I Järnvägsverkstaden
I Järnvägsverkstaden
En liten samlingstråd av det som händer i verkstaden. Vid högtidligare tillfällen kallas den UJVst, Ulricehamns Jernvägars Verkstad
Lista på projekt för den hugade. Sägs inget annat är det montage av dekoder...
HNJ-Vst
Bs Byggsats med konvertering av kåpa
SJ K22 Byggsats
Jeco
Z65 (ns-chassi)felsökn + dekodermont
Liliput
K24
Lima
Ra med AHM-chassi V1.0 färdig
T43 med AHM-chassi
Märklin
V5 - DC
Roco
Z66
Trix
BV DLL justering CV mm
T44 felsökning/reparation
Nästa objekt var en tvilling, Curtens lilla gröna...
Lista på projekt för den hugade. Sägs inget annat är det montage av dekoder...
HNJ-Vst
Bs Byggsats med konvertering av kåpa
SJ K22 Byggsats
Jeco
Z65 (ns-chassi)felsökn + dekodermont
Liliput
K24
Lima
Ra med AHM-chassi V1.0 färdig
T43 med AHM-chassi
Märklin
V5 - DC
Roco
Z66
Trix
BV DLL justering CV mm
T44 felsökning/reparation
Nästa objekt var en tvilling, Curtens lilla gröna...
Senast redigerad av 17 MickeC, redigerad totalt 2016 gång.
Re: I Järnvägsverkstaden
Mycket kul grejor är det på ett ånglok, samtidigt lite frustrerande när loket är lite motvilligt i mekanismen. Dekodermontaget är på gång men det mekaniska krånglar, bl.a var inte kvartningen helt optimal och sedan verkar det finnas lite grader el liknande någon stans i kuggdrivningen. Men repetition är kunskapens moder som överfuriren sa, isär, justera, ihop, prova, isär....
En utleverans för provkörning skedde idag
En Liliput K24, ett lok som inte var det minsta DCC-Ready utan bjöd på tappert motstånd både med konstruktion och koppelstänger.
En utleverans för provkörning skedde idag
En Liliput K24, ett lok som inte var det minsta DCC-Ready utan bjöd på tappert motstånd både med konstruktion och koppelstänger.
Senast redigerad av 3 MickeC, redigerad totalt 2015 gång.
Re: I Järnvägsverkstaden
Dessutom passerade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: I Järnvägsverkstaden
En bra tråd.
Ett tack från lokföraren av dessa reparations objekt samt översyn enligt ISO-standarden ISO 2015 vid UJVst, Ulricehamns Jernvägars Verkstad.
Ett tack från lokföraren av dessa reparations objekt samt översyn enligt ISO-standarden ISO 2015 vid UJVst, Ulricehamns Jernvägars Verkstad.
Curten
Re: I Järnvägsverkstaden
Förebilden i arbete... ( kolla spårläget framför tåget )MickeC skrev:Dessutom puasserade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: I Järnvägsverkstaden
vi saxar lite ur databladet:MickeC skrev:Förebilden i arbete... ( kolla spårläget framför tåget )MickeC skrev:Dessutom puasserade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
Litt: DLL
Infranords maskinnummer: 0907D
Fordonsnummer: 92 74 120 6 907-6
Tillverkare: Vossloh Locomotives GmbH
År: 1998
Typ: MaK G1206
Vikt: 89 ton
Sth 100 km/h
Stationering: Örebro
Normalt har man ett makadamset (10 makadamvagnar + manövervagn) per lok = 2 lok ger alltså 20 makadamvagnar
... spårläget är nog det normala för ny-/ombyggda spår - då man skymtar infranords spårbyggnadsmaskin på en av bilderna i länken.
Urban "Södra Station" Johansson
Re: I Järnvägsverkstaden
Helt klart kommer spåret riktas och ballasten stoppas innan något annat rullande släpps ut, jag kan tänka mig att det gäller 5-10 km/h som mest innan det är klart...UrbanJohansson skrev:...
Normalt har man ett makadamset (10 makadamvagnar + manövervagn) per lok = 2 lok ger alltså 20 makadamvagnar
... spårläget är nog det normala för ny-/ombyggda spår - då man skymtar infranords spårbyggnadsmaskin på en av bilderna i länken.
För qbx är manövervagnen dessutom generatorvagn för att förse tågsättet med ström till transportband mm.
Re: I Järnvägsverkstaden
Ett gammalt lok som nu hamnat på Uppdragslista för verkstaden. Westergötlands-Smålands Jernvägars No 3 , ett från Tyskland inköpt lok för att klara malmtrafiken under VK I
- Bilagor
-
- image.jpg (89.84 KiB) Visad 4956 gånger
Re: I Järnvägsverkstaden
I samma låda låg två systrar som förvånande nog nästan gick bättre än när dom vara nya. (Säkert beroende på att nu var det Peco c100 på program/test-spåret, i min barndom försökte vi med Limas originalräls.)
Tanken är att "Tricoloren" nr 225 skall få nytt liv med bättre mekanik, nr 241 kommer att avyttras (någon som är intresserad?)
Re: I Järnvägsverkstaden
Jag kan vara intresserad, Micke!
Vill gärna kolla på det.
Thomas
Vill gärna kolla på det.
Thomas
Thomas Sunesson