Pelleborg

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Då har man hittat delar från mitt tidigare modulförsök, bla Ivar ben redan kapade. Hoppas att de är i rätt höjd. Min station har fått ett namn nu, den kommer att hetta Pelleborg, gillar inte att ha namn från verkligheten. Då kan ju folk påpeka att så såg det inte ut i verkligheten, så nu är det en fiktiv station. Inspirerad av verkligheten. Får väl se om man kan få till några moduler imorgon. Det kommer att bli en kombo modul, både 2R och 3R. Får se om hela stationen blir 3R, iaf 2 stationsspår kommer att bli 3R. Kommer att förbereda hela stationen för 3R, den kommer även att ha fastsättning för både MMM och Fremo. Har även lite spektakulära modulideer, får se om de går att genomföra. En planfri korsning, med med möjlighet att byta riktning. Bilder kommer när jag har dem.

Mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Min första modul blev ihopsatt igår, så nu skall den bara fixas till. Den blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats på.
Här kommer spårplanen på min tänkta station Pelleborg.
Pelleborg1.0.jpg
Det skall egentligen bara vara enkelspår ut ur stationen, men jag tycker att det blir bättre med ett dubbelspår.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Pelleborg

Inlägg av ErikKuiper »

Lite kommentarer på spårplanen i all välmenande.
  • Jag skulle rekommendera enkelspår om du inte känner väldigt mycket för dubbelspår. Dubbelspår bör ha övergångsväxlar innan stationen så alla tågspår kan nås från båda linjespåren. I förslaget är det bara ett tågspår anslutet till det inre kurvspåret.
  • Det undre av de två spåren till höger i bilden ser jag snarare som utdragsspår än som linjespår.
  • Stationen känns ganska kort. Försök lägga en modulskarv i mitten där det bara går raka spår så du kan förlänga stationen om du vill i framtiden.
  • Vad har du för radie på spåren till vänster? Du bör inte gå under 1000 mm, men större är att rekommendera för linjespår.
  • Vad för växlar har du tänkt dig? Om det inte är så att du har en massa växlar hemma så rekommenderas minst 1000 mm radie i växlarna för nybyggda stationer (t.ex. Peco Large, Tillig EW3).
/Erik
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Tack för kommentarerna, jag har en ny variant. Där dubbelspåret in når båda spåren. Har planer på att kunna förlänga den, men i sin nuvarande utformning så är stationen totalt nästan 7 m lång. Spåren inne stationen är kanske lite korta, men det är ju det som är fördelen med moduler. Dela på dem och lägg in nya moduler emellan.

mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Vilken färg skall man måla modulerna med? MMM har ju en man helst skall använda.

Åter till Pelleborg, minsta kurvradie iaf på kombo delen blir 1114 mm och slanka växlar. Dvs Märklins största radie på deras C-räls. Troligen blir det på hela stationen, bättre att förbereda hela stationen för både 2R och 3R. Skulle man vilja göra alla spår tillgängliga, så är det enklast om man fixat till rälsen och slipper riva upp den igen.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Färger är ett hett diskutionsämne! *s* och kulörerna är många bara i normerna!
Brun, Grå och Grön i olika nyanser är vanligt samt att vissa föredrar svart!
Själv kommer jag måla mina grå i samma nyans som moduljuntan i Trollhättan, den är lite varmare än Fremos grå som drar åt "maskingrå" och inte smälter ihop med landskapsnyanserna så bra.
Moduljuntans grå är en lite mer varmgrå nyans som känns bättre ihop med landskapet samt att den är mer möbelmässig om man vill ha modulerna uppsatta hemma!

Fremos körningar brukar vara ett lapptäcke med gröna, bruna och grå moduler, finns till och med en speciell grå färg för modulen om man har kontaktledning!!! :shock:
MMM är är lite bättre vad gäller antalet nyanser även om dom är tråkiga, den gamla gröna är "väldigt grön" och den nya hade passat bättre på något reservkraftverk från Asea!

Men....Smaken är som baken! ;)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Jag bryr mig inte om vilken färg jag använder, vill bara använda någon färg som redan finns. Så det inte blir för mycket variation, det ser inte snyggt ut. Har du något nr på den färgen?

Sitter och leker med mitt layoutprogram, det börjar bli många moduler. Här kommer min lek med Pelleborg
Nu finns det ett fungerande dubbelspår genom stationen, vet att det är en tvär kurva ut ur Pelleborg. Den kommer inte att finnas när den blir byggd. De två spåren som går neråt i spårplanen, skall gå till en framtida hamn. Men som sagt jag bara leker och fantiserar, får se vad som kommer att finnas i framtiden.
Pelleborg1.2.jpg
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Konstig flaskhals när dubbelspåret går ihop till enkelspår på vänster sida. Men det är bra att prova idéer i ritprogram. Mycket enklare att ändra där än i verkligheten.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Mekanoid skrev:
Eke skrev:Färger är ett hett diskutionsämne! *s* och kulörerna är många bara i normerna!
Brun, Grå och Grön i olika nyanser är vanligt samt att vissa föredrar svart!
MMM 2R-standarden säger: "Modulsargen skall vara slät och målad med halvblank snickerifärg. Kulör NCS S 5010-G30Y rekommenderas."
Jo, jag vet! Men verkligheten gör det svårt att följa detta, mina linjemoduler är Fremo kompletterade med MMM:s hålbild, jag har en station med MMM-gavlar och kommer nog att bygga linjemoduller enligt MMM när jag vill ha yta för godskunder på ena sidan, ska man hårddra det skulle jag dessutom ha en ytterligare nyans på det grå om det är kontaktledningsstolpar på moduler av Fremotyp!
Därav mitt beslut att följa moduljuntans färgval och konsekvent använda det på alla moduler oavsett norm, det är dessutom det enligt mig mest lyckade nyansvalet jag sett på några moduler! Men som sagt, smaken är som baken! ;)

@Pelle
Jo, jag började luska lite härom dagen och det lär vara en färgserie från Beckers som kallas "Akvarell" med ett Karl Larsson tema, men jag har ännu inte något färgnummer, men det kommer!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Eke skrev: .... kommer nog att bygga linjemoduller enligt MMM när jag vill ha yta för godskunder på ena sidan ...
Mvh. Eke
Varför, när det finns SIH0 när man vill ha valfri plats för godskunder?

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2016 gånger.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"