Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Inlägg av RoberthLundin »

Jag har tvättat en mässingsmodell med en Kjell & Co ultraljudstvätt. Vilket fungerade bra förutom en liten sak.
En del detaljer lossnade. Dessa var limmade med CA-lim och lossnade dessa tack vare dåligt limmade detalj eller
är det så kanske att man bör inte köra mässingsbyggsats som limmad med cyanoakrylatlim i en ultraljudstvätt.
Någons som vet?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Inlägg av daniel »

Ingen aning men en reflektion. Jag har för mig att HanS i Lunde skrev i Allt om Hobby att han tog isär ett bygge genom att slå på det. Förklaringen var att cyanolimmade fogar var känsliga för stötar. Ljud är ju en form av stötar så det är kanske därför bitarna lossnade. Men det är bara spekulation. Bygget som HanS tog isär var för övrigt i aluminium så det var inte någon ömtålig plastkåpa.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Inlägg av MickeC »

Jag hade inte kört limmade saker oavsett lim i ultraljudstvätten...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Inlägg av RoberthLundin »

daniel skrev:Ingen aning men en reflektion. Jag har för mig att HanS i Lunde skrev i Allt om Hobby att han tog isär ett bygge genom att slå på det. Förklaringen var att cyanolimmade fogar var känsliga för stötar. Ljud är ju en form av stötar så det är kanske därför bitarna lossnade. Men det är bara spekulation. Bygget som HanS tog isär var för övrigt i aluminium så det var inte någon ömtålig plastkåpa.
Jo, CA-lim är känsligt för stötar men bör tåla ultraljud. Ultraljud har en mera effekt av vibrationer och det tål CA-lim. Men däremot en kraftig stöt kan en fog med CA-lim släppa.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mässingsbyggsats och CA-lim med ultraljudstvätt

Inlägg av RoberthLundin »

MickeC skrev:Jag hade inte kört limmade saker oavsett lim i ultraljudstvätten...
Epoxi är inget problem. Är starkare än hårdlödning. Bilar byggs utan svets eller hårdlödning utan limmas ihop med någon typ av Epoxi lim.
Jag föredrar att det går sönder i en ultraljudstvätt än av vibrationerna från en tågbana. I mitt fall var det efter inspektion dåliga limfogar, dvs
inte helt rena utan hade ett oxidlager.... Dessa släpper förr eller senare..........
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"