Pelleborg

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:
Eke skrev: .... kommer nog att bygga linjemoduller enligt MMM när jag vill ha yta för godskunder på ena sidan ...
Mvh. Eke
Varför, när det finns SIH0 när man vill ha valfri plats för goskunder?

/Lars
Jo, men det var ju godskunder på linjen! Inte i industriområdet! ;)
Men det kan nog bli moduljuntegrå SIH0 också vad det lider!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Hej och glad påsk1

Jag har stött på ett problem, behöver en märklinväxel höger och den skall vara utan banvall dvs k-räls. Nu till problemet har bara hittat en som är ca 930 mm radie, funkar det om det bara är den och resten över metern?
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Inte om du vill att även Fremoiserade fordon ska kunna passera, peco large med punktkontakter skulle kunna funka. Varför vill du vara utan banvall på ett ställe? Ska växeln ligga på en bro?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Nä, börja inte töja på gränserna. Då har du snart en modul som inte klarar alla fordon.
Bättre att bestämma minradie 1500 mm, ha färre spår och allt fungerar än att ha en modul med snäva radier och många urspårningar eller andra problem.

/Lars
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Japp, rätt på spiken. Bättre att ta reda på verkligheten innan man börjar bygga. Nu vet jag det, får leta efter en annan lösning. Så det blir inte fler spår inne på stationen. Man är ju ny på det här och har många vilda planer.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Jo, vilda planer har vi alla haft! *s*
Men du har några intressanta delar på stationen, men den har svällt ut lite väl mycket och har några lite udda lösningar som inte är bra för driftsäkerheten och som krånglar till banplanerarnas arbete!
Tyckte dina ursprungliga tankar på Trelleborg Ö var bra, det behöver ju inte vara helt efter förebilden, det viktiga är bra funktion!
Jag skulle nog ha 3-4 genomgående spår och den lilla lokala rangerbangården kvar, undvika S-kurvor där det går, ha endast enkelspår i utfartskurvan ner till "Trelleborg F" och ha en dubbelspårsanslutning i den raka änden. Dubbelspårsanslutningen skulle normalt inte vara för dubbelspår utan för att kunna ansluta två dubbelspårsmoduler där det ena spåret kan agera utrdagspår med en stoppbock i änden eller eventuellt svänga av till några lokala industrier, kan ge mycket rolig rangering så tror jag!
Utfarten i kurva skulle jag göra kort och med möjlighet att förlänga med vanliga enkelspåskurvor om man vill öka gradtalet, eller med rakor om banplaneraren vill. Hellre lite längd på tågspåren än många! Ca: 3,5 m är lagom minimilängd för dom två längsta genomgående spåren innanför växelgatorna på en sådan station! En stor dubbelspårig station bör ha längre spår!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:Ca: 3,5 m är lagom minimilängd för dom två längsta genomgående spåren innanför växelgatorna på en sådan station! En stor dubbelspårig station bör ha längre spår!
Mvh. Eke
Håller i princip med eke förutom ovanstående, där jag vill ändra till att 3,5 m är lagom min längd för de kortaste genomgående spåren.
Ett godståg skall kunna vara 4 m utan att få problem att få plats på ett sidospår.

(OT: jag och fler med mig vill gärna kunna köra prototyplånga tåg och då talar vi om 6 m )

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Jo, fast det här är en mindre station, att kräva att alla spår ska vara långa är väl att sätta krav som gör att mindre stationer inte kan byggas?
Men att två normallånga tåg ska kunna mötas tycker jag är ett rimligt önskemål! Hur många stationer på små sidobanor i fullskala kan rymma flera fullängdståg?
Och till sist är det ändå byggaren som bestämmer!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Naturligtvis är det byggaren som bestämmer. Det sista jag vill skall hända är att byggaren skall känna att det är för stora krav på sitt bygge och lägger ner det hela.
Så PerOlof, bygg så långa spår som du vill. Nu vet du iallafall vad vi andra önskar.

/Lars
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Ingen fara, alltid bra med synpunkter. Man kan ju inte tänka på allt och aldrig fel att fler ögon ser på det. Jag har lyckats bygga bort flaskhalsen, den såg jag inte och det såg verkligen inte bra ut. Har nog även löst det andra växelproblemet med. Jag kommer inte att sluta bygga, längtar efter att få börja bygga igen, Har fått lägga ner de andra banbyggena som var påbörjade. Det här skall verkligen bli kul, bygga sin egen lilla del och sen koppla ihop den till en större bana.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"