Fäboda station
- BengtOhliv
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Fäboda station
I januari började jag att bygga Fäboda station. Meningen var att stationen skulle vara med på Dream Track 2017 som skulle gå av stapeln i Växjö. Många bra råd fick jag av expertisen och planeringen startade. Iden blev en liten station på landet, en plats som Gud glömt bort, detkan vara i Småland eller utmed Inlandsbanan. Jag döpte stationen till Fäboda efter gatan där jag bor. Material till ramverket beställdes hos en välrenommerad byggfirma i Växjö. Benstativet fick Ikea tillhandahålla. Ivar bokhylla kan användas till mycket.
Första och sista gavel är gavlar från Fremo. Markeringar är gjorda för hål i gavlarna så att moduler med MMM-gavlar kan anslutas.
Mellangavlar är försedda med styrstift, underlättar och spar tid vid uppsättning.
Fortsättning följer!
Modulen består av 3 sektioner. Varje sektion är 1150 mm lång och 524 mm bred. Till ramverket har använts 12 mm björkplywood.Första och sista gavel är gavlar från Fremo. Markeringar är gjorda för hål i gavlarna så att moduler med MMM-gavlar kan anslutas.
Mellangavlar är försedda med styrstift, underlättar och spar tid vid uppsättning.
Fortsättning följer!
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
- BengtOhliv
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Re: Fäboda station
När jag gjort de tre ramarna till modulen la jag in 50 mm styrofoam i varje ram. Styrofoamen limmades fast. Ovanpå detta la jag korkskiva och korkbanvall på spår- och lastområdet. Plattform placerades vid spår 1 mot stationen.
Urtag och hål gjordes i styrofoamen för plywoodskiva där växlar och underliggande växelmotorer skulle monteras.
Efter att studerat lite olika bangårdsritningar bestämdes att stationen skulle ha tre spår och ett stickspår, ett genomgående huvudspår med plattform (spår 1) och ett mötesspår (spår 2). Eventuellt byggs en enkel smal träplattform mellan spår 1 och 2. Spår 3 blir ett lastspår med godsmagasin, lastkaj och frilastområde. Sticket utgår från spår 1 och kan användas för uppställning av motorvagn eller bli ett industrispår...............
Styrofoam ilagd i ramarna och plywood där växlar skall placeras.
Spår utlagt på underlaget i ungefärligt läge. Växlarna spikas igenom korken till plywooden. Spåren fäst med spik i korken och limmas fast i rätt läge.
Fortsättning följer!
Urtag och hål gjordes i styrofoamen för plywoodskiva där växlar och underliggande växelmotorer skulle monteras.
Efter att studerat lite olika bangårdsritningar bestämdes att stationen skulle ha tre spår och ett stickspår, ett genomgående huvudspår med plattform (spår 1) och ett mötesspår (spår 2). Eventuellt byggs en enkel smal träplattform mellan spår 1 och 2. Spår 3 blir ett lastspår med godsmagasin, lastkaj och frilastområde. Sticket utgår från spår 1 och kan användas för uppställning av motorvagn eller bli ett industrispår...............
Styrofoam ilagd i ramarna och plywood där växlar skall placeras.
Spår utlagt på underlaget i ungefärligt läge. Växlarna spikas igenom korken till plywooden. Spåren fäst med spik i korken och limmas fast i rätt läge.
Fortsättning följer!
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
- BengtOhliv
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Re: Fäboda station
Här kommer en spårplan över Fäboda station
Stationsmiljö byggd som modul med Roco-Line räls Code 83.
Total längd 3450 mm, bredd 524 mm. Delad i 3 sektioner a 1150 mm.
Spår1 (huvudspår) är placerat mitt i modulen 262 mm från kant.
Gavlar FREMO.
I huvudsak har rälslängder om 230 och 115 mm använts.
Modulen börjar och slutar med en hel rälslängd. Då finns det möjligt att använda modulen som slutstation på en linje, stoppbock monteras och rundgång är möjlig med lok och motorvagn av normal svensk storlek.
Spåret är grusat och lanskapsbygge påbörjat med ett berg.
Till ballasten har Woodland Scenics ballast använts. Nu används lanskapsmateriel från gömmorna..............
Vy från bygget av stationens andra ände.
Fortsättning följer!
Fäboda stnStationsmiljö byggd som modul med Roco-Line räls Code 83.
Total längd 3450 mm, bredd 524 mm. Delad i 3 sektioner a 1150 mm.
Spår1 (huvudspår) är placerat mitt i modulen 262 mm från kant.
Gavlar FREMO.
I huvudsak har rälslängder om 230 och 115 mm använts.
Modulen börjar och slutar med en hel rälslängd. Då finns det möjligt att använda modulen som slutstation på en linje, stoppbock monteras och rundgång är möjlig med lok och motorvagn av normal svensk storlek.
Spåret är grusat och lanskapsbygge påbörjat med ett berg.
Till ballasten har Woodland Scenics ballast använts. Nu används lanskapsmateriel från gömmorna..............
Vy från bygget av stationens andra ände.
Fortsättning följer!
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Fäboda station
Kul att du har lagt upp en tråd så man kan följa Fäboda station. Ser mycket bra ut - proffsigt byggt. Ska bli roligt att följa utvecklingen av byggnationen.
Curten
- IngvarÖsterberg
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
- Ort: Partille
Re: Fäboda station
Ser fram mot fortsättningen!
Hälsar Ingvar.
Hälsar Ingvar.
Re: Fäboda station
Hur gjorde du uttaget för plywooden under växlarna i styrofoamskivan? Skar ut med kniv?BengtOhliv skrev:Styrofoam ilagd i ramarna och plywood där växlar skall placeras.
Med vänlig hälsning
Daniel
- BengtOhliv
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Re: Fäboda station
Jag la plywoodskivan i slutgiltigt läge på styofoamen, Ritade med plywooden som mall. Karvade sedan ut med kniv, testade med plywooden tills urtaget var tillräckligt. Strök ut vitlim i gropen och tryckte sedan dit plywooden. Lät sedan allt torka.
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Re: Fäboda station
Kul att se ditt bygge, instämmer med andra i att det ser välbyggt ut!
Jag har också en station i tankarna, men just det där med flerspåriga "kant-i-kant"modulskarvar är något jag lite är lite orolig inför. Styrstift låter vettigt, men räcker det att fästa spåret "som vanligt" fram till skarven?
Jag har också en station i tankarna, men just det där med flerspåriga "kant-i-kant"modulskarvar är något jag lite är lite orolig inför. Styrstift låter vettigt, men räcker det att fästa spåret "som vanligt" fram till skarven?
Re: Fäboda station
Använd kopparlaminat eller mässingsskruv i skarven, alltså samma princip som på alla modulskarvar.
Gävle-gänget har styrstift som man skruvar fast i modulen som är mycket bra.
Använd kvalitetsplywood till modulen. Björkplywood 12 mm i gavlarna internt i modulen om du inte använder MMM:s färdiga modulgavlar där.
Det viktigaste är att vara noggrann och bygga med kvalitet. Då blir också slutresultatet bra.
Med vänlig hälsning
Daniel
Gävle-gänget har styrstift som man skruvar fast i modulen som är mycket bra.
Använd kvalitetsplywood till modulen. Björkplywood 12 mm i gavlarna internt i modulen om du inte använder MMM:s färdiga modulgavlar där.
Det viktigaste är att vara noggrann och bygga med kvalitet. Då blir också slutresultatet bra.
Med vänlig hälsning
Daniel
- BengtOhliv
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Re: Fäboda station
Bygget av Fäboda station går vidare.
Stationen och godsmagasinet har fått sina platser på modulen. Plattform och lastkaj är placerade. Dessa gjorde jag av överbliven 12 mm björkplywood.
Några granar har slagit rot.
Lite buskage börjar komma på plats.
Nu är det drygt två veckor kvar till Dreamtrack 2017 i Växjö där Fäboda station skall vara med..............
Fortsättning följer.
Grunden till grönytor har skapats med landskapsmatta, bangården är grusad. Ballasten skall justeras. Ett bra sätt att hitta "felaktigheter på gjorda arbeten" är att fotografera, syna och justera. Stationen och godsmagasinet har fått sina platser på modulen. Plattform och lastkaj är placerade. Dessa gjorde jag av överbliven 12 mm björkplywood.
Några granar har slagit rot.
Lite buskage börjar komma på plats.
Nu är det drygt två veckor kvar till Dreamtrack 2017 i Växjö där Fäboda station skall vara med..............
Fortsättning följer.
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.