Vackert väder idag, perfekt för lite utearbete på altanen.
Jag passar på att göra lite skräpiga (slipa och karva i spackel) och hälsovådliga (färga fuskpäls med oljefärg rejält utblandad i terpentin) moment.
Den lilla landskapsmodul jag börjat med är min första och den påbörjades på modulbyggarhelgen i Januari. Landskapet har fått en grovstruktur och vägporten med stödmurar och balkbro har kommit lite längre.
Jag strävar efter att använda lätta material, bergens former är "lådor" av 5 o 10 mm cellpannå hoplimmade med limpistol från Panduro. Ovanpå detta lättviktsspacklet One Strike Filler köpt på Bauhaus. Detaljer (som t.ex. stödmurarna) gör jag i DAS Prontos lufttorkande lera. Jag provar mig just nu fram med gräs av fuskpäls infärgat med utspädd oljefärg.
0,28 kvadrat med bergsskärning och vägport
Re: 0,28 kvadrat med bergsskärning och vägport
Snygg vägport!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: 0,28 kvadrat med bergsskärning och vägport
Jag besökte Hjulmarknaden igår och råkade börja bläddra i en "kioskvältare" med den här nätta titeln, tryckt 1917:
"Meddelande från Kungl Järnvägsstyrelsen N:r 12 Teknisk-Ekonomisk Redogörelse För Anläggningen Av Statsbanan Östersund-Ulriksfors Med Spår till Hammerdal och Strömsund"
Min första tanke var att här inte skulle finnas mycket för en modulrallare, men där hade jag fel: De 150 sidorna innehåller såväl foton som måttsatta ritningar (delvis utvikbara) på 19 broar. Dessutom foton/ritningar på ett 30-tal hus/hustyper (stationshus, godsmagasin, boställshus, lokstall etc). Slutligen spårplaner för stationerna. Bland de mer udda en ritning på en sektion av "stängsel med tre trådar och en slana överst". De var noggranna på den tiden
Jag önskar att jag haft tillgång till detta när jag körde igång med vägportsmodulen, men resultatet blev ändå acceptabelt tycker jag.
"Meddelande från Kungl Järnvägsstyrelsen N:r 12 Teknisk-Ekonomisk Redogörelse För Anläggningen Av Statsbanan Östersund-Ulriksfors Med Spår till Hammerdal och Strömsund"
Min första tanke var att här inte skulle finnas mycket för en modulrallare, men där hade jag fel: De 150 sidorna innehåller såväl foton som måttsatta ritningar (delvis utvikbara) på 19 broar. Dessutom foton/ritningar på ett 30-tal hus/hustyper (stationshus, godsmagasin, boställshus, lokstall etc). Slutligen spårplaner för stationerna. Bland de mer udda en ritning på en sektion av "stängsel med tre trådar och en slana överst". De var noggranna på den tiden
Jag önskar att jag haft tillgång till detta när jag körde igång med vägportsmodulen, men resultatet blev ändå acceptabelt tycker jag.