Central till central?
Central till central?
Hejsan alla.
Jag använder Uhlenbbrocks apparater för att lägga om växlarna på min station Fredhem.
Dessa pratar med varandra via Loconet och det är vanliga RJ12 kontakter och kablar som brukar/skall användas till Loconet.
Vad händer om någon skulle koppla ihop mitt system med loconet i körhandtagsbussen som brukar användas vid modulträffar?
MVH Thomas
Jag använder Uhlenbbrocks apparater för att lägga om växlarna på min station Fredhem.
Dessa pratar med varandra via Loconet och det är vanliga RJ12 kontakter och kablar som brukar/skall användas till Loconet.
Vad händer om någon skulle koppla ihop mitt system med loconet i körhandtagsbussen som brukar användas vid modulträffar?
MVH Thomas
- pcederstrand
Re: Central till central?
Troligtvis inte alls bra.
Det finns troligt ingen central som har övervakning av flera "pull-up" alltså matning av bussen. Bussen i sig har ju "collision detection" men det lär nog iallafall bli knas med överföringarna (även om det inte blir elektriskt matningsknas för just detta). Det blir ju två olika stackar som handhar adresser så där lär det bli kaos.
Frågan som återstår är om RailSync matningen kan bränna den andra centralens matning men jag tror inte det (inte via pull-up?)
Boostermatningen är nog mer "farlig" och kan förstöras.
Är dock inget som någon verkligen vill utprova, tror jag
/peterc
Det finns troligt ingen central som har övervakning av flera "pull-up" alltså matning av bussen. Bussen i sig har ju "collision detection" men det lär nog iallafall bli knas med överföringarna (även om det inte blir elektriskt matningsknas för just detta). Det blir ju två olika stackar som handhar adresser så där lär det bli kaos.
Frågan som återstår är om RailSync matningen kan bränna den andra centralens matning men jag tror inte det (inte via pull-up?)
Boostermatningen är nog mer "farlig" och kan förstöras.
Är dock inget som någon verkligen vill utprova, tror jag
/peterc
mvh /peterc
Att ha flera "pull-up" (även kallad terminering) skall normalt inte förorsaka några problem. Varje Loconetenhet skall klara att sänka 50 mA, medan en "pull-up" ger 15 mA.
Det förekommer att man använder flera "pull-up" i stora Locnetnätverk för att förbättra prestandan.
Det förekommer att man använder flera "pull-up" i stora Locnetnätverk för att förbättra prestandan.
@Thomas: Varför vill du koppla in växelstyrningen av Fredhem till det centrala LocoNet?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Ett ganska enkelt sätt är att göra några korta kablar med RJ12 i bara en ände och som man sätter i de oanvända uttag som finns för växelstyrningen/Lokalt LocoNet. På kablarna fäster man lappar med texten "OBS! Lokalt Loconet" eller något liknande.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Tror inget går sönder på själva Loconet men railsync (Loconet B) bör nog hållas fritt från möte med annan signal misstänker jag.
Kan vi inte ha annan färg på dom Loconetkablar som är till för signal-loconet? Svart kanske, som jag vet går att få tag i även om jag inte vet var just nu!
Mvh. Eke
Kan vi inte ha annan färg på dom Loconetkablar som är till för signal-loconet? Svart kanske, som jag vet går att få tag i även om jag inte vet var just nu!
Mvh. Eke
MGP säljer svarta LocoNetkablar just i det syftet.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
Men svart kabel hindrar inte att man ansluter "handtags LocoNet" till ett ledigt uttag på ett lokalt LocoNet. Någon form av hinder behövs om inte modulägaren själv kan se till att det inte sker.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam