Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

Jag har full förståelse för AndersB och Kasoes önskan om att sätta sig in i befintliga lösningar. Problemet för mig är att jag hatar att läsa manualer. När jag pluggade på Högskolan för 20 år sedan så läste jag TVÅ böcker på fyra år! Och då pratar vi studielitteratur. Jag lär mig genom att experimentera, inte genom att läsa manualer, och att köpa olika signalkort bara för att sätta mig in i hur de funkar är inte aktuellt. Då drar jag mig hellre ur diskussionen.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 962
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Linjeblockering

Inlägg av kasoe »

Daniel, jag säger inte att du ska släppa ditt sätt, jag tycker att det du beskriver låter helrätt. Men som du själv konstaterar, det passar inte i en tråd utan det är sådant men inom en grupp kan hålla på med för att "skapa" något som kan bli "manualer" för oss andra att läsa.
Jag har länge varit nyfiken på att programmera microcontrollers men dels är det en fråga om tid och någonstans saknar jag nog "glöden" för att sätta mig in i alla detaljer och kanske "läsa manualerna".

Vad jag menar är att ta reda på om det finns intresse utanför denna tråden att ta fram något, eller är det en tråd där 3-4 personer vill kasta ur sig sina lite olika delar kring ämnet "linjeblockering"? Du gjorde en bra summering inlägget innan ovanstående.

Men ska det bli något allmängiltigt så måste det göras några saker och ska det funka på sikt så bör det inte bli "en mans system" utan en beskrivning av hur man kopplar ihop och konfigurerar andras bitar för att uppnå resultatet man önskar. Som jag ser det finns MASSOR med utrymme för experimenterande där...

Jag har sagt vad jag tycker i ämnet och jag drar mig ur debatten, det är nu 8 sidor som jag inte ser leder mot något klart mål, därmed inte sagt att det är varken ointressant eller kul att diskutera det. Men jag ser inte någon lösning på frågan om "linjeblockering" på dessa 8 sidor...

Hälsar,
Anders Ö - movin' on...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Vi får väl göra ett omtag (ny tråd?) och först definiera vad vi vill åstadkomma innan man går vidare med de själva tekniska lösningarna.

Vill bara nämna att FREMO har en del saker som går att använda, så att man slipper uppfinna hjulet på nytt.
Vissa saker är dock anpassat för det tyska signalsystemet.
Man har även kommit fram till inom FREMO att ett generellt signalsystem som kan användas överallt inte fungerar i praktiken då olika signalsystem för olika länder skiljer sig för mycket åt.

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Linjeblockering

Inlägg av FreddePettersson »

Sammarbete gubbar, jag ser tendenser i forumsdiskusioner ibland som blir lite låga, oftas en tendens till " blir det inte som jag vill - så vill jag inte vara med"

Är inte själva ideen med ett forum att just lufta tankar, frågor mm, att något tycker annorlunda är väl bra.

Jag ser potensialen i de sätten som lyst starkas i denna tråd:

1. Kontrollera och utvärdera befintliga produkter - många har redan erfarenheter från vissa färdiga produkter. Nackdelen är att systemet måste anpassas till dessa och inte tvärt om

2. Byggg ett eget system, men med funtkion så man kan nyttja färdiga lösningar

3. Bygga ett eget system, Kräver ett större samarbete och kompromister kring funktion mm.

En sista reflektion : Keep it simple - dvs ibland blir det gärna ett större projekt än vad man orka slutföra!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

Beklagar, men då är jag tvungen att delge hur jag uppfattar det ;)
daniel skrev:Så här uppfattar jag det hela:
Själv fokuserar jag på system-nivå, dvs hur funkar Banverkets system och hur avbildar man det i modell. Om det sedan är med köpe-grejor, hemmabygge, eller något annat är en mindre viktig fråga.
Den sista meningen framgår tyvärr inte alls i det du skrivit/presenterat.

Detta känner jag när jag läst dina inlägg och bilagor:
Du har lagt fokus är att ta fram ett nytt system. Existerande produkter är helt ointressanta och lämnas därhän. Du hoppar rakt in på en arkitektur med helt nya komponenter.

Jag saknar både en kravframtagning och en omvärldsanalys. Du har tagit steget direkt in i designfasen där existerande lösningar redan är avfärdade.

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjeblockering

Inlägg av LLJ »

Läge för en ny tråd där vi tillsammans först skapar en kravspec på vad vi önskar av det hela?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjeblockering

Inlägg av daniel »

AndersB skrev:Den sista meningen framgår tyvärr inte alls i det du skrivit/presenterat.
Sant!

Den enda pryl som jag har använt är LocoIO-kortet och det kan i princip antingen låta en ingång på LocoIO-kortet ställa en växel på LocoNet-bussen, eller låta en givare på LocoNet-bussen ställa om en utsignal på LocoIO-kortet.

Jag hatar som sagt att läsa manualer, jag saknar ekonomiska medel och intresse att prova på diverse färdiga prylar, och framförallt, jag är programmerare ända ut i fingerspetsarna.

Du vill använda det som är enklast för dig, vilket är köpe-grejor. Jag vill använda det som är enklast för mig, dvs ett programmerbart kort som man kan skriva ett roligt program till. Eller framförallt, med ett programmerbart kort och en egentillverkad programvara har jag kontroll. Kommer jag på att jag vill ha med en extra funktion så är det bara att lägga till det.

När jag skriver att jag fokuserar på system-nivån så menar jag inte systemnivån på LocoNet-bussen. Den är jag måttligt intresserad av. Jag syftar på Banverkets systemnivå, dvs hur Banverkets system fungerar på systemnivå. Jag är inte i första hand intresserad av modelljärnvägen, för mig är modelljärnvägen ett medel att lära sig Banverkets principer för linjeblockering.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 962
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Linjeblockering

Inlägg av kasoe »

Läge för en ny tråd där vi tillsammans först skapar en kravspec på vad vi önskar av det hela?
Jag skulle vilja säga "nej"... Lite som när du och jag skulle ta fram "standarden" för 0-16.5, bättre att sköta det "vid sidan" och sen presentera ett fördigt förslag. Jag tror som många då sa till oss att öppna forumdiskussioner där man "bråkar" om saker (jag ser det dock som "diskuterar"...) dödar intresset och risken är att när tråden är "klar" så är folk helt tjocka på "signaler" och ingen orkar mer...

Räkna inläggen per person i denna tråden, se vilka som är "top-4" eller "top-5" (eller valfritt värde) och peka ut dom till "gruppen" och kör sen en privat diskussion och ta fram det som FreddeP och AndersB (samt även jag) frågar efter och presentera i forumet.

Det tror jag borde vara det mest effektiva sättet...

Min erfarenhet från liknande saker på "dagjobbet" är att det är ALLTID lättare att diskutera utifrån ett förslag, att plocka något ur luften är i princip omöjligt. Det är sådan försök som jag misstänker har skapat talesättet "rinna ut i sanden..." ;)

Men återigen, det är vad jag tycker... ;)
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjeblockering

Inlägg av Johnny »

Blir inte riktigt klok på denna diskussion, vilket problem är det som skall lösas?

Är behovet så stort att skicka flera tåg med täta mellanrum i samma riktning? I så fall förutsätts väl rejält långa linjesträckor? I H0 finns knappast så långa linjer, möjligen i skala N, men även där krävs väl 10-20 meter för att det skall vara intressant att dela linjen i flera block?

//Johnny
Senast redigerad av 1 Johnny, redigerad totalt 2012 gånger.
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Linjeblockering

Inlägg av Fredman »

Känner mig tvungen att hålla med JOMA.
MVH Thomas
Gävle
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"