Sida 6 av 7

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-23, 14:07
av Tompa
Finns det någon som har ett förslag på byggsätt för modulen för att få till banprofilen enlig gaveln i standarden?

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-23, 15:16
av UBJ
Jag funderar på att utgå från 90 mm hög gavel, ta ur för dikena, limma på trälister för resten av banken och banvallen och lägga spår inkl syllar direkt på trälisten.

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-23, 15:18
av LLJ
Jag planerar att lägga spåret på ett smalt träunderlag med stöd under på lämpliga ställen. Bredd lika med banvallsbredden (första lutningen på var sida).
Resten tänkte jag göra i något mjukare material typ markisolering.
På station/trafikplats blir det bara profil en kort bit.

Se även bild i annan tråd på min mall jag skrev ut i helgen.

/Lars

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-24, 08:04
av Tompa
Lasse tänkte du lägga rälsen direkt på en 10mm plyfaremsa som har bredd drygt räls och som har snesågats för grusvallslutningen, tolkar jag dig rätt?
Och sedan lägga den uppe på gavelträt?
För att göra gaveln först rak som ub är inne på 90mm hög så saknas 8mm uppbyggnad. Eller tolkar jag normen fel

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-24, 08:51
av UBJ
Jag kollar på den uppritade gaveln i normdokumentet och då får jag lägga till 10 mm för att komma till banbankens överkant, sedan ska det vara banvall också 10 mm till och så ska spåret vara 7 mm (slipers+räl).
Då får jag 117 mm från gavelns underkant till rälens överkant.
Drar man sedan 67 mm från 117 så får man avstånd från gavelns underkant till hålens mitt, 50 mm.

Vore ju bra om alla kan vara överens om detta. :)
Kolla gärna att jag tolkat skissen rätt! Är Lenz och Pecos spår 7 mm högt?
Man kunde gjort det tydligare i normdokumentet tycker jag.

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-24, 09:50
av LLJ
Det som är viktigt är 67 mm från räls överkant (SO 67 , SO=Spur Obenfleche, som det står i gavelritningen). Dvs, man får anpassa hålens centrumlinje till det rälsmaterial som används.
Jag kommer att använda Peco c143.

@Tompa: Antingen lägga den snedsågade remsan (10 mm tjock) på gaveln, som då blir 100 mm (fritt ur minnet) eller hel gavel och remsan innanför.

Lenz (c148) och Peco (c143). Har ingen spår från Lenz, så jag kan inte jämför totalhöjden inkl. sliprar mellan dem.

/Lars

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-24, 20:45
av Robban
Lenzrälerna är 7,8mm totalt, de kanske refererar till hemsnickrat spår på code 100 el. 125.
Jag får totalmåttet på 117mm enl. det blurriga Fremo dokumentet, eller 117,8 om man ska följa profilen och använda Lenz eller Pecospår.

Robban

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-04-24, 22:31
av LLJ
@Robban: vad är det som är blurrigt? Avstånd RÖK (SO på tyska) - centrumlinje hål är 67 mm enligt gavelritningen.
Avstånd från centrumhål och nedåt är mindre viktigt, modulerna skall ju ändå stå på ben som skall vara justerbara i höjdled +-15 mm.

Peco c143 inkl slipers är 7,7 mm

/Lars

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-05-01, 13:52
av LLJ
Noterade att rekommenderad minsta radie för växlar enligt normen är 3111 mm (motsvarar 140 m), dock är snävare radie tillåtna. "I huvudspår skall alla fordon kunna passera utan problem" om jag förstod texten korrekt. Så det är bra om så slanka växlar som möjligt används i huvudspår.

Enligt normen så skall mötesspåren på en station kunna rymma tåg med 3000 mm längd, vilket kan vara rimligt.
För industrispår/lastplaster kan naturligtvis rundgångsspår vara kortare.

/Lars, normläsare

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

Postat: 2019-05-01, 19:48
av Robban
LLJ skrev: 2019-04-24, 22:31 @Robban: vad är det som är blurrigt?
/Lars
Den måttsatta bilden jag rippade ur originaldokumentet.

Robban