Pelleborg

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Pelleborg

Inlägg av daniel »

Om du använder Tilligs korsningsväxel 85391 så var lite försiktig när du hanterar den. Vi har en sån på klubben och stången som lägger om tungorna samt tungornas flärpar som håller fast stången är känsligare på korsningsväxeln än på Tilligs vanliga växlar. Och låt växelmotorns pianotråd sticka upp i hålet i stången mellan spåren istället för i ytterkant på stången. I övrigt så fungerar nog korsningsväxeln bra (vi har monterat den på klubben men inte dragit elen till spåren färdigt än).

Ett annat tips för korsningsväxeln är att den vänstra växelmotorn ska styra det högra spårkorset medan den högra växelmotorn ska styra det vänstra spårkorset. Samt att vänstra växelmotorn styr vilket spår man kan använda från höger och den högra växelmotorn styr vilket spår man kan använda från vänster.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Jag vet att Tilligs växlar är känsliga, vi har dem på Lundarallarna också. Får se om det finns alternativ till dem, korsväxlar och stora radier är ju sällsynta.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Går lite trögt med bygge av modullådorna, så det får bli planering av elektroniken till stationen. Det kommer att bli CBUS från Merg och håller på att bygga delarna och planera för hur många enheter jag behöver. Sen är det frågan om det skall bli datorstyret eller vanligt ställverk eller en kombination av det. Det kommer iaf bli servo styrda växlar, även det finns hos Merg. Anledningen till att jag valt att använda deras system. Är att jag redan hade skaffat det mesta delarna, det kommer att bli en del kabeldragning ändå.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

PerOlofPettersson skrev:Får se om det finns alternativ till dem, korsväxlar och stora radier är ju sällsynta.
Såg att Peco har kommit ut med en dubbel korsningsväxel model #6 (9.6 grader, över 300 mm lång) i deras amerikanska code 83 sortiment.

/Lars
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Tackar för det, får kolla det på det.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Pelleborg

Inlägg av MickeC »

PerOlofPettersson skrev:Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?
Du kan ju alltid se vad som ledigt... "Pg" kanske, stora (äldre) stationer korta, små trafikplatser längre signatur , Cst är ett undantag...

http://www.tydal.nu/article/trafikplatser/
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Vi har dessutom en lista någonstans här på forumet för trafikplatssignaturer i H0.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Pelleborg

Inlägg av ErikKuiper »

PerOlofPettersson skrev:Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?
Jag kulle rekommendera Pbg alternativt Peb.
LLJ skrev:Vi har dessutom en lista någonstans här på forumet för trafikplatssignaturer i H0.
Om den finns så är jag högt tveksam till om den är aktuell.
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Listan finns i medlem sidorna, i tabell och den är senast uppdaterad 20151130, Så den är ju använd rätt nyligen.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"