Körström och elsäkerhet

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Körström och elsäkerhet

Inlägg av Johnny »

Det har nu gått ett tag sedan debatten om lösa banansladdar föregick. Det är därför förståeligt att tillkommande modulbyggare inte kan bakgrunden till detta.

Därför en liten repetition:
Det är enligt elinstallationsreglerna inte tillåtet att ha stickproppar i system för klenspänning vilka kan anslutas till andra spänningssystem. En 4 mm labpropp är tyvärr sådan att den passar i uttag för 230 V. Inom Fremo gick man lite olika vägar. En del modulsystem valde att helt gå över till labproppar av säkerhetstyp. Detta är givetvis det bästa eftersom dessa inte kan stoppas i i ett 230 V uttag.

På grund av det stora antal moduler byggda med vanliga honor enligt tidigar norm, så valde t ex H0 att i stället föreskriva fasta kablage med en minimihöjd över golvet i monterat läge. På detta sätt ansåg man att risken för att man oavsiktligt eller avsiktligt stoppar i sladden i fel uttag minimerades. Detta är också bakgrunden till att MMM3R normen numera också föreskriver fasta kablage.

Dessvärre finns det alltför många som tar för lätt på riskerna i detta sammanhang. Det förekommer t o m boostrar som har ett vanligt 230V vägguttag för anslutning av körström!!!'

Så jag vill uppmana alla att följa normerna i detta avseende även om man "tycker" något annat!

//Johnny
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av kasoe »

Det förekommer t o m boostrar som har ett vanligt 230V vägguttag för anslutning av körström!!!
:o :o :o :shock: :shock: :shock:

Ett förslag, lägg gärna ut en bild som visar hur det ska se ut (OBS, lägg INTE ut någon bild på det som är fel, bara det som är rätt...)

Jag kan tänka mig hur det ser ut men för mig blir uttrycket "fasta kablage" en motsägelse, vad menas egentligen...? Ett "kablage" är ju något som i sig är flexibelt och demonterbart, vad är det som ska vara "fast"?

Om avsikten är att utbilda tillkommande modulbyggare så skadar det inte att vara helt tydlig, på gränsen övertydlig...

Personligen är jag inte helt 100% säker på vad som menas ovan... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av Johnny »

Med fasta kablage menar jag att en ände skall sitta fast i modulen, se bilder nedan:
ede6ac5a8d.jpg
ede6ac5a8d.jpg (4.55 KiB) Visad 3497 gånger
252eb63a80.jpg
252eb63a80.jpg (4.8 KiB) Visad 3497 gånger
//Johnny
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av kasoe »

:)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av RickardNordström »

Hej... :)
Jag bör väl deltaga i denna diskussion då ämnet berör något som jag avhandlat lite smått i en tidigare tråd. ;)
Jag är helt införstådd i standarden, lusläst den. Det du skriver om elsäkerhet hittar jag inte i standarden. Men det är det som gäller elsäkerhet i vardagen.

(Läs detta med en mjuk avslappnad stämma)
Jag kan inte förstå att man kan upprättat en standard där man tillåts blanda starkström med svagström på modulerna och inte rättat till/ändrat standarden när man insett hur farligt det kan bli. Att montera ett vägguttag avsett för starkström som anslutning för körström från en Booster är under all kritik. Hur kan man som el ansvarig på en träff acceptera att man blandar starkströms komponenter med svagströms komponenter på modulerna. Vem vet vad som är i uttaget då oavsett var det sitter?

Trots liten erfarenhet av träffar men mer erfarenhet från forum känns det lite som "man tager vad man haver" och konsekvensen av detta är att man får en salig blandning av elektrisk utrustning avsedd för både starkström och svagström. Där finns flera risker men endast en av dessa risker skall standardiseras bort med fasta kablar mellan modulerna.

Alla moduler borde endast få ha svagström inkopplat på modulen. Ingen fast eller löst monterad starkströms utrustning med uttag för stickproppar borde få finnas. Det närmsta starkström en modul borde få ha är en förlängningssladd med grenuttag liggandes på golvet. Det är elsäkerhet.

Modullbyggandet ökar och jag är säker på att det kommer öka ännu mer. Olika personligheter med olika infallsvinklar i hobbyn kommer göra standarden svår att efterleva om man inte lokalt och i hela landet är mer tydlig samt strävar för att ta tillvara på förbättringar som är till gagn för alla.

Jag har tagit till mig "elsäkerheten" och skall ta med mig detta när jag åker på träffarna och så får vi ta det därifrån.
Jag uppskattar upplysningen och önskar en fortsatt trevlig dag :)

Mvh Rickard
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av Johnny »

RickardNordström skrev: Alla moduler borde endast få ha svagström inkopplat på modulen. Ingen fast eller löst monterad starkströms utrustning med uttag för stickproppar borde få finnas. Det närmsta starkström en modul borde få ha är en förlängningssladd med grenuttag liggandes på golvet. Det är elsäkerhet.
Det vill jag påstå gäller redan, åtminstone inom Fremo. Men jag tror att även MMM tillämpar detta numera.

Anledningen till att man inte följer de regler som finns är antagligen okunskap. Ibland handlar det om att ta genvägar trots att man vet vad som gäller.

//Johnny
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av Johnny »

När jag ändå är igång så kan det vara lämpligt att påminna om innehållet i en gammal tråd.

http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=227

//Johnny
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av Robban »

Johnny skrev: Men jag tror att även MMM tillämpar detta numera.
//Johnny
Det har varit AJAJ i från början (iaf. väldigt tidigt) i MMM att ha starkström i modulerna, och de lösa körströmskablarna ska inte nå ner till golvet.
Om "någon" sen har haft det låter jag vara osagt.....

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Körström och elsäkerhet

Inlägg av LLJ »

I början så skulle det vara en hållare för 230 grenuttag under modulen enligt en tidigt MMM norm, så nätspänningen har allt varit på fel ställe.
Förutom elsäkerhet så blev man även av med störningar genom att flytta nätspänningen ner på golvet.

Låt säkerhet vara prio 1 när vi bygger.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"