plj skrev:....... Sedan beror det också på hur dragfordonet reagerar. Speciellt vid växling kan det ju uppstå problem om loket inte reagerar på rätt sätt.
Kan du utveckla det lite mer? Hur bör loket bete sig under växling?
De flesta dragfordon har också två olika bromsar. Förutom den vanliga tågbromsen finns också en s.k. direktbroms som endast påverkar lokets bromsar. Den verkar direkt utan större tidsfördröjning och lossar också snabbt. Smidig vid växling med ensamt lok eller med ett fåtal vagnar. Förutom dessa driftbromsar finns också någon form av parkeringsbroms. Men den saknar ju intresse i MJ-sammanhang. Mitt förslag till bromssystem ovan är ju i princip en direktbroms som även fungerar som tågbroms (för vi har ju ingen broms på vagnarna förutom deras gångmotstånd).
PLj
Om Du nu lägger ned så mycket arbete på ett körbord för hemmabanan tycker jag att Du ska försöka göra det portabelt så Du kan ta med det på våra körningar. Jag tror att det skulle uppskattas att kunna köra tåg lite mer verklighetstroget än med våra ordinarie körhandtag. Eventuellt med speciellt inställd lokdekoder som är anpassad till Ditt körbord.
PLj
Har T21:an också direktbroms och var sitter den i så fall? På jarnvag.net står för övrigt att T21:an hade växellåda med två olika körlägen, för linjetjänst resp.växling. Hur valde man växel?
Det återstår att se hur portabelt det går att göra körbordet. Det är ju inte bara förarbordet som ska tas med i så fall utan även bildskärm och dator. Men omöjligt är det inte.
Direktbromsen sitter i körhandtaget. Pådrag om man för spaken framåt (från mittläget), broms om man för spaken bakåt. Större verkan ju mer man för spaken mot ytterlägena. Handtaget är samtidigt säkerhetsgrepp. Måste hållas nere så länge hydraulen är inkopplad. Hydraulväxeln kopplas in/ur med en särskild omkopplare på A-manöverbordet.
Hög/låg-växel kan väljas vid stillastående lok med en spak som liknar fram/back-omkopplaren på A-bordet. Observera att Tp/T23 bara hade en växel för max 75 km/h.
PLj
Det jag menar med "hur loket uppför sig" är att det ska reagera direkt på de kommandon som Du ger från körbordet. Du kan ju inte ha tröghet både i körbordet och i loket för då kommer Du igång för långsamt och får för långa bromssträckor. Men detta får man fixa när man provar den färdiga anläggningen så man får det hela att fungera som man vill. Det kanske blir så att bara vissa lok passar ihop med Ditt köraggregat.
PLj
Har Tp-loket också gas framåt och direktbroms bakåt i samma handtag?
Jag kommer ha ett lok som just kameralok. Troligtvis en YB05p rälsbuss. Den har aldrig gått som "lok" men den har plats för kamera fram och bak, kondensatorer (batterier), och diverse övrig elektronik. Denna kommer inte ha någon fördröjd acc/dec utan allt styrs från datorn. Med 128 fartsteg så bör det inte vara något problem.
Tågbromsen på Tp/T23 är en s.k. K8 ventil som är en spegelvänd version av den i Sverige oftast använda K16-ventilen (som normalt sitter till vänster om föraren). Handtaget har följande lägen: Loss och laddningsläge, gångläge, mittläge, bromsslutläge, driftbromsläge och slutligen nödbromsläge. Att beskriva de olika lägenas funktion skulle föra för långt så jag hänvisar till beskrivningen i t.ex Ångloksläran.
Körhandtaget på Tp/T23 har som jag skrivit tidigare både funktion som pådrag och direktbroms. Så ur ett MJ-perspektiv så skulle Du kunna utesluta K8-ventilen på Ditt körbord och endast ha körhandtaget och fram/back-omkopplaren.
Eftersom Du även nämner rälsbuss så har dessa en växellåda med steg. Tyvärr vet jag inte hur t.ex Y6/Y7 manövreras men det finns en spak t.v. på körbordet som troligen har både pådrag och broms. Men hur man sedan växlar mellan de olika stegen i växellådan vet jag inte. Men det sker manuellt. Växellådan är troligen någon form av planetväxellåda.
PLj