Med vänlig hälsning... I regel medfördes bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).
Saken kunde tillämpas även tid trafikstörningar. Här fick tågledare och växlingsledare samverka. Ett gammalt hallsbergsminne är den s k apelsinvagnen från Skåne till ICA i Västerås. En åkare lossade vagnen och distribuerade till butikerna. Stod den inte framme för lossning före klockan X, reklamerade han tågfrakten = nekade lossa. Hur SJ då hanterade innehållet minns jag inte.
Vagnen kom till Hallsberg i ett Malmögodståg, som tyvärr ofta var försenat. Anslutande västeråståg kunde inte vänta p g a styckegodsvagnar - lossarlaget stod ju och väntade. Lösningen var då att låta apelsinvagnen gå sist i persontåg 722/723, då klarades precis åkarens tidsgräns. Tåget gick med sth 100 (D-lok), så godsvagnen sinkade inte. Extraväxlingen var ett nafs att ordna.
Daniel