H0e och koppelproblem

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

H0e och koppelproblem

Inlägg av LLJ »

Hej.

Då jag inte vill kapa tråden med info från H0e körningen den 5/4 så skapar jag en ny tråd istället.

Hade inte tillfälle att deltaga själv vid denna körning, så kan någon som var där redogöra för problemen.
Har läst några kommentarer om brister i modulskarvar samt olikheter bland kopplen.

Det har även skrivits om att byta till Kadee. För att det skall se snyggt ut bör man välja microtrains koppel, dvs "kadee för N-skala", och de kräver ganska bra modulskarv även de. Så frågan är om det löser problemet? Dessutom frångår man koppelstandarden i normen, och som de flesta modeller dessutom kommer med från fabrik.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av Qrt »

Hej Lars
De fabriksmonterade kopplen är inte injusterade i samma höjd när man ställer vagnarna på spåret.(Det finns väl en NEM standard även för smalspår?). De kopplar heller inte av/på som de skall. Olika fabrikat lirar dåligt med varandra. Jag upplever att de medlevererade bygelkopplen håller sämre kvalitet än nästan vilket H0 fabriksbügelkoppel som helst och i jämförelse med Fleischmann 6511 är de rena skräpet.
Jag vill kunna rangera ihop tåg utan handpåläggning. Det går inte ty:
- Kopplen sitter inte på samma höjd mellan de olika fabrikaten.
- Kopplen är så grovt tillyxade med hög friktion som följd att de kräver stor kraft för att koppla samman. Man måste ofta hålla i vagnarna för att de ej ska rulla iväg. Ibland hjälper inte ens det. Det underlättar ju inte att vagnarna är små och lätta men det borde ju inte vara någon överraskning.
- På grund av den dåliga precisionen är kopplen även svåra att få isär.
- Lokens enkla hakar är ibland för små för att kopplet ska sitta kvar.

Att det sedan i nådens år 2014 fortfarande är sällsynt med NEMficka till kopplen tycker jag är oförsvarligt.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av LLJ »

Tack Curt för en bra redogörelse.

Jag vet att några H0e grupper använder ett slags koppel som liknar Scharfenbergskoppel, då förebilden för deras fordon har dessa koppel.
Jag har läst om en standard för höjd på kopplen någonstans, skall se om jag kan hitta den.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av Robban »

Nja vi har inte pratat om att byta, bara JAG som inte gillar (fullkomligen hatar) bygelkopplen på H0e.
Har tyvärr svårt att tänka mig något KD som skulle passa på tex. Roco´s lilla diesel, men skulle det gå att lösa så :-)
Det står om koppelhöjd i Fremo-standarden, har för mig det är 6,5mm över rök.

Robban
ps. det behöver inte vara KD, bara det kopplar isär lätt (och ihop), sen gillar ju jag att vagnar ska kunna lyftas ur tåget rakt upp utan verktyg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av LLJ »

Ett problem i sammanhanget är väl att fordon med olika förebild/banor blandas, och de olika förebilderna har olika koppelhöjder, förutom att tillverkarna har egna standarder.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Ett problem i sammanhanget är väl att fordon med olika förebild/banor blandas, och de olika förebilderna har olika koppelhöjder, förutom att tillverkarna har egna standarder.

/Lars
Intressant... Jag tänkte ju kunna byta koppel mellan Kadee (hemma) och H0e-standard på ett lok för att kunna ha nåt att köra med på trafikträffarna. Men lok-kopplet är ju skruvat i chassiet.
Sen kom jag ju på det där Fleischmann arbetsloket som skulle kastas. Det borde ju gå att kapa ner lite och sätta ett spårvagnschassie för 400:- i. Eftersom jag kör med ESU-8-pol överallt är det enkelt att bara ta dekodern från ett annat lok.
Men då kom nästa problem.
Koppelhöjds-standard.
Mina gamla märklinlok hade ju bara krok, ingen bygel, då borde det ju funka här också.
Alla vagnar har ju bygel.
Men koppelhöjden, nån som vet var man hittar en standard?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av Robban »

LLJ skrev:Ett problem i sammanhanget är väl att fordon med olika förebild/banor blandas, och de olika förebilderna har olika koppelhöjder, förutom att tillverkarna har egna standarder.

/Lars
Sant att vi blandar friskt, men exempelvis Bemo´s har stora problem även inbördes
Arne Ivan skrev: Men koppelhöjden, nån som vet var man hittar en standard?
Sidan 25 här https://www.fremo-net.eu/index.php?eID= ... ef843c6153

Robban
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: H0e och koppelproblem

Inlägg av Arne Ivan »

Robban skrev:
Arne Ivan skrev: Men koppelhöjden, nån som vet var man hittar en standard?
Sidan 25 här https://www.fremo-net.eu/index.php?eID= ... ef843c6153

Robban
Tack! Den hade jag missat. :)
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"