Sida 1 av 3

Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-22, 21:13
av JanFrelin
Till stationen jag planerar hör en lastplats som ingått i stationen sedan ett nytt ställverk installerats 1957.

Jag tycker lastplatsen är en cool detalj, men jag funderar på hur praktiskt det är att alltid behöva sätta en station och lastplats i nästgårds längs linjen vid banplanering. (Eftersom det är ett spårplansställverk, måste i så fall lastplatsen alltid sitta i samma relation till stationen).

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-22, 22:37
av LLJ
Skulle det "se konstigt ut" om man lägger stationen på en panel och lastplatsen på en annan?
Tanken är då att om de står ihop placerar man panelerna bredvid varandra.
Om man vill placera lastplatsen någon annanstans så kan man flytta dess panel dit och är inte bunden av stationen.

/Lars

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-22, 23:32
av FreddePettersson
Förslag
Bygg ett ställverk som har med lastplatsen, se till att om inte lastplatsen finns ansluten så funkar ställverket ändå.

Bygg sedan ett litet extra ställverk med enklare logik om lastplatsen ska nyttjas " Standalone"

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-23, 11:14
av ErikKuiper
JanFrelin skrev:Jag tycker lastplatsen är en cool detalj, men jag funderar på hur praktiskt det är att alltid behöva sätta en station och lastplats i nästgårds längs linjen vid banplanering.
Som trafikansvarig föredrar jag om lastplatser ligger vid en station och inom stationsgränsen. Växling ute på linjen låser linjen relativt länge och hindrar flödet av tåg.

/Erik

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-23, 11:57
av StaffanWiman
Det beror väl på hur lastplatsen är utformad. Om den har ett utdragsspår eller t.o.m. rundgångsspår om godskunderna finns i båda ändarna av lastplatsen behöver den inte blockera linjen speciellt länge. Dessutom frigör växlingen på lastplatsen spår på stationen som annars skulle hindra tåg från att passera.

Staffan

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-23, 17:09
av JanFrelin
Spontant gillar jag Freddes lösning (och tar till mig Eriks reflektion). Borde gå att ordna med nycklar om lastplatsen ska användas standalone.

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-23, 21:39
av Arne Ivan
JanFrelin skrev:Spontant gillar jag Freddes lösning (och tar till mig Eriks reflektion). Borde gå att ordna med nycklar om lastplatsen ska användas standalone.
Nycklar?

Staffans lösning då? Med ett rundgångsspår som används för att placera avgående vagnar på.
Då behöver tåget som ska ta med sig vagnar bara lämna vagnar som ska lämnas på huvudspåret och backa in och hämta från avgående spår, som ju är öppet i båda ändar.
Under tiden hämtar växlaren ankommande vagnar på huvudspåret och drar in dom på sin plats.
Det värsta som kan hända är att godståget åker åt 'fel' håll. Då måste växlaren vänta tills godståget är borta innan det kan ta ankommande vagnar från rätt håll i förhållande till stickspåren. Men det är nog klart innan godståget kommit till nästa station.

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2014-09-24, 16:46
av JanFrelin
Just den här stationen (Kisa) går att växla utan att blockera trafiken. De lastplatser som är aktuella runt Kisa (det finns faktiskt två upptäckte när jag kollade noga) saknar däremot rundgångsspår.

Med nycklar menar jag s.k. K-nycklar som låser upp lastplatsen, används flitigt i verkligheten och finns för modulbruk från Outbus.

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2016-04-16, 11:56
av JanFrelin
Det var ju två lastplatser inom Kisa stationsområde som sagt. Jag var inte riktigt sugen på att bygga två lastplatser, men sen kom jag på att bygga den ena som en växel till en SIH0-gavel, så att en godtycklig industri kan anslutas. Hur låter det som idé?

Re: Station med tillhörande lastplats

Postat: 2016-04-16, 20:09
av LLJ
Låter jättebra, för just förgreningar att ansluta fler industrier är det ont om.

/Lars, byggare av flera SIH0 moduler