Förarbord för hemmabanan
Re: Förarbord för hemmabanan
Schema och pcb layout:
http://www.scuba.net/wiki/index.php/LoconetBreadboard
Får se om vi kan skapa ett intresse för Arduino och MJ.
Finns även XpressNet grejer att tillgå.
/Lars
http://www.scuba.net/wiki/index.php/LoconetBreadboard
Får se om vi kan skapa ett intresse för Arduino och MJ.
Finns även XpressNet grejer att tillgå.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
Nu är det något jag inte förstår, men som jag hoppas att någon här kan förklara. Som en del av informationsinsamlingen för linjeblockeringsprojektet i annan tråd läste jag för mindre än en timme sedan återigen igenom "LocoNet Personal Use Edition 1.0 SPECIFICATION", som såvitt jag vet är den enda allmänt tillgängliga, av Digitrax någorlunda sanktionerade Loconet-dokumentationen som finns att tillgå.LLJ skrev:För visst vore det bra med ett inbyggt system som kan matas på 12V i LocoNet uttaget.
Här kan man bl.a. läsa följande:
Om jag fattat rätt är det RAIL_SYNC-signalen som folk använder för matning av t.ex. körhandtag. Eftersom 15 mA är mindre än vad många LEDar drar, så finns det några olika alternativ:h) Loconet devices may draw up to 15 mA from the RAIL_SYNC +/- lines whenever the voltage is greater than 7V.
1. Körhandtagen kan visst klara sig på 15 mA och jag saknar sinne för proportioner.
2. Körhandtagen matas på annat sätt (batterier FTW).
3. RAIL_SYNC levererar mer kräm på handtagsbussen än på boosterbussen, men de glömde skriva det i specifikationen.
4. Det som står i specifikationen är bara snömos.
Kan någon bringa klarhet i detta?
Mvh
Fredrik
Re: Förarbord för hemmabanan
Det finns två bra sätt att gå runt begränsningen på RAIL_SYNC:
Om LocoNet-bussen bara används som LocoNet-buss och inte som boosterbuss så kan man ersätta RAIL_SYNC-signalen med vanlig 12V matning. Man ansluter +12V till pinne 1 och jord till pinne 2 och 5. Pinne 1 och 6 måste då brytas innan matningen så att man inte kopplar ihop centralenhetens RAIL_SYNC med extern 12V-matning.
Om LocoNet-bussen även används som boosterbuss så kan man förstärka RAIL_SYNC-signalen med en vanlig booster. Enda man bör tänka på är att ha ett motstånd i serie så att strömmen begränsas ifall det blir kortslutning på RAIL_SYNC-pinnarna. Johnny vet mer om det.
Värt att notera: Om man använder LocoNet-bussen enbart som styrbuss och inte som körkontrollbuss så behöver man inte ha någon centralenhet inkopplad. 12V-matningen på RAIL_SYNC kan komma från en vanlig 12V-adapter och strömmatningen till pinne 3 och 4 kan fås med två transistorer och två motstånd. Så det går alldeles utmärkt att ha LocoIO-kort m.m. på en egen LocoNet-buss utan centralenhet.
Mvh Daniel
Om LocoNet-bussen bara används som LocoNet-buss och inte som boosterbuss så kan man ersätta RAIL_SYNC-signalen med vanlig 12V matning. Man ansluter +12V till pinne 1 och jord till pinne 2 och 5. Pinne 1 och 6 måste då brytas innan matningen så att man inte kopplar ihop centralenhetens RAIL_SYNC med extern 12V-matning.
Om LocoNet-bussen även används som boosterbuss så kan man förstärka RAIL_SYNC-signalen med en vanlig booster. Enda man bör tänka på är att ha ett motstånd i serie så att strömmen begränsas ifall det blir kortslutning på RAIL_SYNC-pinnarna. Johnny vet mer om det.
Värt att notera: Om man använder LocoNet-bussen enbart som styrbuss och inte som körkontrollbuss så behöver man inte ha någon centralenhet inkopplad. 12V-matningen på RAIL_SYNC kan komma från en vanlig 12V-adapter och strömmatningen till pinne 3 och 4 kan fås med två transistorer och två motstånd. Så det går alldeles utmärkt att ha LocoIO-kort m.m. på en egen LocoNet-buss utan centralenhet.
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
Ett kompletterande svar: Lysdioder klarar max 20 mA kontinuerligt men lyser vid mindre strömstyrka. 5-10 mA är nog helt okej för en lysdiod i en körkontroll. Övrig elektronik i en körkontroll drar nog inte mycket ström, såvida de inte har LED-displayer. Uhlenbrocks Daisy är det svarta fåret i sammanhanget, den körkontrollen drar mycket, kanske pga displayen.FredrikB skrev:Här kan man bl.a. läsa följande:Om jag fattat rätt är det RAIL_SYNC-signalen som folk använder för matning av t.ex. körhandtag. Eftersom 15 mA är mindre än vad många LEDar drar, så finns det några olika alternativ:h) Loconet devices may draw up to 15 mA from the RAIL_SYNC +/- lines whenever the voltage is greater than 7V.
1. Körhandtagen kan visst klara sig på 15 mA och jag saknar sinne för proportioner.
2. Körhandtagen matas på annat sätt (batterier FTW).
3. RAIL_SYNC levererar mer kräm på handtagsbussen än på boosterbussen, men de glömde skriva det i specifikationen.
4. Det som står i specifikationen är bara snömos.
@Johnny: Hade du mätt upp hur mycket ström olika körkontroller drar?
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
De nya FRED:arna från FREMO lär dra 2mA...
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
Några strömvärden:
Intelliboxen har två Loconettuttag, Loconet B (Booster) ger max 200 mA railsynksignal, Loconet T (Throtle) ger max 500 mA likspänning (ej railsynk)
Digitrax DCS100 har två ekvivalenta uttag, tror att båda kan ge 500 mA railsynksignal.
Inom Fremo används normalt en särskild booster för att förstärka railsynksignalen, vanligtvis 8 utgångar à 500 mA
En Uhlenbrock Daisy dra 50 mA medan en Uhlenbrock Fred drar 25 mA
Fremo Fred drar 5 mA, den nya generationen med Atmega328P processorn drar 3 mA.
//Johnny
P.S. Om man matar in 12 V till körhandtagsbussen så bör strömmen maximeras till 500 mA. D.S.
Intelliboxen har två Loconettuttag, Loconet B (Booster) ger max 200 mA railsynksignal, Loconet T (Throtle) ger max 500 mA likspänning (ej railsynk)
Digitrax DCS100 har två ekvivalenta uttag, tror att båda kan ge 500 mA railsynksignal.
Inom Fremo används normalt en särskild booster för att förstärka railsynksignalen, vanligtvis 8 utgångar à 500 mA
En Uhlenbrock Daisy dra 50 mA medan en Uhlenbrock Fred drar 25 mA
Fremo Fred drar 5 mA, den nya generationen med Atmega328P processorn drar 3 mA.
//Johnny
P.S. Om man matar in 12 V till körhandtagsbussen så bör strömmen maximeras till 500 mA. D.S.
Re: Förarbord för hemmabanan
Hur gör man det enklast/bäst? Kopplingsschema om det är mer än bara ett motstånd?Johnny skrev:P.S. Om man matar in 12 V till körhandtagsbussen så bör strömmen maximeras till 500 mA. D.S.
Mvh Daniel
Re: Förarbord för hemmabanan
Av det jag läser här kan jag alltså sluta mig till att det var alternativ 1 och 3 som var rätt. Tack för klargörandet!
Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik
Re: Förarbord för hemmabanan
Ang. att spec och verklighet skiljer.
Kan det inte vara så att genom att ange 15mA vid 7V så har man angivit vad som minst krävs för att det skall fungera?
Att det sedan finns mer ström att tillgå, och ofta högre spänning bara är bra.
/Lars
Kan det inte vara så att genom att ange 15mA vid 7V så har man angivit vad som minst krävs för att det skall fungera?
Att det sedan finns mer ström att tillgå, och ofta högre spänning bara är bra.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Förarbord för hemmabanan
Texten "Loconet devices may draw up to 15 mA from the RAIL_SYNC" skall nog tolkas att det är varje enhet som får dra 15 mA, inte summan av alla anslutna enheter.
Beträffande strömbegränsning av 12 V matning så är det bästa att man använder en spänningskälla som lämnar max 500 mA.
//Johnny
Beträffande strömbegränsning av 12 V matning så är det bästa att man använder en spänningskälla som lämnar max 500 mA.
//Johnny