Förarbord för hemmabanan

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Re: Förarbord för hemmabanan

Inlägg av daniel »

Tack för infon. Mycket intressant att bromsventilen har så många funktioner.

Jag förstår poängen med att utelämna bromsventilen och ha både gas och broms i körhandtaget. Samtidigt så har många lok separat bromsspak så det hade varit kul att ha med det. Ett alternativ är att göra som på Rc-loken som har separat spak för direktbromsen. Jag har för mig att det är en liten spak som sitter på sidan av förarbordet vid fönstret på Rc-loken. Eller att man har en "ful"-lösning med en strömbrytare på förarbordet som kopplar om mellan direktbroms och tågbroms, dvs ungefär som F6 / rangerläge i lokdekodrarna.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Rc har inte en "fullösning" med strömbrytare. Har för mig att det finns två bromshandtag.

Lite fler hyttbilder här:
http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=292104

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag uttryckte mig lite klantigt. Det jag menade var att jag kanske väljer "ful"-lösningen, inte att Rc-loken har det.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Skulle vara kul att bygga ett förarbord i form av en "korvgubbelåda", dvs en låda man har på magen så som gamla tiders korvförsäljare med axelband.
Detta för att man skall kunna gå runt och följa sitt tåg utmed banan samtidigt som man har mer realistiska kontroller än de vanliga handkontrollerna.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Conrad har USB-kortet K8055 för 355:- (byggsats) , fraktfritt sista dagen idag (2012-08-31)

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

En variant jag har funderat på är radiostyrningen till lok. Där är det ju en låda på magen med bl a en joystick. Jag har för mig att radiostyrda lok i fullskala är begränsade till 30km/h när radiostyrningen är aktiv men det går ju att bortse ifrån det i modell.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Conrad har USB-kortet K8055 för 355:- (byggsats) , fraktfritt sista dagen idag (2012-08-31)
Tack. Jag kommer dock att överväga att använda ett av Per Eklunds LocoIO-kort till förarbordet. Den processorn är ganska kraftfull och det lär inte behövas så hemskt mycket programkod, i alla fall inte för inledande tester. Och jag vet hur jag programmerar om det kortet. Det är en klar fördel om man inte behöver starta en PC för att kunna köra banan.

Men det är bra att veta att Conrad har kortet, det kan komma till användning i andra sammanhang.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

30 km/h på moduljärnväg är ganska fort. Det blir ca 400 moduler på en minut :)

Kunde inte låta bli ;)
MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Har Per:s LocoIO-kort även A/D ingångar?
För visst vore det bra med ett inbyggt system som kan matas på 12V i LocoNet uttaget.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

@Jonas: hur tänker du nu?
Borde bli (30000/(87*60) m/min =5,74 m/min

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"