Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av LLJ »

En fundering kring det här med trafikplatsförkortningar.
Hur vanligt är det att godskunder har egen trafikplatsförkortning?
Enbart de som ligger längs linjen och saknar annan trafikplats de kan tillhöra?

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:En fundering kring det här med trafikplatsförkortningar.
Hur vanligt är det att godskunder har egen trafikplatsförkortning?
Enbart de som ligger längs linjen och saknar annan trafikplats de kan tillhöra?

/Lars
Det beror ju alldeles på om det är en trafikplats... Eller hör till en närliggande trafikplats. Men även hur det är trafikmässigt med signaler mm.

Som exempel fanns det två stickspår till godskunder som låg utanför infartssignalerna här i Ulricehamn men som hörde till Ulricehamn. både dåvarande Järnia respektive det till järnhandlaren... Växlade man där var falköpingslinjen "upptagen" till nästa bevakade station... Vad jag vet hade inget av de spåren någon trafikplatsbeteckning...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Jesper
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-05-12, 12:03

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av Jesper »

LLJ skrev:En fundering kring det här med trafikplatsförkortningar.
Hur vanligt är det att godskunder har egen trafikplatsförkortning?
Enbart de som ligger längs linjen och saknar annan trafikplats de kan tillhöra?

/Lars
Trafikplatserna är nog inte många men går vi däremot in på SJ/Green Cargos taxepunkter så blir det desto fler.
//Jesper
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av JanFrelin »

Alla växlar på linjen måste vara en driftplats. (Jag utgår ifrån epok II-III). Jag har inte stött på någon driftplats som inte haft namn och signatur, men det är jag inte lika säker på.

Med utbyggnad av modernare ställverk var det vanligt att lastplatser som låg i närheten av en station inkorporerades i stationen, och därmed blev ett stickspår istället. Då behövs inte längre ett driftplatsnamn.

Lastning kan dock ske på platser på linjen där det inte funnits några växlar. Dessa behöver då förmodligen inget namn och signatur.

Sammanfattning av viktigare trafikbegrepp:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Säke ... nst+för+MJ
Senast redigerad av 4 JanFrelin, redigerad totalt 2014 gång.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
TobiasHamström
Inlägg: 54
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av TobiasHamström »

Driftplats var förut ett samlingsnamn för station, lastplats (på linjen), blockpost och lite annat. Alla växlar låg inom driftplatser, växlar på linjen (mellan stationer) kallades alltså lastplatser. Lastplatser ska ha en egen signatur, och till skillnad från en station får möten inte ske här (två tåg får ju inte vistas på samma linje samtidigt). Alla driftplatser ska ha en egen signatur och ett eget namn. Lastning på linjeavsnitt utan växlar behöver inte ske på bestämd plats, och behöver alltså inte ha namn/signatur. Man kan även dela upp en bangård i flera driftplatsdelar, som då ska ha egen signatur.

Så här såg det ut i Säo (som gällde under epok II-III) men dagens terminologi i JTF är annorlunda. Där betyder "Driftplats" det som i Säo benämns "station", och samlingsnamnet har blivit ändat till "trafikplats".
Senast redigerad av 2 TobiasHamström, redigerad totalt 2014 gång.
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av plj »

Jag kan ge ett exempel på en trafikplats med företagsnamn: Volvo i Göteborg som har signaturen "Gvo". Man kan ju tänka sig att företag som har direkta tåg med adress till företaget också får en signatur hos Trafikverket. Hur är det t.ex. vid gruvor och deras lossningsplatser?
PLj
Jesper
Inlägg: 7
Blev medlem: 2014-05-12, 12:03

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av Jesper »

MickeC skrev:
LLJ skrev:En fundering kring det här med trafikplatsförkortningar.
Hur vanligt är det att godskunder har egen trafikplatsförkortning?
Enbart de som ligger längs linjen och saknar annan trafikplats de kan tillhöra?

/Lars
Det beror ju alldeles på om det är en trafikplats... Eller hör till en närliggande trafikplats. Men även hur det är trafikmässigt med signaler mm.

Som exempel fanns det två stickspår till godskunder som låg utanför infartssignalerna här i Ulricehamn men som hörde till Ulricehamn. både dåvarande Järnia respektive det till järnhandlaren... Växlade man där var falköpingslinjen "upptagen" till nästa bevakade station... Vad jag vet hade inget av de spåren någon trafikplatsbeteckning...
I grafen Tidtabell nr 178 och T83 har vi Järnia med förkortning Jä. Alldeles innan om man kommer från Ulricehamnshållet ligger Karlsnäs, Klä. Så i det här fallet så har sidospåren egna trafikplatsnamn.

Det har väl mest att göra med hur det är arrangerat med säkerhetsanordningar men jag har ingen aning om hur man definierar det ena eller det andra.
I Mariestad (Mst) som exempel har vi spåret till Elektrolux en bit söder om stationen, den verkar inte vara någon egen trafikplats. Mariestad Elextrolux är däremot en taxepunkt med egen förkortning Mstx. Jag har inte koll på det men ligger det möjligen en infartssignal ytterligare en bit söder om växeln så att Mstx ligger inom Mst stationsområde? Vi har även Mariestad Metsä Serla som en taxepunkt Mstä. Det kan man vara med på eftersom spåret utgår från Mariestad station även om det måste finnas signaler på spåret för infart till stationsområdet. Vagnar som ska till respektive mottagare anges med bestämmelse"station" Mstx resp Mstä.

Det är ju en variant om man vill spexa till svenska trafikspel i senare epoker. Då kan man också börja dela upp stationerna i terminalområden med spårnummer under respektive terminalområde. Det är så det är uppbyggt i SJ/Green Cargos system men kanske inte så gångbart om man åker på träff nere i Tyskland...
//Jesper
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vanligt att godskunder har egen trafikplatsförkortning?

Inlägg av MickeC »

Jesper skrev:
I grafen Tidtabell nr 178 och T83 har vi Järnia med förkortning Jä. Alldeles innan om man kommer från Ulricehamnshållet ligger Karlsnäs, Klä. Så i det här fallet så har sidospåren egna trafikplatsnamn.
:oops: , då har vi lärt oss något nytt. Skall jag gissa så var växlarna utrustade med kontrollås och nyckel hos tkl i Ulricehamn. Sviker inte minnet mig helt stod Ulricehamn infartssignal från Falköping mitt mellan Karlsnäs och stationen

Någon som vet när just de här spåren kom till? Järnia spåret borde byggts i samband med att lagret byggdes och användes nästan till slutet. Mest var det ankommande gods som kom på järnväg. Avgående åkte med Svelast och lastbil till Borås f v b ut i landet.

Personal på ankommande var inte jätteimponerade när det kom en hel godsvagn från någon öststat med gummistövlar i lösvikt...
Jesper skrev: Det är ju en variant om man vill spexa till svenska trafikspel i senare epoker. Då kan man också börja dela upp stationerna i terminalområden med spårnummer under respektive terminalområde. Det är så det är uppbyggt i SJ/Green Cargos system men kanske inte så gångbart om man åker på träff nere i Tyskland...
//Jesper
Bygger man efter svensk förebild i nutid är det inget som hindrar det.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"