HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av Eke »

Fremo Har nog tätare mellan boostrarna då varje station nog alltid har en egen booster, en bra princip men som tyvärr inte är möjlig här då vi har sämre tillgång till boostrar!Vi har oftast färre boostrar och i och med det blir boosterdistrikten längre och får svårare att klara utlsningsvilkoret! Lägg därtill att alla moduler kanske inte har elen optimalt kopplad och förhållandena försämras då lite ytterligare!
Det är med stor sannolikhet så att dom problem som uppstått några gånger med nollställda dekodrar som bytt till adress 3 och som fått andra märkliga fenomen har varit utsatta för väldigt låga spänningar i en nivå som processorn inte klarar av att hantera med "spontan reset" som följd bl.a.! Detta händer när kortslutningar ut mot ändarna av boosterdistrikten inte klarar av att hanteras av boostern som löser ut väldigt sakta eller i värsta fall inte alls! Dom glödlampor som "skyddar" växlarna på vissa moduler kan även dom bidra till dekoderproblemen!
Att då ha två volt extra innan spänningen når farligt låga nivåer kan inte vara fel, samtidigt som vissa boostrar inte ens kan ställas in på exakt 14 volt gör att valet att ha 16 volt spänning i spåret inte är svårt!
Mig veterligen är det endast Fremo som kör med 14 volt i spåret, men det var intressant att höra av Stefan att det är MINST 14 volt som gäller! Övriga H0-världen kör nog 16 volt, eller till och med högre då roco envisats med att ha uppåt 18-20 volt ut från sina boostrar!

Mvv. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:Fremo Har nog tätare mellan boostrarna då varje station nog alltid har en egen booster, en bra princip men som tyvärr inte är möjlig här då vi har sämre tillgång till boostrar!
Vadå inte möjligt? Det är bara att införa krav på egen booster. Vilket borde ha gjorts för länge sedan så att det inte hänger på ett fåtal personer om det finns tillräckligt med boostrar.
Eke skrev:Mig veterligen är det endast Fremo som kör med 14 volt i spåret, men det var intressant att höra av Stefan att det är MINST 14 volt som gäller! Övriga H0-världen kör nog 16 volt, eller till och med högre då roco envisats med att ha uppåt 18-20 volt ut från sina boostrar!
Mvv. Eke
Om man nu skall tolka FREMOS:s minst 14 V (som inte har med DT17 alls att göra) , varför högre och varför 16 V om det finns en väl beprövad praxis med gott resultat som är mångt mycket mer testad än vad vi i Sverige någonsin kommer att kunna få fram? Jag får känslan att det är viktigare att ha något eget än att förlita sig på beprövade erfarenheter.

Roco ser jag inte som en referens alls i sammanhanget när det gäller spårspänningar. När man bygger boostrar som inte bryter strömmen själv eller har drivsteg ut från boostern som gissar ena halvan av signalen.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av Eke »

Lasse!
Med all respekt, jag kan inte tvinga folk att köpa boostrar, kravet på en booster per station är ett fremokrav och kan inte apliceras på resten av modelljärnvägsvärlden
Och även om det funkar bra tekniskt att kräva av stationsägare att dom ska ha en booster så känns det inte riktigt rättvist, en station kräver mycket tid och pengar att bygga och att lägga ytterligare dyra krav på stationsägaren som redan har mer att ta ansvar för och redan lagt ut mer pengar än den som bara bygger linjemoduler.
Bara för att Fremo har sådana krav kan inte jag på eget bevåg kräva det som EA på en modulsydträff!
Jag tycker att jag kunnat motivera ganska väl varför jag vill ha 16 volt i spåret, det ger en extra säkerhetsmarginal mot vissa problem som förekommit tidigare!
Ett tillfälle när jag själv blev utsatt för att en dekoder fick sina inställningar ändrade var i Norrköping på en 3R-körning där faktiskt boostrar med just 14 volt användes!
Jag vill helt enkelt bara att det ska finnas så bra förutsättningar som möjligt för bra funktion när jag är ansvarig EA!
Om du vill så kan du få ta över sysslan som EA på dreamtrack om du anser det sköts för dåligt!

Att Fremo använder 14 volt är deras praxis inte omvärldens, och omvärlden är nog bra mycket större än Fremo!
Och omvärlden är inte bara roco och deras betydligt högre spänning och som jag heller aldrig har rekomenderat, bara konstaterat att den finns och troligtvis i betydligt större omfattning än vad Fremo någonsin kommer att komma upp i!
Däremot är 16 volt det överlägset vanligaste runt om i världen när man kör H0 och tvåräls!

Jag är själv Fremomedlem och tycker mycket om dom träffar jag varit på och accepterar det som gäller där!
Men hela resten av modelljärnvägsvärlden finns också och har kanske andra förutsättningar som gör att inte alla fremokrav kan apliceras rakt av!

Jag förstår heller inte invändningen mot den lite högre spänningen eftersom den inte på något vis påverkar deltagarna och deras upplevelse! Däremot ger den EA en lättare uppgift då det är lättare att ändra utspänning med CV programering på dom boostrar Fremo använder än vad det är att ändra Lenz LV101 till en inte helt riktig spänning på 14,5 volt som kräver att boostern skruvas isär vid varje tillfälle ändring ska utföras!
Dessutom som redan sagts med en troligtvis bättre marginal mot kända problem!

Eller.....är det så att det är roligare att köra sina lok med 14 volts spänning?


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:Lasse!
Med all respekt, jag kan inte tvinga folk att köpa boostrar, kravet på en booster per station är ett fremokrav och kan inte apliceras på resten av modelljärnvägsvärlden
Och även om det funkar bra tekniskt att kräva av stationsägare att dom ska ha en booster så känns det inte riktigt rättvist, en station kräver mycket tid och pengar att bygga och att lägga ytterligare dyra krav på stationsägaren som redan har mer att ta ansvar för och redan lagt ut mer pengar än den som bara bygger linjemoduler.
Bara för att Fremo har sådana krav kan inte jag på eget bevåg kräva det som EA på en modulsydträff!
Naturligtvis kan du inte som EA kräva att varje stationsägare har en egen booster. Däremot borde Modul Syd kunna införa det som krav vid H0 körningar, oavsett om FREMO eller andra organisationer har detta som krav.
För jag tycker inte det är heller är rätt att ett fåtal personer skall behöva stå för alla boostrar och övrigt digitalkablage.
I början på MMM:s tid så skulle varje modulägare ha XPressnet kablage och uttagspanel, vet inte om detta har försvunnit i samband med EkeBus:ens intåg. Annars är det en bra princip.
Eke skrev: Jag tycker att jag kunnat motivera ganska väl varför jag vill ha 16 volt i spåret, det ger en extra säkerhetsmarginal mot vissa problem som förekommit tidigare!
Ett tillfälle när jag själv blev utsatt för att en dekoder fick sina inställningar ändrade var i Norrköping på en 3R-körning där faktiskt boostrar med just 14 volt användes!
Jag vill helt enkelt bara att det ska finnas så bra förutsättningar som möjligt för bra funktion när jag är ansvarig EA!
Om du vill så kan du få ta över sysslan som EA på dreamtrack om du anser det sköts för dåligt!
Använd 16 V om funktionen är bra. Har inget mer att tillägga i den frågan.

Jag anser att du sköter EA sysslan bra Peter, så fortsätt gärna att sköta den.

Saknar svar på varför jag inte kan använda min DR5030 booster.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av UBJ »

Varför är det just stationsägarna som ska ha en egen booster?
Vore bättre om dom som har linjemoduler hade det, då blir det ännu fler boostrar och kostnaderna sprids jämnare.
Det handlar inte bara om pengar, att släpa på en station med alla prylar till kräver utrymme. Det är också mängder av grejer som ska kommas ihåg, listan är lång när man ska packa en station.
Om dom som har linjemoduler har boostrarna så minskar risken att grejer glöms vid packning.

Om vi som har stationer ska göra merparten av jobbet, ta merparten av kostnaderna och transportera det mesta till träffarna så kanske man snart får träffar med bara linjemoduler.

En jämnare fördelning av både arbete och kostnader tycker jag skulle öka motivationen att delta i modulkörningar. Det skulle också skapa ett mer jämnbördigt förhållande mellan dom som enbart har linjemoduler och dom som har stationer. Jag minns att innan jag byggde min station så kände jag att jag åkte lite snålskjuts jmf dom med stationer.

Med vänlig hälsning UB
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LarsRobert »

Jag tycker det här med boostrar låter som en perfekt grej att ha i en förening. Om inte kassan tillåter ett inköp så kanske medlemarna kan göra en engångsinbetalning?

En undran från en dåligt insatt nybörjare och tillika inbiten linjebyggare. Vill dock inte benämnas snålskjutsåkare...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av daniel »

Problemet med föreningsägda boostrar är att de måste förvaras någonstans och att någon ser till att de kommer med till träffarna. ModulSyd är väldigt utspridda och saknar någon naturlig plats att förvara grejer, samt att vi då skulle bli beroende av någon eller några få personer för att utrustningen ska komma med till träffarna. MMM har det kanske lite lättare då man har möjlighet att förvara saker i SMJ:s lokaler och merparten av medlemmarna i MMM bor i Stockholmstrakten.

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av UBJ »

Jo, naturligtvis är det en bra föreningsgrej och i MMM så äger föreningen en del boostrar även om vi fortfarande lånar in en eller annan.
Jag tror att det är styrelsens målsättning att MMM ska äga allt det gemensamma när det gäller digitalsystem, boostrar, kablage till detsamma.
Som Daniel skriver så har olika föreningar olika förutsättningar men kanske måste gemensamt ägt material inte förvaras i en gemensam lokal?
Jag tror att en del av MMMs grejer finns hemma hos enskilda medlemmar.

När det gäller snålskjuts så beskrev jag bara hur jag kände det när jag kom med typ en linjemodul och såg andra köra dit en massa moduler med släp.
Jag förstår att alla har olika förutsättningar och att man bör kunna välja vilken nivå man vill delta på och då är ju lösningen med föreningsägda digitalprylar utmärkt.
Mitt inlägg var ett svar på Lasses idé om krav på stationsägarna, inget annat.
Kanske är det så att Fremos krav kommer sig av att man arrangerar så stora körningar så att inget annat funkar än att kräva en booster per station?

För övrigt så är det framförallt arbete vid uppsättning och nedmontering som är värdefullt tycker jag.
Det är mycket viktigare än hur många moduler eller vilken typ av moduler man bidrar med.

Med vänlig hälsning UB
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LarsRobert »

Förlåt att jag bidrar till att fransa ut tråden ytterligare men jag vidhåller att föreningsägt måste vara det bästa. Då delas inköpskostnaden lika och ingen behöver ses som gratisåkare när det gäller den biten. Beroendet av vissa personer blir väl samma ändå? Medtagare eller boosterägare? Lokal för förvaring är dock alltid ett problem. Likaså reparationer och underhåll.
Du hann skriva ditt inlägg medan jag skrev ovanstående UB så nu förstår jag hur du menade när det gäller snålskjutsen. Jag känner igen mig i den beskrivningen men försöker bidra så gott jag kan. Dock nog aldrig med någon station :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Tack för input när det gäller ägandet av boostrarna.

Jag tror på personligt ägda boostrar, men kanske inte nödvändigtvis ägda av de som har stationer (har ändrat mig efter era synpunkter). Jag tror att man håller bättre ordning på sina egna grejer samt att man vid träffarna inte blir så beroende av ett fåtal personer som har större delen av boostrarna. Idealet vore att varje deltagare ansvarade för digitalsystemet sin sträcka av banan, oavsett om man har linje eller station, men det funkar inte varken praktiskt eller tekniskt. Om fler köper boostrar (gärna TAMS) och tar med dem på träffarna vore bra.

Jag och Eke har talats vid i telefon ikväll och bl.a. rett ut några missförstånd ang. spänningen ut från boostrarna. Vi i Sverige använder större boosterdiskrikt då tillgången till boostrar är sämre än vid motsvarande träffar hos FREMO. Det gör att vi behöver ha 16 V för att säkerställa funktionen. FREMO har tätare med boostrar och kan använda en lägre spänning. Två olika förutsättningar som kräver olika lösningar helt enkelt.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"