Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Varför inte sätta någon som kan bygga på att göra några då, och sedan sälja för en billig peng?
Det som kan hända i det fallet är att de som vet att de inte kan köper, men de som inte kan men ännu inte vet om det bygger ändå själva... ;) :)

Jag ser inget av detta som ett uttalat problem, jag är bara nyfiken på tänket och intresserad av vad som anses vara "rätt"... Det som förvånade mig i tråden (och fortfarande till en del förvånar) är att så som det alltid har gjorts har problematiserats som i princip inte fungerande, det gjorde att jag blev nyfiken på vad som anses vara "rätt"...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Då finns ju alltid möjligheten med certifiering och godkännande. :)
Vad som är rätt och inte är ju alltid en definitionsfråga. I detta fallet är det väl ganska klart? Det som fungerar är rätt. Alltså är det beprövade sättet rätt. Eller hur?
Däremot lär det ju säkerligen finnas flera andra kombinationer och uppställningar som också fungerar, och då är ju dom också rätt. På körningar i Tyskland används ju inte zephyrer, och då är det väl inget fel att vi också letar efter alternativ?
Så jag ser det inte som en fråga om rätt eller fel. Utgångspunkten och kärnfrågan är ju att hitta lösningar som fungerar. Förhoppningsvis fler än en.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

PerJohansson skrev:Varför inte sätta någon som kan bygga på att göra några då, och sedan sälja för en billig peng? Kan ju krävas lite tid, men troligen gör just den personen detta ganska hyfsat snabbt. Eller är jag fel ute igen? Så enkelt som möjligt för nybörjaren, är mitt motto. ;)

Per.
Jag har funderat lite i de banorna men samtidigt vill jag ha 100% koll på att kompabiliteten bakåt (läs zephyrerna) så vi inte fastnar i vinkelvolten om ett krav på byte eller andra prylar utan samexistens...

Zephyrproblemen har väl varit Robbans måndagsex(?) men även med fullt i adress registret när vi kom igång med fler lok...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar

Inlägg av LLJ »

FREMO har mer eller mindre sågat ombyggnaden av Roco-boostern och anser att man skall använda TAMS-boostern istället.
Främsta skälet skall vara driftsäkerhet.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Zephyrproblemen har väl varit Robbans måndagsex(?) men även med fullt i adress registret när vi kom igång med fler lok...
Robbans ska vi nog inte blanda in och tro att det är vardagsmat hos Zephyrer, i så fall diskvalificerar vi även MERG-boostern efter Olles strul och kan nog hitta annat som har strulat som gör att vi får gå över till analogt... eller Brio-tåg... ;)
Problemen med "fullt adressregister" är löst iom att vi kan använda en DCS100.

Återigen, om vi har ett fungerande system som är baserat på både egen och andras erfarenhet (Värnamo har väl en DCS100 i botten? LEA har också ett sådant system när han kommer och sköter det digitala?) så förstår jag inte varför man plötsligt ska se den uppkopplingen som ett problem och försöka söka nya vägar bara för att det går eller inte passar någon...? (innan pulsen ökar, läs vidare...)

En stabil bas och sen tillkommande "specialare" som provkörs och förs in i systemet är väl bästa vägen, då har alla öppet för viss tolkning och valfriheten uppstår i kombination med funktionssäkerheten?

Om man läser normen (Engelsk H0-norm, hittar inte NRE) så ska även lokala Boostrar förses med Wathcdog, dvs om de tappar loconet-signalen så ska de bryta ner sitt distrikt... Är det också en funktion som finns i Roco-boostern? Finns den i Digitrax? Att hänvisa till FREMO är bra och de har massor med bra detaljer, men deras huvudmål är "Säker funktion" (stod högst upp på listan av vad deras mål var) och som jag ser det så har vi uppnått det redan idag, ovan nämnda undantag borträknade...

Jag har ännu inte fått någon klar definiton av vad problemet verkligen är med det upplägg vi har idag, jag ser det ganska exakt så som Per J beskriver det. Vi har idag dels egen och andras erfarenhet, vi har hårdvaran inom gruppen och vi vet att det funkar (undantag Robbans Zephyr) och då är det i min värld en bra ide att anamma det som en "stomme". Sen kan alla jobba vidare med att labba med egna boostrar och jox som vi sen provkör in i systemet och godkänner efter hand. Varje sådan komponent som man finner är väl fungerande kan bli ett tips/råd till nya framtida moduler eller konvertering av befintliga... Kravet på att ha egen booster är dessutom begränsat till "Större" yards och stationer, det har vi inte så många, från minnet och med tågmagasin borträknade, ca 3-4 st om jag räknar rätt?

Att se det system som vi har idag som en "risk" och att hävda att det måste byggas om bara för att det inte är opto-isolerat är tankar som jag finner främmande och som bara i praktiken skapar mer jobb och kostnader utan att bidra med någon direkt praktisk förbättring...?

Nu tror jag mig ha fått bilden skapligt klar och har framfört min syn på saken så nu kan åtminstone jag släppa ämnet om ingen finner det intressant att diskutera vidare... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

På körningar i Tyskland används ju inte zephyrer, och då är det väl inget fel att vi också letar efter alternativ?
Återigen ett citat som gör mig lite förvånad, vi har ett fungerande system, men "tyskarna" har inte samma prylar och då är det ett motiv till att vi också ska leta efter något annat? Njae, Hr Ordförande, jag håller inte med... ;) Att leta alternativ är inte fel, tolka det inte som att jag menar det, men det är ingen naturlag att man måste... ;)
Det som fungerar är rätt.
Där håller jag dock med till 100%... :) Möjligen med tillägget då att det finns säkerligen fler alternativ som är "rätt", dvs funkar...

Hälsar,
Anders Ö - förhoppningsvis med tillräckligt med smileys...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Naturligtvis finns inte naturlagen. men då flera av oss åker till Tyskland och kör, så lär det ju inte skada att vi har kompatibla system? Där duger det inte att komma med zephyr som booster. Ska man då ha 2 olika till sina trafikplatser? Njaaa... Då är det ju bättre att hitta något vi kan använda BÅDE där och här hemma.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Se där Per, du kan ju hitta godtagbara argument! :D

De faller in under det jag försökte sammanfatta ovan, vi har en bra "bas", sen kan vi lägga till andra komponenter och lära oss kompletteringar vi kan göra, men den funktionssäkra basen finns redan idag, den måste inte ändras... Sen hur den ser ut om 5 år är en annan femma...

Vi har ju Olles exempel som en illustration av det som du nämner, en MERG-booster funkade inte bra heller, orsak okänd just nu, även om Olle har en misstanke... Men däremot funkar modulen bevisat bra med en Zephyr... Så...? ;)

Och ni som åker, vad är deras problem med Zephyren, varför duger den inte? Opto-isolationen? Som sagt, det borde gå att lösa lika enkelt som till Roco-boostern, men då är vi ju tillbaka på detta med "bygga om" och annat laborerande... :cry: I Tyskland "duger" ju inte en UT4 heller, men inte ska vi väl sluta med dom? :D

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Orsaken får någon insatt svara på. Mitt förslag är att vi väntar med denna diskussion till efter DT. Då sätter vi oss ner och kollar igenom vad som gäller, och vad som funkar. Och kanske genomför lite tester?

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Jag tycker inte detta ska stoppa någon från att testa utan kör på för fulla muggar, återigen, jag blev förvånad över att man såg att vi hade så stora problem med vårt befintliga system att det vart tvunget att bytas ut. Har inget emot fortsatt laborerande utan snarare uppmuntrar jag det...

Ser inte heller att det måste diskuteras mer än så här? Om inte någon framför hållbara argument varför det är ett så stort problem med det vi har att det tvunget måste bytas, då kanske det krävs. Men jag ser inget problem i dagens situation...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"