Tankar om mina kommande moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av LLJ »

För att återgå till spårplanen.
En kombiterminal är en "efterlängtad modul" då flera av oss gärna kör modernt och gärna enhetståg med trailers, växelflak eller containers.
Så fler byggare får gärna bygga kombiterminaler, så att man kan ha trafik mellan dem.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Tack för alla kommentarer.

MMM standard för mig är nya standarden så rälslägena för huvudspåret är 140 och 197mm. Jag väljer att följa nya standarden och vid behov får det bli en eller annan övergångsmodul. Tack Daniel för tipset om marginaler.

Jag skaffar nog Tillig växlar till huvudspåret för att matcha spårhöjden. Sedan får jag antingen acceptera att det är träslipers eller använda målningstricket. Tack för rekommendationen att bara använda Large PECO-växlar. Vad gäller ROCO-växlar så står det i MMM-standarden att de inte rekommenderas då de ”har mindre lämplig utformning”. Vet någon vad problemet är?

Vad gäller överföringsväxlar mellan de två huvudspåren så har jag tänkt på att bygga en sådan modul, men den är för närvarande inte prioriterad. Får se om jag prioriterar upp det efter någon modulträff.

/Erik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3559
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av daniel »

Jag har inte koll på problemet med Rocos växlar, men på modulträffarna så kör vi med en vild blandning av lok och vagnar, både nyare och äldre. Och hjulprofil, flänshöjd och flänsbredd skiljer sig åt. Och det gäller att växlarna klarar av alla typer av vagnshjul som rullar på träffarna. Vissa växlar har rent erfarenhetsmässigt visat sig fungera bättre än andra.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av LLJ »

Har för mig att problemet med Roco var framför allt i något äldre växlar tillsammans med hjul med RP25 profil.
Växeln var felkonstruerad, hjulen skulle rulla på flänsen genom spårkorset, vilket resulterade i att fordonen med RP25 sjönk ner i växeln, och var det ett lok så kunde det stanna då hjulen på andra sidan lättade från rälsen.

Synd att du väljer att bygga enligt den nya normen, då det finns väldigt lite dubbelspår byggt enligt den jämfört med de c:a 15m linje med dubbelspår som redan finns inom Modul Syd.
Dessutom finns en 6m lång station (Leifboda) uppe i Gävle som också är byggd enligt den gamla standarden för dubbelspår.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3559
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av daniel »

Jag förstår inte kritiken kring dubbelspår för den nya normen. Både Jonas och mina dubbelspårsmoduler är kompatibla med nya normen. Mina vändslingor och Jonas LGV-moduler är visserligen något för smala jämfört med nya normens rekommendation på 337mm för dubbelspårsmoduler, men det hade blivit lika fel med gamla normen.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av Eke »

Trevligt med nya moduler och i synnerhet en kombiterminal! :D
Du skrev om modullängderna att dom skulle vara något mindre än en flexräls, tänk på att eftersom trä rör på sig ganska mycket beroende på luftfuktigheten men inte rälsen så du bör nog ha en skarv mitt på modulen för att ta upp längdskillnaden som kan uppstå i bland!
Verkligheten har sina solkurvor och moduler kan få "fuktkurvor" om det inte finns skarvar mitt på!

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Bra information det där om fuktkurvor. Då förlänger jag nog mina moduler till 1020 mm (1000 mm plywood + två 10 mm sidor). Då blir snickerijobbet enklare.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av LLJ »

En annan viktig aspekt när det gäller modul/sektions-längd är att det skall få plats i den bil man har.
Men i ditt fall krävs det nog släp i vilket fall.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Just nu har jag en liten minibuss, så med baksätena utmonterade rymmer den en hel del :) . Jag planerar dock för att kunna transportera modulerna i en vanlig kombi (kanske dock inte alla samtidigt).

/Erik
StaffanWiman
Inlägg: 788
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Tankar om mina kommande moduler

Inlägg av StaffanWiman »

Sväller trä verkligen på längden också?

Kan det vara så mycket att det påverkar?

Staffan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"