HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Att vi som bara har några linjemoduler skulle bidra med booster och eventuellt annat är väl en bra idé även om det ibland känns som om det var mera stationer än linjer på modulbanorna
Jag vet ungefär vad en booster är för något, men om någon vill tala om för mig exakt vad det är och gärna vilken typ det är så precist som möjligt, så lovar jag att försöka fixa en så snart som möjligt.
Snålskjutsaren
Jag vet ungefär vad en booster är för något, men om någon vill tala om för mig exakt vad det är och gärna vilken typ det är så precist som möjligt, så lovar jag att försöka fixa en så snart som möjligt.
Snålskjutsaren
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Hjärnan i systemet är centralenheten. Det är den som alla körkontrollerna pratar med och det är den som bestämmer över alla loken. Och har man en liten bana, t ex en bana hemma, så klarar man sig ofta bra med enbart centralenheten. Men på större banor uppkommer två problem.StaffanWiman skrev:Jag vet ungefär vad en booster är för något, men om någon vill tala om för mig exakt vad det är och gärna vilken typ det är så precist som möjligt, så lovar jag att försöka fixa en så snart som möjligt.
Dels hörs inte centralenheten så bra över hela banan. Jämför att någon pratar i ena änden av lokalen. Om den personen ska höras i andra änden så måste personen skrika. Och när loken inte hör centralenheten så bra så svarar inte loken som de ska.
Dels orkar en centralenhet driva ett begränsat antal lok samtidigt. Teoretiskt skulle en centralenhet kunna driva alla lok på banan, men då hade centralenheten varit tvungen att skicka ut väldigt hög ström i spåret, med risk för brand och förstörda lok. Ju högre ström, desto större värmeutveckling vid kortslutning och därmed större brandfara. Därför begränsar man strömmen ut från centralenheten.
En booster förstärker signalen från centralenheten så att alla lok hör bra, samt förser loken på sin sträcka med ström så att centralenheten inte behöver mata ut ström till hela banan.
------------------
Vilka boostrar som rekommenderas, var man köper dem och vilka art.nr de har får någon annan svara på.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 1117
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Tack för den förklaringen Daniel. Nu förstår jag lite mer.
Om det ska åligga alla att ha med någon viss utrustning till en körning så borde det också vara specat vad det ska vara. Jag har inga problem med att behöva köpa in något som behövs men vill då veta exakt vad, ända ner till artikelnummer, eftersom mitt intresse för det digitala är närmast obefintligt. Känns som det kan bli ett problem när det gäller just "det elektriska" då det finns många olika åsikter på området. Jag tycker den här och flera andra trådar (som jag läser trots mitt "ointresse") är ett bevis på det.
Ursäkta den fortsatta utfrasningen av tråden...
Om det ska åligga alla att ha med någon viss utrustning till en körning så borde det också vara specat vad det ska vara. Jag har inga problem med att behöva köpa in något som behövs men vill då veta exakt vad, ända ner till artikelnummer, eftersom mitt intresse för det digitala är närmast obefintligt. Känns som det kan bli ett problem när det gäller just "det elektriska" då det finns många olika åsikter på området. Jag tycker den här och flera andra trådar (som jag läser trots mitt "ointresse") är ett bevis på det.
Ursäkta den fortsatta utfrasningen av tråden...
Senast redigerad av 1 LarsRobert, redigerad totalt 2016 gånger.
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Inte att glömma i sammanhanget är att boostern även kräver en transformator med tillräcklig effekt. Med det menas att om det sker en kortslutning så måste transformatorn vara så stark att kortslutningsskyddet i boostern utlöses. Om transformatorn är för svag så sackar den istället och kortslutningsskyddet utlöses inte eller efter efter lång tid, vilket ger skador på rullande materiel.
Om man använder billampor som kortslutningsskydd i växlarna, även med tillräcklig effekt från transformatorn, är chansen stor för skador om ett fordon blir stående i växeln just för att boostern inte bryter. Lämplig effekt på transformatorn brukar vara 70 VA.
/Lars
Om man använder billampor som kortslutningsskydd i växlarna, även med tillräcklig effekt från transformatorn, är chansen stor för skador om ett fordon blir stående i växeln just för att boostern inte bryter. Lämplig effekt på transformatorn brukar vara 70 VA.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Ok, då vet jag lite mera om vad boostern är.
Är transformatorn en komponent i boostern eller är den en egen enhet?
Jag har för mig att booster är engelska för förstärkare. I så fall hittar jag hos Mj-hobby en Digital förstärkare med art.nr 10764 och en Z21 Booster light art.nr 10805. Är någon av dem lämplig?
Samma fråga ställdes för övrigt av en annan (nu menar jag faktiskt en annan ) i tråden om 3R. Passar samma booster till både 2R och 3R?
Staffan
Är transformatorn en komponent i boostern eller är den en egen enhet?
Jag har för mig att booster är engelska för förstärkare. I så fall hittar jag hos Mj-hobby en Digital förstärkare med art.nr 10764 och en Z21 Booster light art.nr 10805. Är någon av dem lämplig?
Samma fråga ställdes för övrigt av en annan (nu menar jag faktiskt en annan ) i tråden om 3R. Passar samma booster till både 2R och 3R?
Staffan
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Boostern är mycket riktigt en förstärkare. Den förstärker signalen från centralenheten. Transformatorn är en separat enhet som ger ström till boostern.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Jag rekommenderar en booster tillverkad av TAMS (har inte artnr tillgängligt) då den har bra egenskaper och är enkelt att ställa in utspänningen på. De ovan nämnda boostrarna från Roco är mindre lämpliga i modulsammanhang.
Om en viss booster passar för både 2R och 3R beror till stor del vilka spänningar boostern tål på ingången samt kan lämna på utgången. Rent tekniskt fungerar de flesta för båda.
/Lars
Om en viss booster passar för både 2R och 3R beror till stor del vilka spänningar boostern tål på ingången samt kan lämna på utgången. Rent tekniskt fungerar de flesta för båda.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Först ett förslag för H0/H0e.
Lägg in en brytare och 1-3 spänningsänkningsdioder för strömmmatningen till endast de "få korta" bandelar som har dessa treskensspår. Och sätt alltid en booster nära där.
I MMM hade vi i början krav på att alla enskilt skulle ha allt kablage. Det fungerade inte så bra. Främst stor skillnad i kvalitet, trasiga kablar OCH glömda vilket gjorde att NÅGON alltid var tvungen ha reserver.
Idag äger MMM allt kablage, flest paneler, central och några boostrar.
Strax kommer 3 st till LV102 och en till Z21 som reserv.
Så i Stockholm och MMM kör vi företrädesvis Lenz boostrar LV102
En fördel med egna kablaget är att handtagsbuss delar ovh boosterområden är lika stora och är färgkodade
Just nu är allt hos mig men planeras läggas på 1-2 ytterligare personer
Lägg in en brytare och 1-3 spänningsänkningsdioder för strömmmatningen till endast de "få korta" bandelar som har dessa treskensspår. Och sätt alltid en booster nära där.
I MMM hade vi i början krav på att alla enskilt skulle ha allt kablage. Det fungerade inte så bra. Främst stor skillnad i kvalitet, trasiga kablar OCH glömda vilket gjorde att NÅGON alltid var tvungen ha reserver.
Idag äger MMM allt kablage, flest paneler, central och några boostrar.
Strax kommer 3 st till LV102 och en till Z21 som reserv.
Så i Stockholm och MMM kör vi företrädesvis Lenz boostrar LV102
En fördel med egna kablaget är att handtagsbuss delar ovh boosterområden är lika stora och är färgkodade
Just nu är allt hos mig men planeras läggas på 1-2 ytterligare personer
Senast redigerad av 2 pcederstrand, redigerad totalt 2016 gång.
mvh /peterc
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Denna booster är bra.
Och denna transformator på 70 VA.
Man behöver inte köpa dem från Conrad, utan se länkarna som referenser.
/Lars
Och denna transformator på 70 VA.
Man behöver inte köpa dem från Conrad, utan se länkarna som referenser.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack
Håller med Lasse om att Tams booster är bra! Skulle jag själv köpa booster blev det en sådan! Men Lenz LV102 är också bra och funkar fint tillsammans med Tams.
Och en bra trafo måste till också, Lenz TR150 eller motsvarande från Conrad eller annan leverantör. Undvik switchade aggregat typ nätaggregat för datorer, har varit problem med dessa och överspänningar!
Mvh. Eke
Och en bra trafo måste till också, Lenz TR150 eller motsvarande från Conrad eller annan leverantör. Undvik switchade aggregat typ nätaggregat för datorer, har varit problem med dessa och överspänningar!
Mvh. Eke