O:an moduler i Normalspår 32mm.

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kasoe

Re: O:an moduler i Normalspår 32mm.

#21 Inlägg av kasoe » 2019-02-14, 09:20

Lite mer information som jag har mottagit, tycker den faller under "tungt vägande skäl" och tar upp den här.

Enligt uppgift så STRÄVAR FREMO AKTIVT för att ha JÄMNA MODULKANTER (långsidor) för moduler i nollan. (Jag tar i och skriker lite här...)

Normen är ännu i version 1, dvs den är ganska färsk och man kan ana att det kommer uppdateringar. Enligt vanligvis tillförlitliga källor (=ögonvittne) så har flera incidenter inträffat på modulbanor där folk har fastnat i dessa utstickande kanter och skakat hela banan med tråkiga effekter som följd. Går man runt en bana och ha ögonen på t.ex. en växlingsrörelse och plötsligt finns ett "hak" på 5-10 cm, då är det lätt att fastna...

Vi som överväger att bygga module i nollan, ta på allvar in tanken på att faktiskt följa normens 600 mm i modulens ändar.
(Notera, det är fortfarande OK att göra bredare och smalare sektioner inom sin moduluppställning, men gör det då med fasade ändar snarare än med raka kanter i skarvarna).

Ska fundera lite till på hur jag ska göra med mina 500 mm moduler, kanske man kan göra ett par "kilar", 5 cm breda, som går att sätta i modulens ändar med klämmor som jämnar ut kanten mot nästa modul... Eller så får jag skarva modulgavlarna... (de är ännu oborrade! :) )

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt smalspår i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu

Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"