Ryr timmer
Re: Ryr timmer
Ok, trodde det var något som fanns på riktiga ställverk som jag missat.
Kul med träd som trillar.
Med vänlig hälsning, Jonas
Kul med träd som trillar.
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Ryr timmer
Ett påkostat lokalställverk för en lastplats. Ser väldigt bra ut. Ska det fallande trädet blockera linjen så det blir till att nödbromsa? Eller är det vid sidan om linjen det faller?
PLj
PLj
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 2012-06-18, 13:14
Re: Ryr timmer
Det är ett engelskt fenomen Jonas.... Speciellt mellan sommar och vinter....
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Kör AmericaN.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
- Ort: Vänersborg
Re: Ryr timmer
Nu är Ryr timmer provkörd så nu kan jag åka till Värnamo träffen med gott samvete
- Bilagor
-
- DSCN3560.JPG (81.68 KiB) Visad 5060 gånger
-
- Signalerna som jag köpte av Bo Andersson blev jag väldigt nöjd med. Styrkorten till signalerna kommer från Signalsidan.se
- DSCN3567.JPG (77.57 KiB) Visad 5060 gånger
Re: Ryr timmer
Trevligt med signaler.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
- Ort: Vänersborg
Re: Ryr timmer
Nu är alla stockar till terminalen kapade och ditlimmade. En efterlängtad detalj är timmerbilen som kom med posten idag från Scandinavian Trucks
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Ryr timmer
Snyggt!
- MickeWestberg
- Inlägg: 2114
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Ryr timmer
Mer än Imponerande. Det här är första gången jag ser en modul för timmerhantering och jag blev jätteglad då det väckte gamla minnen till liv. Att det sen triggade igång en idé att bygga en egen virkesterminal i framtiden då jag läste denna tråd är ju kanonbra, tack Lennart för ett fint bygge som tillför modulhobbyn en liten bortglömd del Timmertransport. Vad blir det för dragare till dina långa boggitimmervagnar, blir det kanske ett lok tillhörande hectorrail eller rushrail som kör i mina hemtrakter mellan Ånge och Sundsvall.
Timmertågen har en speciell plats i tåghjärtat då jag växte upp i närheten av järnvägen mellan Ånge och Sundsvall där det rullade och rullar fortfarande långa timmertåg som jag stod och beundrade som liten grabb för drygt 30år sedan. Lyckan var extra stor när jag fick följa med min äldsta systers make som då var relativt ny som lokförare några gånger i det stora, tunga och nästan lite skrämmande dm loket som hade en stor mängd med tvåaxliga timmervagnar till Tövaterminalen utanför Sundsvall. Där tåget backade in över en våg på ett stickspår för avlastning. Sen gjorde vi rundgång för att koppla på ett tågset med tomma timmervsgnar som skulle tillbaka till Ånge och fortsatt transport västerut. Dm-loken var inne på sista versen och började ersättas av dubbla Rc-Lok som dragare. Minns att jag tyckte det var underligt att det var en ratt i tåghytten på Dm-loken (fartreglage) och att det hoppade och studsade så fort vi passerade en växel. Min systers make berättade att Rc-Loken var tystare och gick mjukare men i långa backar och på vintern var Rc-Loken chanslösa mot dm som alltid var en stark och bra dragare som aldrig svek när det behövdes extra kraft. Mvh Micke
Timmertågen har en speciell plats i tåghjärtat då jag växte upp i närheten av järnvägen mellan Ånge och Sundsvall där det rullade och rullar fortfarande långa timmertåg som jag stod och beundrade som liten grabb för drygt 30år sedan. Lyckan var extra stor när jag fick följa med min äldsta systers make som då var relativt ny som lokförare några gånger i det stora, tunga och nästan lite skrämmande dm loket som hade en stor mängd med tvåaxliga timmervagnar till Tövaterminalen utanför Sundsvall. Där tåget backade in över en våg på ett stickspår för avlastning. Sen gjorde vi rundgång för att koppla på ett tågset med tomma timmervsgnar som skulle tillbaka till Ånge och fortsatt transport västerut. Dm-loken var inne på sista versen och började ersättas av dubbla Rc-Lok som dragare. Minns att jag tyckte det var underligt att det var en ratt i tåghytten på Dm-loken (fartreglage) och att det hoppade och studsade så fort vi passerade en växel. Min systers make berättade att Rc-Loken var tystare och gick mjukare men i långa backar och på vintern var Rc-Loken chanslösa mot dm som alltid var en stark och bra dragare som aldrig svek när det behövdes extra kraft. Mvh Micke
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
- Ort: Vänersborg
Re: Ryr timmer
Den här kom på posten i måndags Micke så du var helt rätt ute. Brukar köpa det som finns och som jag har kört. Började på denna firman 29/2 men har inte kört just denna individen än då den står i Gävle utan boggier.