Westbergs Verkstäder

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2134
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Westbergs Verkstäder

Inlägg av MickeWestberg »

Det kliade lite för mycket i fingrarna så jag startade igång ett litet sidoprojekt innan det stora Töva ska börja byggas under semestern i sommarstugan. Det blev en liten industrimodul med ett stickspår som i nuläget består av två delar och får plats i en flyttlåda för lättare transport. Det totala måttet ihopsatt är 1000x280 mm, den kommer att få en liten tredje löstagbar påbyggnad där själva byggnaderna skall stå på som lätt ska kunna skruvas på och av. Logotypen på verkstadsbyggnaden är redan klar och skall skrivas ut och fästas på och bygger på mitt efternamn.

Bild

Layouten ser ut som följande:

Bild

Kapade och satte ihop stommarna samt att jag för första gången i mitt liv gjorde egna gavlar, dock rektangulära. Jag har ju alltid köpt färdiga gavlar tidigare men eftersom detta var lite av ett impulsprojekt så blev det egentillverkade. En annan del i det hela är att mina Nystreckor är 1000mm och tanken är att förbinda dessa med denna modul genom två kurvmoduler, varav den ena kurvmodulen nästan är klar, och vips har man en rundbana.

Här är bilden på de två sektionerna var för sig

Bild

Och här sitter dom ihop.

Bild

Märk här att gavlarna som förbinder de två sektionerna med varandra inte är mmm gavlar utan egna sektionsgavlar då dessa endast ska sitta ihop med varandra så spelar det ingen roll.

Hade tänkt att ta mig ut till Västberga idag för att inhandla räls men jag orkade inte ta bussen ut då det om möjligt är ännu sämre anslutningar ut till detta ställe, jag tar det på tisdag istället. Har gjort en liten förhandsorder på en Märklin startsats med ett tyskt växellok (då mitt egna dhg500 har pajat), några vagnar, ms2 och en rälsoval, till detta blev det en slank växel med tillbehör samt större kurvor för mina kurvmoduler. Alltså man tjänar på att köpa startsatser när man är behov av lok och ms2 samt lite rakor. Jag är inte så kräsen när det gäller lok och är ingen större fantast av detta med ljuddekoder och sjutton inställningar på ljus, har mitt hector som jag är nöjd med och ville ha ett litet växellok, det räcker för mig. De medföljande R1 kurvorna kommer jag att använda till dotterns bana som vi bygger på med jämna mellanrum och växelloket kommer nog att rulla en hel del där också. Fortsättning följer.

Bild

MVH Micke "Tummen"
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av stasv »

Ska följa ditt nya projekt med intresse. Och helt rätt att ge dottern R1 till banbygge hemmavid.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2134
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av MickeWestberg »

Blev lite fixande igår med en av sektionsmodulerna. Gipslandskap med grön turf samt att rälsen fick ballast, här är lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av LarsRobert »

Snygg modul som vanligt. Du är otroligt produktiv. Imponerad över det du får till och avis på iderikedomen och fantasin.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av stasv »

Fint arbete Nicke!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av Nicke »

stasv skrev:Fint arbete Nicke!
Hmm, jag känner inte till att jag gjort mig förtjänt av detta utlåtande....det är nog Micke du syftar på :)
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av stasv »

Nicke skrev:
stasv skrev:Fint arbete Nicke!
Hmm, jag känner inte till att jag gjort mig förtjänt av detta utlåtande....det är nog Micke du syftar på :)
Attans, dessa namn ni håller er med. Gick lite fort. Ursäkt framföres härmed
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av Nicke »

:)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2134
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Westbergs Verkstäder

Inlägg av MickeWestberg »

Eftersom jag uteblev från byggkvällen i tisdags så passade jag på att göra lite arbete hemmavid istället. Själva grunden är i princip klar, nu återstår en hel del finlir på modulen. Först ut blir att ansluta matningskablarna från rälsen till körströmskablarna på undersidan. Här kommer lite bilder på projektet.

/ Micke

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Westbergs Verkstäder

Inlägg av LarsRobert »

Bra att du jobbar ifatt den missade byggkvällen. Kanske enklare när du slipper en del störande moment, dvs oss och kaffedrickning mm... Hur som helst, riktigt bra resultat. Skitsnyggt helt enkelt.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"