Som MMM:are med många vänner i ModulSyd vill jag tillåta mig några reflektioner avseende H0 2R i min egenskap av utomstående:
Det har blivit en intressant diskussion om frikörning kontra trafikspel med en nivå av underliggande olika åsikter inom ModulSyd som vi ännu inte sett på samma nivå inom MMM (men det kanske kommer framöver?). Jag tror orsaken är att de senaste åren i ModulSyd har det tillkommit fler tongivande medlemmar med intresse för frikörning medans åtminstone för några år sedan trafikspels-intresset övervägde desto mer p g a de medlemmar som då var tongivande. Jag minns när jag gick med i MMM så var trafikspel nästan inte alls något man höll på med, det var mest spontana frikörningsträffar såsom t ex Tekniska Museet mm. Det var då ModulSyd var desto mer tongivande i att ordna trafikspel - inte minst genom påverkan från VMJF-medlemmar. Sedan började trafikspelen ta fart också inom MMM för att på sistone bli en naturlig del av de flesta MMM-träffar (med några undantag) utan några stora konflikter inom MMM kring detta. En skillnad mellan MMM och ModulSyd är att många i MMM som mest gillar frikörning heller inte är speciellt aktiva i att bygga moduler eller arrangera träffar. De vill mest komma på en träff och köra sina långa tåg - men är egentligen inte så mycket ideella "föreningsmänniskor" till sin natur. Då blir det ganska naturligt i MMM att denna grupp är nöjd med vad som bjuds så att säga och inte ställer krav på mer frikörning.
I ModulSyd nu verkar det dock vara delvis annorlunda: flera som gillar frikörning bygger BÅDE mycket moduler OCH tar aktiv del i att arrangera, planera och genomföra träffar. Detta är enligt min åsikt av värde i en förening och något man måste ta vara på. Därmed bör ni fundera över hur en balans kan åstadkommas som bättre speglar de som nu är aktiva och tongivande - men helst utan att svänga pendeln fullt ut åt andra hållet.
En allmän frågeställning är såklart hur man kan tillgodose BÅDA grupperingar på SAMMA träff - och huruvida det alls är eftersträvansvärt?
En specialiserad träff får nästan ALLTID effekten av att dom som inte gillar trafikspel/frikörning (välj en) uteblir med sina moduler, med påföljd att banan blir kortare vilket är tråkigt för alla.
En generell träff med BÅDE trafikspel/frikörning kan locka personer från båda grupperna - men också avskräcka de som är så pass "hard core" att de kräver 100% trafikspelsfokus på en träff för att alls vilja deltaga.
Jag tror nyckeln just nu i tiden är att på framtida ModulSyd-träffar finna den balansen som:
- lockar nästa samtliga "frikörare" att deltaga
- lockar merparten av trafikspelare (de flesta utom "hard core") att deltaga
För de som är 100% hardcore trafikspelare kommer alltid VMJFs och GefleModuls samt Norge och FREMOs internationella träffar att finnas samt därutöver tillfälligt ordnade rena trafikspelsträffar (såsom Rotebro etc).
För de som är 100% frikörare så finns ofta möjligheten på träffar kopplade till mässor och utställningar att få sådan körning.
Hur skulle då en sådan bland-träff se ut enligt mig? Här är lite att tänka på:
a) frikörarna måste enas sinsemellan om hur man vill frikörningen ska gå till på träffen! Stafettpinne eller bemannade stationer? Och om stationer är bemannade är man då säker på att tillräckligt många vill stå där och inte mycket hellre vill köra? Enkelriktat eller dubbelriktat trafik? Kan man introducera olika roliga moment som en del av frikörningen, t ex rangering eller vagnsutbyten eller lokförarbyten?
b) träff-arrangören och frikörare måste ha förståelse för trafikspelets krav. Det går knappast t ex att bryta trafikspels-sessioner mitt på dagen för två timmars frikörning för då måste alla "spel-fordon" flyttas bort vilket innebär lång ställtid. Trafikspelen bör hålla ihop i "block av tid" - endera i träffens mitt eller i träffens början och slut.
Timmeleträffen med er vänner i ModulSyd ligger mig varmt om hjärtat och ett tänkbart förslag på ovanstående upplägg skulle kunna vara som följer:
fredag: bygga bana och därefter frikörning om banan hinner bli klar
lördag: två trafikspel fram till ca klockan 15, därefter frikörningssession resten av dagen (enligt upplägg som frikörare måste enas om sinsemellan)
söndag: fortsatt frikörning första timmen, därefter ett avslutande trafikspel innan nedpackning
Jag tror att om man har lite av båda SAMTLIGA dagar så frestas inte de olika grupperingarna att vilja utebli en hel dag från träffen utan det finns något för alla båda dagarna.
EDIT: jag kanske ska tillägga att min definition på "tongivande medlemmar" är de medlemmar som:
a) tar initiativ till och ordnar träffar eller olika möten
b) bygger mycket moduler och deltager på många träffar
c) tar olika arbetsroller i föreningen och dessutom i samband med träffar
d) är någorlunda sociala och inkluderande till sin natur
Det är den sortens människor som helt enkelt ser till att det alls sker något i föreningens verksamhet. (Tongivande betyder alltså inte detsamma som att prata/skriva/tycka mest och högst
)