5-spårsmagasin
Re: 5-spårsmagasin
Roligt med flera magasin Erik. Hoppas du gör enkelt landskap med ballast, lite smuts, oljespil , gräs etc. Såg 2 enkla magasin i Danmark som blev så levande med lok/vagnar på! Det blev en fröjd för ögonen under trafikspelet:-)
Angående benen har du en poäng, Thomas idé är bra. Jerker föreslog att på min ombyggda Odl att använda 2 Ivar med hyllor i mitten för stabilitet, resterande delar med pinnar som har några kryss.
Gillar också Lars idé om industri anslutning. På många trafikspel så brukar linjen sluta med ett magasin. Mycket mer intresant om ett industri är kopplad till magasinet!
Ha en fin bygg lördag
Angående benen har du en poäng, Thomas idé är bra. Jerker föreslog att på min ombyggda Odl att använda 2 Ivar med hyllor i mitten för stabilitet, resterande delar med pinnar som har några kryss.
Gillar också Lars idé om industri anslutning. På många trafikspel så brukar linjen sluta med ett magasin. Mycket mer intresant om ett industri är kopplad till magasinet!
Ha en fin bygg lördag
Re: 5-spårsmagasin
Jag fick tips av Tompa om att använda en plywoodskiva med utsågade spår fär benen och små klossar under.
Sedan spänner man ihop det hela med spännband som samtidigt ger en kant åt skivan så att vagnar inte rullar av och får då ett stabilt torn, ungefär som Seth skrev ovan.
Funkade bra men sedan tappade jag bort skivan ....
Mvh UB
Sedan spänner man ihop det hela med spännband som samtidigt ger en kant åt skivan så att vagnar inte rullar av och får då ett stabilt torn, ungefär som Seth skrev ovan.
Funkade bra men sedan tappade jag bort skivan ....
Mvh UB
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 5-spårsmagasin
Det är planen, och ett litet skjul som kan vara yard office.SethSwede skrev:Hoppas du gör enkelt landskap med ballast, lite smuts, oljespill , gräs etc.
Re: 5-spårsmagasin
KanonErikKuiper skrev:Det är planen, och ett litet skjul som kan vara yard office.SethSwede skrev:Hoppas du gör enkelt landskap med ballast, lite smuts, oljespill , gräs etc.
Re: 5-spårsmagasin
Har funderat en del på ett NRe/AmericaN-magasin. Här finns en del intressanta tankar att kopiera.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 5-spårsmagasin
Då är snickerijobbet för modulerna klart och modulerna är grundmålade. Det som saknas är transportgavlar, men det får jag fixa efter Gävle. Nu har jag en vecka på mig att lägga spår och koppla ihop det elektriskt på fem av sektionerna. Det ska gå bra .
/Erik
PS. Ja, det är en massa hål i gavlarna. Det är för att vara kompatibel med flera olika normer, och lite ytterligare hål som är för användning mellan mina moduler.
/Erik
PS. Ja, det är en massa hål i gavlarna. Det är för att vara kompatibel med flera olika normer, och lite ytterligare hål som är för användning mellan mina moduler.
- PeterAlsén
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: 5-spårsmagasin
Varför vara ute i god tid Ser väldigt snyggt ut det där!
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Tkl i Nättelund
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 5-spårsmagasin
Nu ligger växelgatan på FREMO-US-delen av magasinet och växlarna på MMM-delen är på god väg.
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 5-spårsmagasin
Nu börjar växelstyrningen komma på plats. Denna design är vald för att den är en enkel lokal styrning som bygger mindre än 10 mm (krav på sektionen som ligger längs ner i i transportstapeln). Det var lite klurande innan jag hittade rätt komponenter för att kunna bygga det jag ville ha.
/Erik
PS. Ja, skruvarna ska kortas och sedan ska det komma på någon typ av topp på pinnen som styr växeln. Har dock inte bestämt mig för vad än.
/Erik
PS. Ja, skruvarna ska kortas och sedan ska det komma på någon typ av topp på pinnen som styr växeln. Har dock inte bestämt mig för vad än.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 5-spårsmagasin
Efter lite utprovning upptäckte jag att den rörliga delen lätt kunde dras under mikrobrytaren trots att jag hade lagt in en stödbit där växelmotorn normalt fästs till höger. Lösningen blev att komplettera med ytterligare en stödbit precis till höger om de två skruvarna (se bild nedan och jämför med bilden i det tidigare inlägget).
Under Gävlekörningen blev det också tydligt att jag måste fästa pianotråden med bättre lim än det jag nu har använt. Utan lim är det lätt att pianotråden åker ner och hoppar ut växeln.
Under Gävlekörningen blev det också tydligt att jag måste fästa pianotråden med bättre lim än det jag nu har använt. Utan lim är det lätt att pianotråden åker ner och hoppar ut växeln.