Limma styrofoam

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Limma styrofoam

Inlägg av daniel »

Vilket lim rekommenderas för att limma blå/rosa cellplast (styrofoam)? Dels cellplast mot cellplast, dels cellplast mot trä (t ex gavlar).

Och var köper man detta lim? Byggvaruhus?

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Limma styrofoam

Inlägg av UBJ »

För landskapsbygge så tycker jag det duger med Cascos trälim med svarta korken.
Jag brukar bara lägga lim nära kanten på det som ska limmas, limmar man längre in på skivan så torkar det inte i första taget precis.

Det finns enkomponentslim för markisolering, jag har en tub hemma men minns inte namnet och har inte testat det.
En svart tub, köpt hos Woody, finns även i patron.

Mvh UB
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Limma styrofoam

Inlägg av Odd J »

För plast mot plast brukar jag använda smältlim. Det tar en eller ett par minuter för limmet att stelna. Detta eftersom cellplasten är en så bra isolering så det tar tid för den smälta plaststrängen att stelna. Det är inga problem att limma XPS-plast av byggkvalitet, de rosa/blå plattorna med smältlim. Enklare cellplast kan smälta bort av smältlimets värme.

För plast mot trä funkar samma metod, samt även vanligt trälim/vitlim. Trällimmet härdar lite långsammare än trä mot trä, det tar ett par timmar att få en fog som biter.

Det går att limma plast mot plast med trälim också, men torktiden blir då många dygn.

Själv bygger jag landskapsstommar med XPS-cellplast men jag börjar alltid på en stomme av trä och låter sen den vanliga (och gratis) tyngdlagen stå för det mesta av jobbet för att få cellplastbitarna att ligga rätt. Lite limkluttar här och där får hjälpa till att hålla bitarna på plats medan man jobbar och vänder och vrider på bygget behövs dock.

Detta gäller enbart enklare tillämpningar som att bygga upp landskap i en trästomme. Om cellplasten har en konstruktiv/bärande funktion tror jag mer på att använda limmer som härdar på ett helt annat sätt, No Nails, PL400 eller 600 osv. Detta har jag dock själv ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Limma styrofoam

Inlägg av daniel »

Det är till min hemmabana som jag planerar att använda styrofoam med träram. I hörnen behöver jag moduler som är 1200x1200 mm och eftersom skivorna är 1200x600 så funderar jag på att laminera fyra 20mm skivor i två lager. Två skivor underst och två skivor vinkelrätt överst.

Modulerna kommer bara användas hemma och i princip vara permanent uppsatta. Funkar det att använda masonit på långsidorna? På gavlarna kommer jag använda plywood.

Med vänlig hälsning
Daniel
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Limma styrofoam

Inlägg av Odd J »

Om du inte har en professionell snickeriverkstad med en stor press som med ett antal tjogtals ton kan tvinga det där rätt under torkningen så kommer nog projektet att misslyckas. Vad du än använder för lim kommer det vad jag kan förutse mer eller mindre "dra" konstruktionen snett. Jag är ledsen att jag inte kan ge några vetenskapliga referenser på detta, jag vet bara genom ett antal olika erfarenheter IRL att det inte är någon bra idé.

Jag kan inte annat än rekommendera en självbärande träkonstruktion, och sen icke-konstruktiv utfyllnad med cellplast för ditt bygge.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Limma styrofoam

Inlägg av daniel »

Är det lamineringen av styrofoam-skivorna som du menar kommer att slå sig? Jag var på bygghandeln idag och 20mm styrofoam var betydligt dyrare så jag köpte bara 50mm styrofoam och får fixa något stöd under styrofoam-skivorna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Limma styrofoam

Inlägg av Odd J »

Ja precis, att laminera ihop två skivor så där som (jag i alla fall uppfattade att) du beskrev, det går alltid åt helsike på ren svenska...

Mitt tips nu är att hitta ett plant underlag, lägg dit dina två skivor, kläm ihop och trälimma ihop dom, lägg på rejäla tyngder och låt det ligga där en vecka. Sen bör du ha en hyfsat stabil kaka att bygga vidare från.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Limma styrofoam

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej Daniel!

Jag har en modul "Lenatjåkka hp" 120x50 cm byggd med 10 mm plyfaram och "fyllning" av 50 mm tjock blå cellplast. "Botten" på modulen består alltså av ett "monoblock". Spåret går på "våning 2" av de 3 cellplastskivorna. Att limma ihop mer än 2 skivor tror jag inte på pga vinkel/grad-fel. Skivorna är ihoplimmade med smältlim - trälim torkar inte pga frånvaron av luft(?).
Jag har inte haft något problem med cellplasten förutom att modulen är påtagligt "bullrigare" i hemma-miljö än en konventionell "plyfa-modul". På träffar märks inte skillnaden öht. Cellplasten är limmad med smältlim - fungerar bra!
Ur vädersynpunkt rör sig plyfan mer än cellplasten.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Limma styrofoam

Inlägg av GSJ »

Jag använde vanligt Cascos trälim, till bergen på min modul. Byggd på konventionellt sätt med en plyfa-stomme. Bergen är karvade ur rosa markskiva och laminerat på vissa ställen. Har hittills hållit alldeles utmärkt med transporter ner till modulträffar i Sverige, Tyskland och Danmark. Skulle inte rekommendera att fodra en träram med bara markskiva. Har sett en modul byggd med denna metod som höll så länge den var på samma plats, men vid transport lossnade markskivan från sargarna på några ställen. Trä rör sig vid skillnad i luftfuktighet/temperatur.

My 2 cents
Skriv svar

Återgå till "Landskap"