kliver in i en H0 tråd, N-gubbe som jag är... Men jag ville flika in en sak som rör problemen kring "genomförandekvalitet" när det gäller stigningar. Jag tror Peter har något bra på gång...
Min egen fundering på en bra stigning ser ut så här. Ta en 1,2 meters rak modul, första halvan av modulen blir vertikalkurva upp till 2% och sedan linjär stigning på resten av modulen! Blir en mycket mjuk övergång till stigningen med en vertikalkurva på 30 meter!
Total stigning inklusive vertikalkurva 18 mm!
Istället för att skriva siffor och krav på vinklar, vertikalradier m.m. Varför inte skriva in en lösning på hur man ska göra? Visst kan (bör/ska) man lägga krav med en rad siffror och vinklar, men komplettera med en not liknande Peters ovan, rita en kompletterande bild och lägg till lämpligt material (typ och tjocklek) för att vertikalkurvan ska bli så bra som möjligt. De som inte kan, vill, orkar räkna kan följa handgreppen och materialvalen med en bra chans att få till en bra övergång... Komplettera med att man kanske ska undvika skarvjärn i själva böjen så borde det kunna byggas helt OK och fungerande övergångar av vem som helst... borde... ;)

Nu vet jag att det inte var ren spec-text som diskuterades, men man kunde ha det som utgångspunkt för de som vill bygga, oavsett var det skrivs in...

En inslängd fundering av,
Anders Ö som nu återgår till att lurka...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Nicke »

Eke skrev: Min egen fundering på en bra stigning ser ut så här. Ta en 1,2 meters rak modul, första halvan av modulen blir vertikalkurva upp till 2% och sedan linjär stigning på resten av modulen! Blir en mycket mjuk övergång till stigningen med en vertikalkurva på 30 meter!
Total stigning inklusive vertikalkurva 18 mm!
Mvh. Peter som gillar kurvor även på vertikalen! ;)
Ursäkta en dum fråga, men vad ska du ansluta denna modul till? Det förutsätter ju att du gör flera moduler, med vertikalkurva tillbaka till plant, och sen ner igen, blir en hel del?! eller har jag missat nåt?

För övrigt såg jag en riktigt häftig modul, i åtskilliga sektioner, i sommras. Den ökade höjden från en klubbs egna norm 1000mm till Fremos 1300mm via flera slingrande kurvor, klart imponerande!

Därmed vill jag ha sagt att jag dömer alls icke ut tankegångarna, bara ställer mig frågande till det generella behovet?
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Eke »

nicke skrev:
Eke skrev: Min egen fundering på en bra stigning ser ut så här. Ta en 1,2 meters rak modul, första halvan av modulen blir vertikalkurva upp till 2% och sedan linjär stigning på resten av modulen! Blir en mycket mjuk övergång till stigningen med en vertikalkurva på 30 meter!
Total stigning inklusive vertikalkurva 18 mm!
Mvh. Peter som gillar kurvor även på vertikalen! ;)
Ursäkta en dum fråga, men vad ska du ansluta denna modul till? Det förutsätter ju att du gör flera moduler, med vertikalkurva tillbaka till plant, och sen ner igen, blir en hel del?! eller har jag missat nåt?

För övrigt såg jag en riktigt häftig modul, i åtskilliga sektioner, i sommras. Den ökade höjden från en klubbs egna norm 1000mm till Fremos 1300mm via flera slingrande kurvor, klart imponerande!

Därmed vill jag ha sagt att jag dömer alls icke ut tankegångarna, bara ställer mig frågande till det generella behovet?
Javisst, det behövs flera moduler för att komma tillbaks till normalläget!
Och i mina tankar om framtida byggen så har jag en massa funderingar på häftiga moduler, bla. en modulgrupp där stigningen är en vital del! Om det någonsin blir byggt står väl skrivet i stjärnorna, men en bra början är väl att det inte är förbjudet i normen!

Var såg du den stigningen, finns det att beskåda på nätet?

Mvh. Peter Drömmaren ;)
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av AiR »

Vi har väl "alla" sett Burg am Stausee...

http://www.youtube.com/watch?v=V5ie5fP5VNk
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av AndersB »

N-skale-varning igen ;)

Vid DT11 så hamnade Nskalan i ett rum med golvet i två nivåer. För att kunna untyttja hela rummet så gjorde jag två moduler på 50cm styck, där den ena var inledningen till en backe och den andra avslut.
Det var alltså 50cm spår som gick från 0 till 2.25% lutning.
Mellan dessa två placerades så många som behövdes av vanliga moduler men som då hamnade med lutning och utgjorde större delen av backen.
Funkade fint och inga avkopplade vagnar vad jag kunde se. Inga tåg verkade ha några problem att ta sig uppför heller. Det var planerat för ett påskjutarlok som kunde rycka ut från stationen nedanför men det behövdes nog aldrig (tyvärr).

Vet inte om man kan dra några jämförelser med H0 - kanske ska 50cm spår jämföras med 100cm i H0...

Lars gjorde en hyttåkning på banan och backen (nedförsbacke) dyker upp vid 5:59 och planar ut vid 6:20 - men den märks inte om man inte riktigt letar! Här är videon.

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"