Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MickeC »

berraf skrev:
LLJ skrev:Inga växlar mellan dubbelspåren???!
Känns som en stor miss i så fall.

/Lars
Uppmuntran, hört talas om det Lars?
Det är inget fel att ställa frågor om konstruktion och design, det är mycket bättre att eventuella missar kommer fram på planeringsstadiet än när allt är kopplat och klart. Här kommer tankarna bakom fram och kan istället hjälpa andra.

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Modulen är noga genomdiskuterad inom WetterN så även om jag bygger så är det ett gemensamt behov bakom. Poängen som jag ser det med att bygga moduler tillsammans är att man kan dra nytta av varandras "funktioner" och slipper göra allt själv.

Vi har diskuterat fram en "kärna" i den anläggning vi kommer bygga och trafikera och kring den bygger vi de funktioner vi behöver. Alla detaljer är inte klara men vi bygger vidare på vårt "koncept".

I dagsläget har vi dock sett att vi troligen öär för få gubbar med för många modulmeter för att kunna få till trafiken. Men vi räknar med att det kommer lösa sig när vi väl kommer igång och kan börja köra på "hela" anläggningen som är på gång. Med dessa och andar moduler som snickras på så är det ca 12 modulmeter på gång, och det är nog inte allt... ;)

Men nog om vad gruppen har på gång, här handlar det om Fawlty Crossing. WetterN har sina möten och vi kommer rulla vidare i den takt det blir och passar, vidare aktiviteter mallas in efter det. När vi är mogna så kommer det nog att synas på ett forum nära er... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MikaelB »

Tack för att ni delar med er, kommer du använda PECO eller Atlas 55?

Mvh
Mikael
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Det blir en "Amerika-modul" och det blir Atlas växlar men jag tänkte testa ME räls som enligt uppgift ska vara "NEM-kompatibel". Då hoppar det bara till i växlarna om man kör europeiskt...

Båda i Cd55...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Tackar, och det var ju en KANON-bra resonemang kring "x-overs", kanske det har varit upp men bättre motivering än så kan jag inte komma på...

Modulens interchange är ursprungligen tilkommen mellan två bittert konkurrerande järnvägsbolag. Allt för att tillgodose kundbehov, om än något, ehrm...motvilligt. De var så envetna på sin egen sak att de byggde var sitt(!) "tower" vid denna interchange, bolagen skötte strikt sina egna tåg även om spåren och manöverfunktionerna var gemensamma. Självklart kan inte sådana bittra och totalt låsta fejder fortgå hur länge som helst, för att inte tala om det oerhört komplicerade underhållet av anläggningen! Bolagen blev sedemera uppköpta av andra större bolag och det ena tornet övergavs. Självklart påstår de kvarvarande jänrvägsanställda, de få som ännu finns kvar, att det är just deras torn som används. Exakta bevis för vilket torn som är kvar har varit svåra att få fram. I arkiverade ansökningar om byggnationerna verkar det som de är gjorda med identiska handlingar, båda är inskickade av en från båda bolagen fristående byggherre vid förnamn Basil. Efternamnet är svårt att tyda då den slarviga, men oherhört komplexa, signaturen har gjort namnförtydligandet i det närmasste oläsligt. Ingen vill öppet erkänna att de minns byggherren, det antyds han var engelsman, ev skotte... Man anar fult spel i något led här... Än i dag så hänvisas det dock (självklart) till "Fawlty Towers"...

Så där, nu fick jag in den hänvisningen också... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MickeC »

Hmmm... det låter inte förtroendegivande... Helt plötsligt kommer vi ha en hög lok och vagnar mitt i interchangen och han i tornet säger: I know nothing... I'm from Barc... ;)

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

:D
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Här kommer bildbeviset på att något hänt! Alla Modulramar är klara och de är nu redan bortforslade från vår källare till butiken där nästa steg blir att göra ben och fästen till alla moduler. Tror det blir 4 ben på en av de raka modulerna, sen hängs de andra på och sen blir det stödben i de yttre hörnen på de två vinkelmodulerna. Ska nog bli stabilt nog...

Det blir "norska ben" med lämplig dimension av hyvlad list, tänkt undvika "läkt" som ofta slår sig och är lite allmänt "usel"... Vem har "rätt" dimension för benen? 21 x 38 eller vad är gällande mått?

Innan nästa steg drar igång så måste jag städa upp i butiken, körde dit en massa prylar som är "hobbyrelaterat" så jag ska ha det till hands. Måste bara få plats med allt... Sen blir det lite "småfixande" på våra träffdagar (Lördagar när butiken är öppen under hösten, start blir det efter Vegby, dvs i mitten på september, alla är ute och flängre fram till dess ungefär... ;)

Efter bilden togs har jag ritat upp spåren lite bättre och ska placera in växlarna och ev limma korken...

Nu backar ett släp upp utanför, dags att demontera en garderob och få hämtad... Ooops...

Hälsar,
Anders Ö
Bilagor
Modulramar till Fawlty Crossing
Modulramar till Fawlty Crossing
Fawlty_Crossing.JPG (73.83 KiB) Visad 6258 gånger
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MickeC »

Vackert jobbat! :)
kasoe skrev: Det blir "norska ben" med lämplig dimension av hyvlad list, tänkt undvika "läkt" som ofta slår sig och är lite allmänt "usel"... Vem har "rätt" dimension för benen? 21 x 38 eller vad är gällande mått?

...
Hälsar,
Anders Ö
På både Crawford Valley och Junction har jag använt hyvlad 15*41(42?) till ben (Zero Creek också byggd för det...)

//Micke C (Kontrollmätning inom kort :oops: )
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Tack, ska kontrollera på brägårn'!

Någon mm hit eller dit är det kanske risk för att det slår ändå beroende på vem som hyvlat...
Tror vi har "Moelven" hos vår lokale leverantör, är nog inte helt ovanligt...

Hoppas jag kan hålla uppe farten, åtminstone tills rälsen är på plats... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"