Transwaggon: HR241 med Euroshuttle passerar Ks 29nov2008

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transwaggon

Inlägg av Qrt »

Hej igen.
Vad blev det så av mina TWA funderingar?
Jo, jag har nu fått ihop ett tågsätt som påminner om den Euroshuttel vilken dragen av en
Hector Rail BR 241 passerade Karlstad C med storrumsvagnar den 29 nov 2008.
https://www.youtube.com/watch?v=vR5Ft-q9j0w

Hela tåget skulle bli 7 m i H0, 1 meter längre än Gt42484 trots färre vagnar.
En längd som är omöjlig på de flesta modelljärnvägsanläggningar.
När jag kokat ner det till en representativ samling av ingående vagnstyper landade jag till min förvåning på samma 3½ meter som för Intermodaltåget. Fast nu med färre vagnar och betydligt färre axlar som ger rullmotstånd: "11" vagnar med 44axlar mot "18" vagnar med 66 axlar hos Gt42484. Men det är å andra sidan ingenting mot tröga 162 axlar för motsvarande längd (54st) 3 axliga malmvagnar.

Så här blev det:
1 TWA 4 nej Habiins (6-dörr, högprofil)
2 Nordwaggon 2+2 nej Laaiis (ex NW)
3 Cargowaggon hyrd av TWA 2+2 nej Hiirrs/Himmrrs
4 Nordwaggon 2+2 nej Laaiis (ex NW)
5 Nordwaggon 2+2 nej Laaiis (ex NW)
6 TWA 4 nej Habbiins (lågprofil)
7 TWA 4 nej Habbiins (6-dörr, lågprofil)

8 TWA 4 ja Habbiins (lågprofil)
9 SBB-CFF /TWA 4 ja Habbiins (SBB, lågprofil, som ny. Är nog ny också ty rutig) !
10 TWA 4 ja Habbiins (lågprofil, som ny. Är nog ny också ty rutig),
11 TWA 4 nej Habbiins (lågprofil),
12 TWA 4 nej Habbiins (lågprofil),

13 Nordwaggon 4 ja Habiins (ex NW, 901/951)
14 TWA 4 nej Habbiins (lågprofil),
15 TWA 4 nej Habbiins (lågprofil),

16 TWA 2+2 ja Hiirrs/Himmrrs
17 Nordwaggon 2+2 nej Laaiis (ex NW)
18 TWA 2+2 ja Hiirrs/Himmrrs
19 DB nej Sgnss med 2 röda 20' container
20,21 DB 6 (eg 4+4) ja 2+2 Sgnss med 2+2 röda 20' container
22,23 DB 6 (eg 4+4) ja 2+2 Sgnss med 2+2 röda 20' container
24 TWA svart 4 ja Habbiins (lågprofil, som ny),

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transwaggon

Inlägg av Qrt »

Följande vagnstyper från olika mjtillverkare har jag använt:

TWA 4 Mä48030 Habbiins (lågprofil)
SBB-CFF /TWA Ro66309 Habbiins (SBB, lågprofil, som ny.)
Är nog ny också ty rutig . Ska då vara Mä48055 istället.
TWA 4 Mä48030 Habbiins (lågprofil, som ny.)
Är nog ny också ty rutig. Ska då var Mäxxxxxx istället.
Någon vagn med TWA på ena sidan och SBB Cargo på andra har jag inte hittat.
Nordwaggon 4 Ro47132 Habiins (ex NW, 901/951)
TWA 2+2 Ro67337 Hiirrs/Himmrrs Borde vara märkta Cargowaggon.
Nordwaggon 2+2 HT35012 Laaiis (ex NW) de funkar ej i mitt tåg.
DB blå 6 Ro47103 med 4 röda 20' container Istället för två Sgnss
TWA svart 4 Mä48058 Habbiins med Mä reklamfolie.
qrt i tråden - Gt ??? passerar Nässjö station Juni 1988 - http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg156183

Tack Jesper för de extra detaljerna.

En fyraxlig täckt TWA vagn är alltså inte bara en fyraxlig täckt TWA vagn med 4 eller 6 skjutdörrar utan kan istället vara en fyraxlig huvvagn.
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g760.html]Drehgestell-Flachwagen mit Spreizhaube.
vorherige Bezeichnung Sins.
Die Fahrzeuge verfügen über feste hohe Stirnwände und Spreizhauben, die in aufgeschobenem Zustand jeweils eine Wagenhälfte zur Be- bzw. Entladung von oben vollständig freigeben. Sie ähneln damit sehr stark den Schiebewandwagen, haben jedoch keinen Dachrahmen.
Således:
- Ett slags huvvagnar som helt blir utan takdelar när ena eller andra huven skjuts undan.
Därigenom möjliggörande lastning uppifrån med t.ex. travers.
- Samtliga 4-axliga vagnar i tåget kan alltså vara av samma typ tillverkade vid samma fabrik under andra halvan av 1980-talet men med olika beställare (TWA, Cargowaggon, Railship).
- Någon modell av vagnstypen har jag inte sett.

@ Lars: Provkörde för övrigt idag ett 11 vagnars Euroshuttletåg (3½meter) på en kuperad klubbana. Med fem lätta 4-axliga TWAvagnar först (Mä plast) och ett par 6-axliga containervagnar (Roco metall) sist gick det utmärkt oavsett om dragloket drog i "första" eller "sista" ändan. Samtliga koppel Rocos enkla bygelkoppel. Men när jag sedan stilla backade tåget så släppte kopplen mitt i tåget (mellan en TWA 4 axl och en TWA 2+2 axl) och halvan med 4 TWA 2+2 och de 2 6-axliga Roco metallvagnarna rullade ifrån TWA halvan med loket så fort det gavs ett litet nedförslut.
En lustig syn. Men allt rullade hela tiden stadigt. Inget spårade ur.

En av Mävagnarna saknar för övrigt överdel tillfälligtvis. jag ser nu att det inte är ett helt felaktigt utseende utan snarare närmare Sinsvagnarna än den är med överdel. TWA låter nämligen en del av sina Sinsvagnar rulla utan huvar men med de fasta ändarna kvar. /Curt
Med dessa minutiöst utförda och protokollförda (jovisst, tjena!) hemliga testfärder avklarade var det premiär på klubben igår.
- Skulle tåget klara att rusa fram på stambanan i tillåtna 120 knyck utan att delas eller spåra ur ?
- Skulle det klara att med automatik stanna där det skulle, hålla givna hastighetsgränser etc ?
Kort sagt, skulle det piggt och villigt lyda tågklarerarens i driftcentralen via Railroad & Co givna instruktioner och inte bara rulla en gång för att sedan gömma sig och tjura i det underjordiska magasinet ?
Jaa!
Efter en initial urspårning och delning av tåget över en växel. ("Stod det på spår 8 ? Jag körde det från spår 10!") hände ingenting.
Alltså, tåget for när det skulle, stannade när det skulle och försvann och dök upp helt enligt order lydande minsta kommando.

Ännu ett bevis på att lättrullande följsamma vagnar med låg tyngdpunkt är allt, väl justerade koppel och helst av exakt samma sort (tillverkare, koppeltyp) är också viktigt. Men vilken firma som har gjort vagnarna eller var i tåget vagnarna går är då av underordnad betydelse.

/Curt
Om hela resan till detta mål finns det att läsa här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg145629
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transwaggon: HR241 med Euroshuttle passerar Ks 29nov2008

Inlägg av Qrt »

EFTERSKRIFT:
Själva anledningen till att jag satte ihop detta tåg var att jag saknade arbetsuppgifter för mitt Trix HR241 "Skywalker".
När jag så upptäckte videon från Kalmar så gick startskottet.

Men egentligen tycker jag att heltåg med släta fyrkantiga täckta vagnar är tråkiga.
Räddningen blev att vädra tåget inte bara allmänt utan helt enligt förebilden det vill säga videon.
Detta är som upplagt för grov användning av färgspruta.

Den första iakttagelsen jag gjorde var nämligen att Transwaggonvagnar är nästan helt rostbruna efter en tids trafik, trots att de kan ha helt andra färger vid leverans och att deras yta till största delen består av aluminium. (Det lär komma från bromsbeläggen.)
Den som vill vädra en TWAvagn realistiskt ska alltså inte snåla med det bruna. I alla fall någon vagn bör vara helt rostbrun utan att över huvud taget någon annan färg utom den gula på livsviktiga bromsrattar och bromsspakar skiner igenom.

Men när man sedan har insett detta kommer det roliga. till skillnad från på Nordwaggonvagnarna är TWAs logga så begränsad i yta att den ofta tvättas fram helt, dvs till nyskick med glänsande aluminium under. Samtidigt tvättar man viktiga textfält lika rena. Det ser ut som fläckvis klottersanering med högtryck eller dylikt. För detta ändamål finns det maskningsklet annars använt av plastmodellbyggare att tillgå. Missa bara inte att kanterna aldrig är knivskarpt raka och att tvättningen av loggan oftast går hela vägen ner.

Det är alltså bara att maska, spruta på och sedan i varierande grad smutsa ner de rena ytorna, komplettera med lagningar av skador etc.

I Mitt Euroshuttletåg illustreras nu dessa varierande stadier av skitighet. Alltifrån nyss levererade vagnar till länge körda till vagnar med helt nyframtvättade textfält.
På bilagda bild finns exempel på allt detta hos förebilden. Särskilt på vagn tre bakåt.
De ursprungligen färgglada containervagnarna i tåget, som också är totalrostskitiga i verkligheten med därefter framtvättade viktigheter, har behandlats på samma sätt.

(Det finns bra bilder på "rentvättade" 1:1 vagnar men kan tyvärr inte hitta någon som är fri.)
http://www.abload.de/image.php?img=4565 ... 75epy8.jpg
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Martin Hawlisch (LosHawlos) - Ein Güterzug mit Six-axle transporter for ISO containers (articulated wagon) im Mannheimer Containerhafen 2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_wagon ... 0_7207.jpg
800px-Containerzug_100_7207.jpg
800px-Containerzug_100_7207.jpg (110.94 KiB) Visad 2714 gånger
Wagons couverts à portes coulissantes. Près de Pouilly-sur-Loire, Nièvre.
Uploaded by oaktree_b
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... waggon.jpg
Convoi_de_marchandises_-TWA.jpg
Convoi_de_marchandises_-TWA.jpg (147.67 KiB) Visad 2714 gånger
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transwaggon: HR241 med Euroshuttle passerar Ks 29nov2008

Inlägg av Qrt »

Jag sitter här och undrar hur det går för andra TWA tåg. Är de fortfarande i drift ?

Mitt rullar fortfarande säkert i uppvisningssammanhang.
Sedan senast har jag bara gjort två förändringar.

- Jag har köpt ett till lok i reserv. Denna gång med ljud. (Så jag kan signalera till stationspersonalen.)
Jag passade på när loken ur slaktade trixssatser Trix 21348 såldes av billigt i Luleå. Fast det kanske aldrig kommer framför denna Euroshuttle. Ty jag rör inte fungerande tåg.

- Jag har bytt till Fleischmann Profi-koppel. Detta av hänsyn till "banpersonalen" så att de lätt ska kunna plocka isär tåget när det någon sällsynt gång blir stående i tågmagasinet. En bivinst är att det nu även utan verktyg snabbt går att plocka ner tåget efter en körning.
(Jag litar egentligen inte på "öppna" koppel. De ställer så höga krav på koppelhöjd och spårläge att tåg jämt delar sig. Men än så länge har tåget hållit ihop lika bra som tidigare med originalkoppel.)

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"