Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av daniel »

Jag har inte studerat några industriområden så jag vet inte så noga. I Växjö har vi spåranslutning till gamla KF-lagret men där ligger växeln en bit utanför det asfalterade området. Om du vill kolla närmare så gå in på http://www.hitta.se/ och skriv in "Räppe" i rutan "Var?" och förstora bilden. KF-lagret är den byggnad som har två spåranslutningar. Det tredje spåret går till ett militärt område (mob-förråd?).

En relevant fråga om man inte har asfalterat växeln: Finns det risk att lastbilar av misstag råkar köra på växeln ändå? I så fall är det bättre att asfaltera även i växeln. Om växeln däremot ligger lite avsides eller att det på annat sätt blir tydligt för chafförerna var de inte ska köra så är det nog bättre att låta bli asfalt i växeln.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av LLJ »

Just i hamnområden, och speciellt för spår som ligger längs kajen, är det nog vanligast med asfalterade växlar.
Dessa växlar har då speciell manövrering i form av ett nedsänkt handtag, som man drar upp och fäller åt andra hållet vid omläggning.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av AndersB »

Svängde ner till hamnen och körde runt lite och kikade på spår :oops:
Klart vanligast var att växlarna placerades utanför asfalten i gräsområden, men jag hittade ett par exempel där växlarna låg i asfalten.
Här är två varianter där den ena är lite mer öppen och den andra har tungan delvis dold under en bredare plåt.
mvh/anders

Bild
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Ujujuj. Snygg lösning i verkligheten men frågan är om jag är tillräckligt händig för att modellera det i skala N. Det får nog bli helt öppna växlar och så får hamnarbetarna se sig för när de promenerar omkring. :-/
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av LLJ »

Notera hålen bredvid växeln, där spaken för omläggning finns.

/Lars
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Efter mycket slit så är asfalten på plats. Bilden är tagen innan jag började göra rent spåren för att kunna köra igen.

Pastapaket skars till och sedan spacklade jag mycket tunt på "insidan". Slipade lätt och monterade sedan pappbitarna med Karlssons klister. Målade sedan med egenblandad gråfärg som blandades ut med talk enligt tipset ovan. Pappskarvarna syns väldigt tydligt i vissa ljus/vinklar men jag tänkte nog skita ner skarvarna med lite ogräs.

Jag tycker själv att det blev bättre än dåligt men att det kan bli mycket bättre. Ytan ska vädras och smutsas ner med lite bråte, ogrästuvor här och där etc, så då kanske det ser lite bättre ut.
Bilagor
20130802_180646.jpg
20130802_180646.jpg (75.09 KiB) Visad 3706 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt

Inlägg av daniel »

Snyggt!

Om man tittar på asfalt i verkligheten så är den inte alltid så jämn och fin. Vissa ytor har asfalterats om vid senare tillfällen, så skarvar och ytor som är ljusare eller mörkare är inte ovanligt. Om du har en skarv i asfalten som du irriterar dig på så kan du förstärka skarven gnom att måla med en mörkare nyans på ena sidan skarven och få nylagd asfalt.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Landskap"