Längden på träffar?

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Längden på träffar?

Inlägg av AndersB »

Hej
Undrar lite om hur folk ser på längden på körträffarna.
Vi har ju haft lite olika varianter:
- "småträffar" och uppvisningar där man sätter upp på morgonen, kör under dagen och plockar ner på kvällen,
- "helgkörningar" där man sätter upp på fredagkväll eller lördag morgon och plockar ner söndag eftm ( vanligast här nere i söder),
- "långkörningar" där man viker torsdagen (eller tidigare) för uppsättning och kör heldag fredag/lördag och nedtagning söndag eftm. (Fremo Älmhult och senaste DT)

Finns det några åsikter om vad som passar bäst i olika lägen, vilket som är roligast etc.?
Ställer frågan främst till dom som har varit på en N-RE körning eller gärna skulle åka på en sådan om omständigheterna är dom rätta ;)

mvh/anders
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Längden på träffar?

Inlägg av kasoe »

Inlägg raderat enligt önskemål från Webmaster, se nedan.

Hälsar,
Anders Ö
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2012 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Längden på träffar?

Inlägg av StaffanWiman »

Inlägg raderat enligt önskemål från Webmaster, se nedan.

Staffan
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Längden på träffar?

Inlägg av daniel »

Webbmaster:

Jag känner att det är viktigt att respektera trådskaparen, speciellt när man tydligt anger förutsättningarna i ursprungsinlägget. I det här fallet att frågan gäller specifikt N-RE. Starta i stället fler trådar om det behövs.

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Längden på träffar?

Inlägg av AndersB »

Tack Olle för svar,

jag var främst ute efter vad varje deltagare känner - vilken längd på körningarna "känner just Du mest för"/"passar bäst för dig".

Man kan ju säga så här - jag känner för att köra lite moduler och det råkar vara 4 körningar samtidigt den helgen. Alla är ungefär lika långt bort (kan inte sova hemma).
På alla körningarna verkar det vara lika trevligt folk, lika god mat, ungefär samma körupplägg - kort sagt dom är helt likvärdiga.
Men - A är en endagskörning, B är helg (uppsättning fredag kväll, ner söndag 14.00), C är förlängd helg uppsättning torsdag eftm och ner söndag 14.00) och D är långkörning måndag till söndag.

Vilken/vilka är det troligast att du drar iväg på? Någon som du valt bort även om det var enda chansen?

mvh/anders

PS. gäller naturligtvis också dom som inte visat sig på någon större körning än - Ivan, AndersÖ etc. DS.

PPS.
i skånskaN har vi alla kategorier, t.ex. de som tycker att en helg i köpenhamn är för länge eller för långt bort, och de som inte tycker det är lönt med 1-dags körningar.
Lite synd om majoriteten i "modul Syd" föredrar helgkörningar om det nu, som det verkar, börjar bli renodlat "förlängda helgkörningar"
DDS.
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Längden på träffar?

Inlägg av MarcusHorn »

AndersB skrev:Tack Olle för svar,

jag var främst ute efter vad varje deltagare känner - vilken längd på körningarna "känner just Du mest för"/"passar bäst för dig".

Man kan ju säga så här - jag känner för att köra lite moduler och det råkar vara 4 körningar samtidigt den helgen. Alla är ungefär lika långt bort (kan inte sova hemma).
På alla körningarna verkar det vara lika trevligt folk, lika god mat, ungefär samma körupplägg - kort sagt dom är helt likvärdiga.
Men - A är en endagskörning, B är helg (uppsättning fredag kväll, ner söndag 14.00), C är förlängd helg uppsättning torsdag eftm och ner söndag 14.00) och D är långkörning måndag till söndag.

Vilken/vilka är det troligast att du drar iväg på? Någon som du valt bort även om det var enda chansen?

mvh/anders

PS. gäller naturligtvis också dom som inte visat sig på någon större körning än - Ivan, AndersÖ etc. DS.

PPS.
i skånskaN har vi alla kategorier, t.ex. de som tycker att en helg i köpenhamn är för länge eller för långt bort, och de som inte tycker det är lönt med 1-dags körningar.
Lite synd om majoriteten i "modul Syd" föredrar helgkörningar om det nu, som det verkar, börjar bli renodlat "förlängda helgkörningar"
DDS.
Jag skulle välja endagskörningen eller helgen, pga diverse andra åtaganden. Längre körningar av varianten torsdag till söndag eller ännu längre är i princip uteslutna för min del, DreamTrack undantaget. Tyvärr har de senaste tillfällena varit av varianten för långa (i avstånd och/eller i tid) för att fungera i min kalender och i min verklighet, vilket effektivt diskvalificerat mig som deltagare. Och här runt Östergötland är modulbyggare "few and far between" vilket inte underlättar heller, det är helt enkelt svårt att få till datum när tillräckligt många kan... Vilket iofs inkulderar undertecknad också. :oops:

Men det ena borde väl inte utesluta det andra? Utan "småträffar" blir det kanske problematiskt att testa sin nya eller ombyggda modul mot någon annans så man får se att allt funkar som man tänkt. Och så får man övning i uppställning av modulerna, något man troligtvis behöver men praktiserar alldeles för sällan...
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Längden på träffar?

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:A är en endagskörning, B är helg (uppsättning fredag kväll, ner söndag 14.00), C är förlängd helg uppsättning torsdag eftm och ner söndag 14.00) och D är långkörning måndag till söndag.

Vilken/vilka är det troligast att du drar iväg på?
A och B är de troligaste för mig, då de är lättast att få att fungera med både jobbet och familjen. Detta sagt, så har jag redan förhandlat mig till DT-13...

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Längden på träffar?

Inlägg av kasoe »

För mig passar de kortare körningarna bäst, jag har ofta ont om tid och inte så gott om ledighet som bara är att ta ut... Så för mig är det idag (tyvärr) A och B körningar som funkar lättast.

Nu ser det dock ut som det kan lätta åtminstone med tidsbristen... (Ledigheten är lika illa ställt med även i fortsättningen...)

Om jag fick bestämma och känna efter vad jag skulle vilja så skulle jag nog kunna tänka mig två C körningar om året, en vår och en höst. Mellan dessa en rad A-körningar i en mindre grupp, ev en B-körning, för att testa moduler och jobba tillsammans. Kanske inte är att se som en träff utan som en arbetsdag eller arbetshelg.

Med samma/liknande motivering som Olle, det optimala tycker jag är C-träffar. Om man får ihop förutsättningarna privat...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Längden på träffar?

Inlägg av MickeC »

Jag tillhör A och B-falangen av familjeskäl.

Sen minst lika viktigt för min del är kvalite, att förebild, epok, bana och trafikspel hänger ihop och är avpassat efter varandra.

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Längden på träffar?

Inlägg av LLJ »

Jag har ännu inte varit på en ren N-RE träff, har alltid sammanfallit med H0 tyvärr.
(Har dock ett magasin, så jag kan deltaga. Fick även hem mitt första N-RE lok idag, så än finns det hopp ;) )

Jag skulle nog välja alt B eller C.

Dock så kan även alt A vara nog så intressant om man har en mindre bana.
En liten bana med 3-4 stationer med en förgrening kan ge minst lika mycket nöje som de riktigt stora banorna.
Får en känsla att man alltid siktar på att försöka bygga så stora banor som möjligt.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "N-RE"