Tre snabba...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Det är viktigt att göra saker i rätt ordning. Tänka efter före osv... Här blir det till att göra om men små moduler, små bekymmer... :D
20160914_181728.jpg
Tompa
Inlägg: 2443
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tre snabba...

Inlägg av Tompa »

Vad är problemet? Att få dit fundament för stolpen borde gå att fixa enkelt även i detta stadium.
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Tompa skrev:Vad är problemet? Att få dit fundament för stolpen borde gå att fixa enkelt även i detta stadium.
Nej, det är inget större problem. Bara att det skulle ha tänkts på innan, gjorts tidigare och i en annan ordning.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3556
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tre snabba...

Inlägg av daniel »

Det förekommer ju att man elekrifierar befintliga linjer, så det gör inte något om miljön ser något annorlunda ut vid stolpen. Det är bara att hävda att trafikverket nyligen har elektrifierat linjen och att landskapet ännu inte har hunnit neutralisera sig runt stolpen.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

daniel skrev:Det förekommer ju att man elekrifierar befintliga linjer, så det gör inte något om miljön ser något annorlunda ut vid stolpen. Det är bara att hävda att trafikverket nyligen har elektrifierat linjen och att landskapet ännu inte har hunnit neutralisera sig runt stolpen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tack för förslaget Daniel. Det löser sig nog ändå. Jag är inte så noga med detaljer och verklighetsbakgrund.

Tillägg 160916: En skaplig bild. Händer inte ofta att jag får till hyfsade bilder.
20160915_172509.jpg
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

De snabba modulerna har visat sig inte vara så snabba som det var tänkt från början. Har tappat en del fart de sista veckorna men när kabeldragningen och de dyra kontakterna fixades i dag så kom mitt snåla jag på en grej när det gäller korta moduler. Kan man inte bara löda på kontakterna direkt på kablarna från rälsen? De angränsande modulerna ska ha +30 cm kabel och det räcker bra i det här fallet för att koppla ihop det hela ändå. Då skulle man spara in hälften av kontakterna.
Bilagor
20160928_204058.jpg
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: Tre snabba...

Inlägg av PeGe »

Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar, men jag tror att du menar att men "lånar" av överskottet på kabel på modulen bredvid i stället för att ha en kabel i varje ände på de korta modulerna. Det borde ju funka på en modul OM modulerna bredvid har det lagstadgade överskottet på 30 cm men hur blir det om man sätter fler ensladdiga moduler efter varandra? Jag tänker att det inte blir bra men det händer att jag har lite otur när jag tänker.
Per
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3556
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tre snabba...

Inlägg av daniel »

Om man ska vara djävulens advokat så finns det ett potentiellt problem. Standarden specificerar att kabeln ska nå 300 mm och att hylsan ska placeras max 150 mm in. Men standarden specificerar inte var kabeln resp. hylsa ska placeras i sidled. På mina moduler (amerikansk N-skala) brukar jag placera honkontakt och fästet för sladden en bit från spårcentrum. Det kan innebära att kabeln mellan två angränsande moduler går diagonalt och därmed inte räcker så långt som tänkt. Så länge det är två angränsande moduler som kopplas ihop har det inte varit något problem, men om det kommer en 30 cm lång modul emellan dessa två moduler så är det inte säkert att kablarna räcker.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

PeGe skrev:Jag är inte säker på om jag förstår hur du menar, men jag tror att du menar att men "lånar" av överskottet på kabel på modulen bredvid i stället för att ha en kabel i varje ände på de korta modulerna. Det borde ju funka på en modul OM modulerna bredvid har det lagstadgade överskottet på 30 cm men hur blir det om man sätter fler ensladdiga moduler efter varandra? Jag tänker att det inte blir bra men det händer att jag har lite otur när jag tänker.
Per
Jo, det tänkte jag faktiskt på också (börjar känna mig som uppfinnaren i Lorry). Då kan man ha lösa sladdar med kontakter. Jaha, då blir det ännu fler kontakter (hur många sladdar blir det?)? Visst kan det bli så men en sats med lösa kablar per "kortmodulbyggare" borde räcka. Inte kan alla korta moduler hamna bredvid varandra. Då blir det problem med benen också.

Inget problem egentligen men det var bara en tanke som dök upp eftersom jag funderade ett tag på ännu kortare moduler (det gör jag inte längre). Även om kontakter kostar en del så är det långt i från det dyraste i den här hobbyn...
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tre snabba...

Inlägg av Eke »

Det är inte bra att ha lösa kabelsatser! Det blir en extra skarv vid varje modulgavel på det viset!
Vi har redan idag svårt att få boostrarna att lösa ut vid kortslutning i ytterändarna av boosterdistrikten så fler skarvar vill vi inte ha.
Helst ska sladdhanen kopplas direkt till andra gavelns chassihona utan skarvar på vägen och droppledningarna från rälerna löds direkt på kaneln med krympslang över eller så kan man dra långa droppledningar som räcker till chasssihonorna i ändarna som då även blir förgreningspunkten.
Lösa sladdar ökar även risken för att dom försvinner eller glöms hemma vilket är ett återkommande problem.

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"