Ballast för svensk grusbanvall

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har ett tag letat efter lämplig ballast att efterlikna en svensk grusad banvall. Jag har tidigare använt WS fine brown på några av mina moduler, men jag tycker egentligen att den är lite för röd i nyansen. Idag hittade jag Faller 170728 streumaterial »feldweg« (scatter material »field path«). Färgen på kornen är inte helt homogen vilket är bra för intrycket (en enfärgad banvall upplevs ofta "fel") och den upplevda nyansen känns bra. Nu ska jag bara ballastera en modul och se om det blir bra i praktiken också.

/Erik
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av Odd J »

På mina första moduler använde jag WS Buff Fine, efter inrådan av Håkan G. Sen övergick jag till att använda naturlig sand som jag siktar själv. Jag har byggt tre siktar av olika hushållssilar från Classe och Ö&B och sorterar så ut fyra fraktioner av sten som passar från allt från grovt grus till vägsand i H0. Sen är det bara att gå ut och leta upp rätt kulör. Det är väl det som är det svåra, mitt bästa banvallsgrus kommer från bjälklagsfyllningen i ett hus där vi sågade upp nya hål för trappor men av förklarliga skäl kan jag ju inte gå dit och hämta mer...
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av plj »

Jag har använt vanlig svensk sand som silas till lagom storlek. Som silar har jag använt vanliga hushållssilar av lämplig grovlek. Silar av grövre sort brukar finnas bland leksakerna i varuhusen. Sanden ska vara torr när den silas. Man kan sedan "tvätta" den om man vill ha bort det finkornigaste. Färgen på ballasten varierar ju i verkligheten bl.a. om den torr eller fuktig så jag tror inte man behöver vara så noga med nyansen.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av LLJ »

Min erfarenhet av vanlig sand är att den blir mörkare när den limmas om den innehåller mycket kvarts. Så prova gärna först så att resultatet blir som förväntat.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av hakang »

Jag har som Odd nämnde använt WS Fine Buff på senare tid och tycker att den är ok. Inte perfekt, men ok. Problemet är att den är lite för grovkornig för grusad banvall, precis som jag antar att alla andra har upptäckt/insett.

Sand av olika modeschanger har jag väl använt förr också men då uppstår andra effekter jag inte gillar. Dels får man in realismsabotörerna kvartskornen, dels får man ofta en salt och peppareffekt, i alla fall om man tar exv. Biltemas blästersand. Och slutligen är det det där med att sanden blir för mörk när man har limmat den. Limmar man med utspätt vitlim får den torkade banvallen samma färg som sanden när den är blöt. Vid mina allra tidigaste ballastreringer använde jag pulverlim ('Kaseinlim' skulle man på den tiden använda, vad det nu är egentligen) som blandades in i sanden, när man sen blötte ner sand/lim-blandningen svällde det hela till nån form av jäst halvgenomskinlig gegga som såg helt katastrofal ut, men när det torkade hade det sjunkit tillbaka och dessutom återtagit sandens ursprungliga ljusa färg. Enda problemet, förutom att jag inte kände att jag hade tillräcklig kontroll över processen, var nog att det uppstod sprickor där man hade lagt (för?) tjocka lager sand.

Skulle det nu finnas något material som är finkornigt, ljust (även efter limning med vitlim) och utan kvartskorn eller saltåpeppareffekt är det kanonintressant.

För den som till äventyrs vill bygga banor med makadamballast skulle jag rekommendera att titta på material från Asoa (http://www.asoa.de/spurh0.htm). Finns i hur många schatteringar som helst, färgen kan man välja efter behag och kornen är så kantiga som de ska vara (grovsandade banor med runda korn ser ju inge bra ut).

/H
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av Odd J »

Ett tips som kommer från den kände US-rallaren Dave Frary är att använda "medium matte" - alltså bindemedlet i akrylfärg som lim i ballasten i stället för vitlim. Jag har inte testat detta än men jag inbillar mig att det inte mörkar ner resultatet på samma sätt. Tipset förmedlas härmed gratis, medium matte finns hos Panduro och Classe och på många andra ställen.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av daniel »

hakang skrev:...., dels får man ofta en salt och peppareffekt, ....
Vad innebär "salt och peppareffekt"?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av MickeC »

hakang skrev:...

Skulle det nu finnas något material som är finkornigt, ljust (även efter limning med vitlim) och utan kvartskorn eller saltåpeppareffekt är det kanonintressant.

...
/H
Det låter som en beskrivning på "Chinchilla-sand" från Zoo-affären. Det var Jonas som ledde in mig på det spåret och jag är helnöjd med utseende...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av hakang »

1 'Salt-å-peppar-effekt' - När man har en grusblandning där exv. en i övrigt ljus grundton ('salt') är beströdd med svarta ('peppar') korn.

2 Chinchillasand skulle nog kunna vara något!

Annars kom jag på att de mest lyckade exemplen jag sett, Anders Holmströms moduler, hade ballasterats med vad han kallade 'kaktussand'. Jag har frågat efter sån hos välsorterade blomsterhandlare men ingen av de jag pratat med har ens tittat på mig som om jag vore från rätt planet...

/H
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av Odd J »

hakang skrev:1 'Salt-å-peppar-effekt' - När man har en grusblandning där exv. en i övrigt ljus grundton ('salt') är beströdd med svarta ('peppar') korn.

2 Chinchillasand skulle nog kunna vara något!

Annars kom jag på att de mest lyckade exemplen jag sett, Anders Holmströms moduler, hade ballasterats med vad han kallade 'kaktussand'. Jag har frågat efter sån hos välsorterade blomsterhandlare men ingen av de jag pratat med har ens tittat på mig som om jag vore från rätt planet...

/H
Jag håller med om att "salt och peppareffekt" är ett problem, både i färdigblandad ballast man köper, och om man försöker sig på att blanda själv - både när det gäller att blanda köpt material och "upphittad" sand.

Jag måste hålla med om att Holmströms moduler är väldigt fina och att ballasteringen är lyckad.

Om man inte är nöjd med kulören på WS-ballasten men om man tycker att fraktionen är rätt så kan man färga in den själv. Jag har för mig att Gissberg skrivit om detta någon gång. WS-ballasten består vad jag begripit av krossat nötskal.

När det gäller naturlig sand är det viktigaste att man får något som inte innehåller glimmer eller kvarts. Där går all blästersand och chinchillasand jag har sett bort, eftersom materialet innehåller en hel del kvarts. Det ser fel ut på modulerna, ett millimeterstort kvartskorn är ju mer eller mindre genomskinligt, vilket ju i H0 blir ett 87 millimeter stort halvtransparent föremål som saknar förebild i naturen.

Nästa problem tycker jag är att skalan på köpematerialet är svår. Tittar man på en modern banvall byggd på krossgrus så motsvaras avståndet mellan två slipers av ungefär 10 stycken grusbitars tvärsnitt. Det är ungefär det man får om man köper WS fine till ett H0-bygge. Det finns inget köpematerial vad jag vet som efterliknar en gammal sandig ballastering av en liten svensk bana. Man ser att många byggare använder WS medium-ballast till sina banor i H0. Jag vill ju inte kritisera någon och alla får ju bygga som dom själva vill, men för mig fungerar det inte för jag tycker att det blir alldeles för stora korn som inte går att hitta på banorna i skala 1:1.
Skriv svar

Återgå till "Landskap"