Förarbord för hemmabanan
Förarbord för hemmabanan
Jag har börjat rita på ett förarbord till hemmabanan. Min förhoppning är att man ska kunna köra "som på riktigt", med kameralok och "riktiga" körkontroller framför en TV-skärm. Dock har jag begränsade resurser i form av maskiner så det får bli en enkel variant som kan byggas med enkla medel.
Först en bild på förarbordet. Bromsventil till vänster och gasreglage till höger.
Så tar vi en titt på bromsventilen. Själva bromshandtaget görs av 27mm rundstav i trä. I den sätter jag en islagsmutter underifrån och båtbricka+mutter ovanifrån.
En 50mm lång M8-bult med båtbricka sticks in underifrån och skruvas fast i själva bromshandtaget. Min förhoppning är att kunna borra ett hål i bulthuvudet så att en potentiometer kan fästas i bulten. När handtaget vrids följer bulten med.
Så går vi vidare till gasreglaget.
Gasreglaget utgår ifrån ett T gjort av två 100mm långa 8mm-stavar i metall som svetsas samman. På det fästs sedan en 50mm träkula.
Sedan är tanken att borra hål i högra sidan på T-staven och fästa en potentiometer där.
Mvh Daniel
Först en bild på förarbordet. Bromsventil till vänster och gasreglage till höger.
Så tar vi en titt på bromsventilen. Själva bromshandtaget görs av 27mm rundstav i trä. I den sätter jag en islagsmutter underifrån och båtbricka+mutter ovanifrån.
En 50mm lång M8-bult med båtbricka sticks in underifrån och skruvas fast i själva bromshandtaget. Min förhoppning är att kunna borra ett hål i bulthuvudet så att en potentiometer kan fästas i bulten. När handtaget vrids följer bulten med.
Så går vi vidare till gasreglaget.
Gasreglaget utgår ifrån ett T gjort av två 100mm långa 8mm-stavar i metall som svetsas samman. På det fästs sedan en 50mm träkula.
Sedan är tanken att borra hål i högra sidan på T-staven och fästa en potentiometer där.
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
Ska du inte köra med olika fartsteg?
Då kan du använda mångpolig omkopplare likande den som jag har på sydpolen.
antar att det ska vara någon spak för att byta håll.
MVH Jonas
Då kan du använda mångpolig omkopplare likande den som jag har på sydpolen.
antar att det ska vara någon spak för att byta håll.
MVH Jonas
Re: Förarbord för hemmabanan
Jo, det är ett alternativ att ha olika fartsteg. Jag får prova mig fram. Och någon form av körriktningsväljare blir det också.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
Potentiometer är nog bättre, då man kan välja antal körsteg själv med hjälp av mjukvaran.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
Om Du ska ha körriktningen inbyggd i pådraget glöm då inte att göra ett distinkt 0-läge så man vet att spaken står rätt. Jag har haft lite problem med de körhandtag med mittläge som förekommit på våra körningar. Det är lätt att vrida för långt och åt fel håll. Som jag ser det är det bättre att ha en separat fram/back-omkopplare med "framåt" "nolläge" och "bakåt". Eventuellt med en borttagbar környckel.
Hur har Du praktiskt tänkt att bromsen ska fungera? Lämplig funktion är att med handtaget längst från Dig så är det "lossläge" och tåget fortsätter med samma hastighet (även om pådraget ställs i "0-läge"). Genom att vrida bromshandtaget mot Dig så minskar hastigheten med större retardation ju mer bromshandtaget vrids mot Dig. Så fort Du återför bromshandtaget till "lossläget" så bibehåller tåget den farten. Vill Du öka får Du öka med pådraget. Närmare verkligheten går nog inte att komma. Men går det att programmera en dator på detta sätt?
PLj
Hur har Du praktiskt tänkt att bromsen ska fungera? Lämplig funktion är att med handtaget längst från Dig så är det "lossläge" och tåget fortsätter med samma hastighet (även om pådraget ställs i "0-läge"). Genom att vrida bromshandtaget mot Dig så minskar hastigheten med större retardation ju mer bromshandtaget vrids mot Dig. Så fort Du återför bromshandtaget till "lossläget" så bibehåller tåget den farten. Vill Du öka får Du öka med pådraget. Närmare verkligheten går nog inte att komma. Men går det att programmera en dator på detta sätt?
PLj
Re: Förarbord för hemmabanan
Det går att göra med hjälp av dator. Då kan man även lägga in olika "tågvikter" som gör tåget tyngre att starta och stanna.
Har testat lite med min Raildriver via LocoBuffer att köra ett lok med DCC.
/Lars
Har testat lite med min Raildriver via LocoBuffer att köra ett lok med DCC.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
Fram/back kommer vara separat från gasreglaget. Egentligen är det två olika funktioner som behövs, dels fram/back på loket, dels om man tittar ut genom framrutan eller bakrutan (om främre eller bakre kameran är aktiv). Hur jag löser det återstår att se.
Beträffande både broms- och gasreglagets funktion så lyssnar jag på råd och tips! Men att bromsreglaget är i "lossläge" när det är längst ifrån mig låter som en bra ide. Och att när gasreglaget är längst ifrån mig så är det max gas.
Om man vet ungefär hur ett lok funkar så går det att programmera avancerade simuleringar. Datorer är mycket bra på att räkna.
Mvh Daniel
Beträffande både broms- och gasreglagets funktion så lyssnar jag på råd och tips! Men att bromsreglaget är i "lossläge" när det är längst ifrån mig låter som en bra ide. Och att när gasreglaget är längst ifrån mig så är det max gas.
Om man vet ungefär hur ett lok funkar så går det att programmera avancerade simuleringar. Datorer är mycket bra på att räkna.
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
Detta kort kan vara lämpligt http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=351346 att använda.
Kjell & Co har haft det, tror att Conrad har det. Kostar runt 400:-
/Lars
Kjell & Co har haft det, tror att Conrad har det. Kostar runt 400:-
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
I verkligheten är det också så att det tar viss tid innan bromsen går till och även viss tid innan den lossar när man för bromshandtaget till lossningsläget. Men för våra förhållanden är nog bäst att ha direkt funktion. Annars hinner man inte stanna i tid på de korta avstånd vi har på våra banor.
Även i andra avseenden avviker mitt förslag en del från verkligheten, men om man gör som jag beskrev ovan så kommer man ganska nära i alla fall om det går att genomföra. Sedan beror det också på hur dragfordonet reagerar. Speciellt vid växling kan det ju uppstå problem om loket inte reagerar på rätt sätt.
Intressant om Ditt förslag kommer att realiseras.
PLj
Även i andra avseenden avviker mitt förslag en del från verkligheten, men om man gör som jag beskrev ovan så kommer man ganska nära i alla fall om det går att genomföra. Sedan beror det också på hur dragfordonet reagerar. Speciellt vid växling kan det ju uppstå problem om loket inte reagerar på rätt sätt.
Intressant om Ditt förslag kommer att realiseras.
PLj
Re: Förarbord för hemmabanan
@LLJ: Tack!
@PLJ: På min hemmabana så försöker jag få lite längre avstånd mellan stationerna samtidigt som stationerna är ganska korta. Dessutom kommer nog fjärrgodståg och vissa persontåg vara genomgående utan att stanna på de små stationer jag har. Banan är ju punkt-till-punkt med vändslingor i båda ändar så man kan ju blåsa rakt igenom om man vill. Dessutom är ju maxhastigheten ganska låg (STH är 60 km/h för Tp-lok och 40 km/h för Z4p om jag kommer ihåg rätt). Och ska tåget stanna på alla stationer och har många vagnar på kroken så får man ta det lugnt....
Tillsättningstid och lossningstid vill jag nog försöka få med. Och tågvikt och bromsvikt. Och så tillkommer ju lokets dynamiska vikt, dvs rörelseenergin i motor, koppelstänger, m.m. Ett önskemål är för övrigt simulerad lutning på olika ställen på banan, om jag orkar implementera det. Så att lokföraren inte kan sitta passiv utan måste vara vaksam...
Jag hittade lite intressanta länkar för övrigt. Lite formler som kan vara bra:
http://www.tydal.nu/postvagnen/248849.htm
Bromssträckor:
http://www.tydal.nu/article/bromsstrackor/
Tillåten hastighet med angivet bromstal:
http://www.tydal.nu/article/bromstabeller/
Mvh Daniel
@PLJ: På min hemmabana så försöker jag få lite längre avstånd mellan stationerna samtidigt som stationerna är ganska korta. Dessutom kommer nog fjärrgodståg och vissa persontåg vara genomgående utan att stanna på de små stationer jag har. Banan är ju punkt-till-punkt med vändslingor i båda ändar så man kan ju blåsa rakt igenom om man vill. Dessutom är ju maxhastigheten ganska låg (STH är 60 km/h för Tp-lok och 40 km/h för Z4p om jag kommer ihåg rätt). Och ska tåget stanna på alla stationer och har många vagnar på kroken så får man ta det lugnt....
Tillsättningstid och lossningstid vill jag nog försöka få med. Och tågvikt och bromsvikt. Och så tillkommer ju lokets dynamiska vikt, dvs rörelseenergin i motor, koppelstänger, m.m. Ett önskemål är för övrigt simulerad lutning på olika ställen på banan, om jag orkar implementera det. Så att lokföraren inte kan sitta passiv utan måste vara vaksam...
Jag hittade lite intressanta länkar för övrigt. Lite formler som kan vara bra:
http://www.tydal.nu/postvagnen/248849.htm
Bromssträckor:
http://www.tydal.nu/article/bromsstrackor/
Tillåten hastighet med angivet bromstal:
http://www.tydal.nu/article/bromstabeller/
Mvh Daniel