Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Johnny »

Jag får erkänna att jag också hör till syndarna i det fallet ... Brukar ställa in boostrarna centralt för att undvika problem. Skall informera tydligare framgent.

- Men man kan också vända på det. Om min inställning innebär att CV-värden ändras så har ju ägaren kommit till träffen med felkonfigurerad utrustning. Det borde ju vara ägarens ansvar att ställa in sin booster med de värden som gäller. Tror att flertalet förväntar sig att EA fixar detta. Man kanske inte har kunskap eller utrustning för att göra detta själv.

Alternativt kan man som EA strunta i detta och låta var och en lösa problemen själva vid "sina" boostergränser.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av daniel »

OK. Eftersom jag mest håller till på americaN-banan har jag ingen koll på hur H0-sidan brukar göra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 159
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av PeterAlsén »

Vad jag vet programmeras alla boostrar om av EA innan körningen kan starta, detta görs via Loconet för att säkerställa att alla boostrar är konfigurerade på samma sätt.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Oavsett vilket metod som tillämpas, EA programmerar eller var och en, så krävs bättre information vad som gäller och att boosterns inställningar kan vara justerade om EA gör det hela centralt.

@PeterAlsén: Programeringen görs normalt via centralen och PoM. Blir svårt att ansluta LocoNet till en LV 101 ;)

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

daniel skrev: 2017-07-02, 21:33 Jag föreslår att wikin har informationen, men att en länk på wiki-sidan hänvisar till boostertråden som auktoritet. Dvs att boostertråden är det som gäller, men att informationen även finns på wikin.
Nu la jag till en referens.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Boos ... modulbanor
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Daniel Rydell
Inlägg: 388
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Daniel Rydell »

Gällande n-skala, hur fungerar det att blanda de boostrar som rekommenderas för n-Re respektive americaN? Robert lobbar ju för att få "n-Reare" att delta i bl.a. Timmele-körningen.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av ErikKuiper »

Daniel Rydell skrev: 2017-07-03, 14:54 Gällande n-skala, hur fungerar det att blanda de boostrar som rekommenderas för n-Re respektive americaN? Robert lobbar ju för att få "n-Reare" att delta i bl.a. Timmele-körningen.
Antagligen alldeles utmärkt. Rekommendationen för americaN-boostrarna bygger på vad som används i Tyskland inom americaN och att vi nu har tillgång till 6 TAMS B4 inom americaN-gruppen i Sverige. N-RE-boostrarna har summer som aktiveras vid kortslutning, något som den gruppen vill ha (se följande tråd på Svenskt MJ-forum).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

@DanielRydell: en lösning är att arrangören står för boostrarna och central. Ibland är det så inom H0-RE.

Vore dock intressant att veta om "N-RE boostrarna" och "americaN boostrarna" fungerar ihop eller inte.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av Eke »

Johnny skrev: 2017-07-03, 07:42 Jag får erkänna att jag också hör till syndarna i det fallet ... Brukar ställa in boostrarna centralt för att undvika problem. Skall informera tydligare framgent.

- Men man kan också vända på det. Om min inställning innebär att CV-värden ändras så har ju ägaren kommit till träffen med felkonfigurerad utrustning. Det borde ju vara ägarens ansvar att ställa in sin booster med de värden som gäller. Tror att flertalet förväntar sig att EA fixar detta. Man kanske inte har kunskap eller utrustning för att göra detta själv.

Alternativt kan man som EA strunta i detta och låta var och en lösa problemen själva vid "sina" boostergränser.
Är även jag en "syndare" i detta fallet, men känner mig inte speciellt skyldig!
Jag tror att dom flesta känner till och är medvetna om att vi måste ha samma spänning på alla boostrar!
Problemet löses väl enklast genom att informera i inbjudan vad som gäller och vad som kommer hända!
Naturligtvis kan jag hjälpa till att sätta önskad spänning innan hemfärd för dom som önskar vilket jag också erbjudit, men dom flesta har väldigt bråttom hem!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

@eke: Vad är anledningen till att Modul Syd / MMM använder 16 V till H0-2R? (Att H0-3R använder 16 V är inte lika konstigt då Märklin historiskt använt högre spänning)
Skulle det gå att sänka till 14 V och på det viset slippa att sin boostrarna är inställd fel ifall man använder den till flera skalor / standarder?
Det verkar som 14 - 14.5 V är "mer normalt".

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"