I Järnvägsverkstaden

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

En liten samlingstråd av det som händer i verkstaden. Vid högtidligare tillfällen kallas den UJVst, Ulricehamns Jernvägars Verkstad

Lista på projekt för den hugade. Sägs inget annat är det montage av dekoder...

HNJ-Vst
Bs Byggsats med konvertering av kåpa
SJ K22 Byggsats

Jeco
Z65 (ns-chassi)felsökn + dekodermont

Liliput
K24

Lima
Ra med AHM-chassi V1.0 färdig
T43 med AHM-chassi

Märklin
V5 - DC

Roco
Z66

Trix
BV DLL justering CV mm
T44 felsökning/reparation






Nästa objekt var en tvilling, Curtens lilla gröna...
Senast redigerad av 17 MickeC, redigerad totalt 2016 gång.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Mycket kul grejor är det på ett ånglok, samtidigt lite frustrerande när loket är lite motvilligt i mekanismen. Dekodermontaget är på gång men det mekaniska krånglar, bl.a var inte kvartningen helt optimal och sedan verkar det finnas lite grader el liknande någon stans i kuggdrivningen. Men repetition är kunskapens moder som överfuriren sa, isär, justera, ihop, prova, isär....

Bild

En utleverans för provkörning skedde idag

Bild

En Liliput K24, ett lok som inte var det minsta DCC-Ready utan bjöd på tappert motstånd både med konstruktion och koppelstänger.
Senast redigerad av 3 MickeC, redigerad totalt 2015 gång.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Dessutom passerade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
image.jpg
image.jpg (88.23 KiB) Visad 5169 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av CurtanSvensson »

En bra tråd.

Ett tack från lokföraren av dessa reparations objekt samt översyn enligt ISO-standarden ISO 2015 vid UJVst, Ulricehamns Jernvägars Verkstad.
Curten
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

MickeC skrev:Dessutom puasserade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
Förebilden i arbete... ( kolla spårläget framför tåget )
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av UrbanJohansson »

MickeC skrev:
MickeC skrev:Dessutom puasserade Banverkets DLL för en enklare justering av CV-värden men även borttagning av kondensator som blivit kvarlämnad.
Förebilden i arbete... ( kolla spårläget framför tåget )
vi saxar lite ur databladet:
Litt: DLL
Infranords maskinnummer: 0907D
Fordonsnummer: 92 74 120 6 907-6
Tillverkare: Vossloh Locomotives GmbH
År: 1998
Typ: MaK G1206
Vikt: 89 ton
Sth 100 km/h
Stationering: Örebro

Normalt har man ett makadamset (10 makadamvagnar + manövervagn) per lok = 2 lok ger alltså 20 makadamvagnar :D
... spårläget är nog det normala för ny-/ombyggda spår - då man skymtar infranords spårbyggnadsmaskin på en av bilderna i länken. ;)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

UrbanJohansson skrev:...
Normalt har man ett makadamset (10 makadamvagnar + manövervagn) per lok = 2 lok ger alltså 20 makadamvagnar :D
... spårläget är nog det normala för ny-/ombyggda spår - då man skymtar infranords spårbyggnadsmaskin på en av bilderna i länken. ;)
Helt klart kommer spåret riktas och ballasten stoppas innan något annat rullande släpps ut, jag kan tänka mig att det gäller 5-10 km/h som mest innan det är klart...

För qbx är manövervagnen dessutom generatorvagn för att förse tågsättet med ström till transportband mm.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Ett gammalt lok som nu hamnat på Uppdragslista för verkstaden. Westergötlands-Smålands Jernvägars No 3 , ett från Tyskland inköpt lok för att klara malmtrafiken under VK I ;)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (89.84 KiB) Visad 4956 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

I samma låda låg två systrar som förvånande nog nästan gick bättre än när dom vara nya. (Säkert beroende på att nu var det Peco c100 på program/test-spåret, i min barndom försökte vi med Limas originalräls.)
image.jpg
image.jpg (86.19 KiB) Visad 4956 gånger
Tanken är att "Tricoloren" nr 225 skall få nytt liv med bättre mekanik, nr 241 kommer att avyttras (någon som är intresserad?)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av Sunesson »

Jag kan vara intresserad, Micke!
Vill gärna kolla på det.

Thomas
Thomas Sunesson
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"