Ofotbanen-moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av StefanFjällemark »

Henrik Maude skrev: Har lött på kantbitar (tie-plates) samt strömkablar på rälsen till tunnel-modulen.
Har du gjort dessa tie-plates själv? Eller var har du köpt dom?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Hej
Jag har köpt den av Odd här på forumet.
/ Henrik
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av z750asn »

Jag gjorde en beställning på sådana skarvplattor för ett antal år sedan.
Köpte dem från denna webbutiken, http://digitalzentrale.de/
För H0 är artikelnumret 309 000 och för N 329 000.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har kommit igång med fästet för tunneln på modulen. Jag har använt en träplanka som är 2x8mm och 1m lång. Denna är tillräckligt flexibel för att kunna böjas efter kurvan.

Bild
På bilden syns det hur grunden för tunneln har placerats ut utanför korkbädden. Ytterligare en planka ska sättas ut på insidan korkbädden. I plankan har det borrats hål varannan centimeter där tunnelbågarna ska sitta.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av LLJ »

Är det för att tunneln skall vara avlyftbar som du använder en trälist längst ner? Annars kunde man ju ritat ett sträck och borrat hålen i direkt i skivan under.

Funderar Lars
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

LLJ skrev:Är det för att tunneln skall vara avlyftbar som du använder en trälist längst ner? Annars kunde man ju ritat ett sträck och borrat hålen i direkt i skivan under.

Funderar Lars
Det är mest för att tunneln ska hamna i rätt höjd jämfört med rälsen samt att jag inte vill ha hål som går hela vägen igenom bottenmaterialet. Sen är det lättare att böja till pinnen så den ger en bra böj än att mäta upp det på bottenplattan direkt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Efter hjälp av Torbjörn O (tobbeo) har rälsen blivit lagd på den första modulen, den som ska ha tunneln på sig. Det var bra att få praktisk hjälp för att undvika att göra misstag.
Rälsen är limmad med vanligt vitlim ovanpå korken.
Bild
Bild på ena moduländen med tie-plates. Jag hade varit "duktig" och förlött tieplatesen på rälsen. Som tur var hade jag låtit rälsen sticka ut lite så att skenorna kunde stickas in i M-play-mallen för rälspositionen.

Bild
Eftersom modulen är längre än Pecos code 75-flexräls fick den skarvas. Jag lödde fast skarvjärnen för att säkra elförsörjningen eftersom båda rälsbitarna inte är strömförsörjda via kabel.

Bild
Undersidan. Efteråt lödde jag dit kablar med labb-kontakt i ena sidan. Efter att bilden togs har kablarna fästs på undersidan så att det är ordning på dem.

Modulen har testkörts med lyckat resultat.

Nu är även rälsen lagd på den andra modulen. Det återstår att löda fast den sista tie-platen och löda kablarna underifrån. Så modulerna bör hinna bli körklara till modulkörningen i Tyresö.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av LLJ »

Att löda skarvjärnen, åtminstone inte på båda sidor av skarven, är inte att rekommendera då du tappar rörligheten i skarven. När träet rör sig pga temperatur och fukt så måste spåret kunna följa med.
Och du bör mata varje bit av flexrälsen med egen elförsörjning.

/Lars
UBJ
Inlägg: 762
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av UBJ »

Om man har lött fast skarvjärnen på båda sidor och vill fixa ett litet mellanrum för rörlighet så kan man såga ett sådant på lämpligt ställe.
Man behöver inte ha något skarvjärn där, spårets infästningar räcker för att hålla det på plats så länge som vi pratar om rakströckor.

Mvh UB
UBJ
Inlägg: 762
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av UBJ »

Det här är väl en Mplaymodul, det materialet är väl rätt ¨dött¨ och rör sig inte så mycket som trä?

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"