Zephyrproblemen har väl varit Robbans måndagsex(?) men även med fullt i adress registret när vi kom igång med fler lok...
Robbans ska vi nog inte blanda in och tro att det är vardagsmat hos Zephyrer, i så fall diskvalificerar vi även MERG-boostern efter Olles strul och kan nog hitta annat som har strulat som gör att vi får gå över till analogt... eller Brio-tåg...
Problemen med "fullt adressregister" är löst iom att vi kan använda en DCS100.
Återigen, om vi har ett fungerande system som är baserat på både egen och andras erfarenhet (Värnamo har väl en DCS100 i botten? LEA har också ett sådant system när han kommer och sköter det digitala?) så förstår jag inte varför man plötsligt ska se den uppkopplingen som ett problem och försöka söka nya vägar bara för att det går eller inte passar någon...? (innan pulsen ökar, läs vidare...)
En stabil bas och sen tillkommande "specialare" som provkörs och förs in i systemet är väl bästa vägen, då har alla öppet för viss tolkning och valfriheten uppstår i kombination med funktionssäkerheten?
Om man läser normen (Engelsk H0-norm, hittar inte NRE) så ska även lokala Boostrar förses med Wathcdog, dvs om de tappar loconet-signalen så ska de bryta ner sitt distrikt... Är det också en funktion som finns i Roco-boostern? Finns den i Digitrax? Att hänvisa till FREMO är bra och de har massor med bra detaljer, men deras huvudmål är "Säker funktion" (stod högst upp på listan av vad deras mål var) och som jag ser det så har vi uppnått det redan idag, ovan nämnda undantag borträknade...
Jag har ännu inte fått någon klar definiton av vad problemet verkligen är med det upplägg vi har idag, jag ser det ganska exakt så som Per J beskriver det. Vi har idag dels egen och andras erfarenhet, vi har hårdvaran inom gruppen och vi vet att det funkar (undantag Robbans Zephyr) och då är det i min värld en bra ide att anamma det som en "stomme". Sen kan alla jobba vidare med att labba med egna boostrar och jox som vi sen provkör in i systemet och godkänner efter hand. Varje sådan komponent som man finner är väl fungerande kan bli ett tips/råd till nya framtida moduler eller konvertering av befintliga... Kravet på att ha egen booster är dessutom begränsat till "Större" yards och stationer, det har vi inte så många, från minnet och med tågmagasin borträknade, ca 3-4 st om jag räknar rätt?
Att se det system som vi har idag som en "risk" och att hävda att det måste byggas om bara för att det inte är opto-isolerat är tankar som jag finner främmande och som bara i praktiken skapar mer jobb och kostnader utan att bidra med någon direkt praktisk förbättring...?
Nu tror jag mig ha fått bilden skapligt klar och har framfört min syn på saken så nu kan åtminstone jag släppa ämnet om ingen finner det intressant att diskutera vidare...
Hälsar,
Anders Ö