Petro-Leum

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Har gjort en snabbskiss på en ny modul med trafikplats som med all sannolikhet kommer att börja byggas denna vecka. Det blir en lastplatsmodul för mina tankvagnar hos ett inte helt rumsrent aktiebolag vid namn Petro-Leum Drivmedel AB.

Denna gång blir det med en lastplats och då måste en växel installeras och eftersom jag kommer att fortsätt på det moderna temat med betongslipers så var valet mycket begränsat på växelsidan, det fanns ett växelpar från Peco så det får bli en högerväxel, hjälp med att koppla in denna kommer att behövas, gärna om man kan träffas nån kväll i huddingelokalen. Tips på vad man behöver mer än en växelmotor. Skriv gärna så enkelt som möjligt för jag och elektricitet är ju inte bundis med varandra. / Micke

Här är en första snabb bild på hur det kommer att se ut.

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

Trevligt med fler lastplatser.
Har själv en industrimodul för lastning av petrolium produkter kallad Eving Oil, som rymmer 10 boggitankvagnar.

När det gäller växelomläggning så kan man även använda manuell omläggning. Fördelen är att man slipper dra fram spänningsmatning till modulen för att styra växelmotorn.
Ett exempel är denna.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Petro-Leum

Inlägg av plj »

Om lastspåret ansluter till en linje så bör det också finnas en skyddsväxel eller en spårspärr. För att förhindra att vagnar oavsitligt kommer ut på linjen.
PLj
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Petro-Leum

Inlägg av Eke »

Angående växlar med betongslipers, det går alldeles utmärkt at ha växel med träslipers och spår med betong. Det var det normala tills för inte så länge sedan, det var ingen större produktion av betongväxlar tidigare, det var nog mest höghastighetsväxlar typ LGV och dylikt som var betong medans för dom flesta svenska förhållandena var trä!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Intressant lösning där Lars, jag gillar ju mekanik istället för elektronik. Dock blir jag lite förbannad över att jag inte kan så mycket om elektronikens värld mer än att dra el i vanliga linjemoduler varför jag också har dragit mig in i det sista att bygga en industriplats med växel. En idé som slog mig när jag såg att PLj skrev om det här med skyddsväxel, innanför stängslet till Petro-Leum ska det vara hög säkerhet (tanken är ju att det bara är en fasad Petrolium eller plutonium, vad som egentligen tillverkas är sekretessbelagt). Om man kunde få grinden till industrispåret att öppnas i samband med att växeln läggs om till stickspår och när man har backat in med loket och växeln läggs tillbaka i linjeläge så ska grinden stängas. Om detta gick att få till synkat till växelomställaren vore det en rätt häftig grej. Får kolla i huddingegänget om det finns nåt elektroniskt geni för att fixa denna lösning. Fasen vad ni satte idéer i huvudet på mig, man kanske ska lacka om tankvagnarna militärgröna......

Eke, tack för tipset och om din vetskap om växlar med träslipers kontra betongslipers men jag tror jag följer mitt koncept och kör betong. Det är ju inte Pecos allra slankaste växlar men i alla fall medium och jag tror att dom tom blir perfekta. Hur ser det ut i modul syd, har ni några som bygger modernt eller är det som hos dom flesta att man bygger 50-60-70-tal med brunlok, sandballast och träslipers, återigen inget fel i det, det hände ju ganska mycket inom järnvägen då men man ska inte glömma järnvägens förfall i nutiden.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av daniel »

Grinden kan öppnas med ett servo som i sin tur kan styras av en servodekoder eller mikrodator.

Möllehems gårdsproduktion har en servodekoder som kan styras med omkopplare. Med en två-polig omkopplare så kan du styra både servot och växelmotorn samtidigt. En tvåpolig omkopplare är i praktiken två olika omkopplare som styrs av samma spak.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

MickeWestberg skrev:Det är ju inte Pecos allra slankaste växlar men i alla fall medium och jag tror att dom tom blir perfekta. Hur ser det ut i modul syd, har ni några som bygger modernt
Tror inte det är någon i syd som bygger inom en viss epok, åtminstone inte strikt.
Det finns flera byggare, bl.a. jag själv, som gillar epok V-VI och har mest rullande i dessa epoker.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

daniel skrev:Grinden kan öppnas med ett servo som i sin tur kan styras av en servodekoder eller mikrodator.

Möllehems gårdsproduktion har en servodekoder som kan styras med omkopplare. Med en två-polig omkopplare så kan du styra både servot och växelmotorn samtidigt. En tvåpolig omkopplare är i praktiken två olika omkopplare som styrs av samma spak.

Med vänlig hälsning
Daniel
Den växelomläggare jag hänvisade till ovan har två växlande kontakter.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Daniel och Lars för tipsen. Lars, ska använda den manuella omläggaren i nästa industrimodul. Daniel, det låter ju som en perfekt pryl, det viktiga är ju att motorn till grinden stannar och inte står och tuggar när grinden är öppen resp stängd, precis som växelmotorerna dom stannar ju också i ändläge, vill ha en så billig lösning som möjligt. Min mj-polare Peter (Mekanoid) har sagt att han kan hjälpa mig med elektroniken bara jag införskaffar rätt produkter och vi båda är medlemmar i Huddingelokalen så det är bara att fixa en byggkväll där.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av daniel »

Du kan ställa in Möllehems servodekoder hur långt servot ska gå. Det är en del av poängen med kortet, att du först monterar servot och sedan programmerar kortet så att servot går lagom långt. Men gör gärna grinden så att den går fritt även om den skulle gå några millimeter för långt, så slipper du att den står och tuggar. Ett servo är helt still när det är i det läget styrsignalen säger, men om styrsignalen säger att servot ska stå i 95 grader och något låser rörelsen så att servot bara kan gå till 85 grader så kommer servot stå och tugga.

Ett servo har tre anslutningar, +5 volt, 0 volt och styrsignalen som talar om i vilken vinkel servot ska stå.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"