Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av Nicke »

Varför göra saker enkelt, när man kan ta en massa ingredienser och röra ihop till en enda soppa :roll:

Det finns pågående diskussionstrådar om stafettpinnar, togmelders och tågdetektering/identifiering, alla handlar på ett eller annat sätt att få bättre kontroll på våra tåg.

Förutsättningarna varierar med olika körningar vilket gör att vissa system funkar bra ibland och sämre ibland.
Vid trafikkörningar är det ju bestämt vilka stationer som har tkl, vid övriga körningar tenderar det att flyta lite.

Stafettpinnar styr upp trafiken på enkelspåriga sträckor, funkar bra oavsett bemanning men fungerar sämre om man ska köra en längre enkelsträcka och inte får möten (man måste ju då för varje sträcka springa/gå och hämta pinnen, gå tillbaka med den och sedan köra sitt tåg, dvs 3 gånger så långt att gå och ganska ineffektivt). Detta har ju också konsterats i verjkligheten på sträckor där man haft dessa system och diverse varianter har utvecklats, bland annat elektriska stafettpinnar.

Togmelders är enkla och bra, men kräver att tkl finns på mottagande station. Man skulle kunna tänka sig automatiskt ok efter viss tid, men alla verkar inte gilla den tanken (jag ser dock ingen större skillnad mot att gå och hämta en stafettpinne på en obemannad station). Dock håller jag med om att man får kalla den något annat än togmeldser om man ändrar funktionen.

Tågdetektering/identifering verkar svårt att få till, alla kända tekniker har nackdelar i form av stora kostnader eller omfattande ombyggnader av stationer och/eller linjer, kostnader för rullande material och eventuellt en massa ledningsdragning (eller i trådlösa fall en eventuell räckviddsbegränsning).

Ändå vill vi gärna ha kontrol på våra sträckor, och dessutom gärna veta vilka tåg/lok som befinner sig var.


Så, jag kokade ihop allt detta till en soppa, och smuttande på den fick jag en galen idé:

Elektroniska stafettpinnar med tågidentitet.

Hur fungerar då detta?
Här spånar jag lite så ni får gärna komma med konstruktiva förbättringar :-)
Jo varje förare har en liten dosa/box/pinne/låda/enhet som han eller hon bär med sig.
Dosan kodas med en identitet för ägaren.
När en förare tar ett lok (t.ex. från ett magasin) så knyts lok/tåg-nummer till dosan.
När han eller hon ska lämna en plats så "laddas" dosan med en elektronisk stafettpinne som gäller sträckan till nästa plats.
När han eller hon kommit fram till nästa plats (och kontrollerat att man har alla vagnar med sig) så återlämnas den elektroniska stafettpinnen på den platsen.

Vad behövs:
* En dosa per förare. Denna kan göras tämligen enkel med bara en sifferdisplay (en/två siffror), batteridrift för att hålla minnet och en knapp för att lysa upp displayen (spar batteri).
Kostnad under hundralappen i enklaste fallet.
* En stationsbox med mikroprocessor,display och några knappar. LocoNetansluten.
Stationsboxen håller reda på vilka stafettpinnar som är utfärdade på angränsade linjer, samt vilka tåg som för närvarande befinner sig på stationen (och hur många tågspår stationen har)
Kostnad gissningsvis 5-700

Vad systemet skulle kunna göra:
* Funktionalitet motsvararnde stafettpinnar (plus att man slipper gå och hämta pinnen), oavsett bemanning
* Funktionalitet motsvararnde togmelder, vid bemanning
* Vid bemanning kan tkl se vilket tåg som kommer
* Möjlighet att övergripande se var tåg befinner sig (på en station eller på linjen mellan två stationer), inte en komplett "fjärr" men med full översikt
(Om stationsställverk integreras i systemet kan man få full "fjärr", men detta ligger nog längre fram i tiden)
* MInskat behov av tkl, speciellt på mindre stationer och vid friare körning

Alternativ till stationsboxar med mikroprocessor och LocoNet-anslutning skulle kunna vara laptops (eller Raspberries) med Wifi.
Andra vilda idéer till vidareutveckling skulle kunna vara att bygga ihop "dosan" med en körkontroll, men jag lämnar det också för framtiden.

För den teknskt nyfikne så har jag tre olika idéer runt "dosan":
Enklaste lösninen:
En I2C-IO-expander (t.ex. MCP23017) där 13 ben används som input för identifiering (ger 8192 olika identiteter), ett ben som input från tryckknapp (för att frigöra stafettpinne) och 2 ben för grön resp röd lysdiod.
Näst enklaste lösninen:
Två I2C-IO-expanders. 15 ben används som input för identifiering (ger 32768 olika identiteter), ett ben för tryckknapp, 2 ben för grön resp röd lysdiod och 14 ben för 2-siffrig display som kan visa nummer på blocksträckan.
Lite mer avanserat:
En liten mikroprocessor med display och några knappar. Ger lite mer kontroll och kostar lite mer.


Nå, synpunkter, helst konstruktiva :-)

/Nicke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av LLJ »

Idén i sig låter väldigt intressant och spännande.

Frågan är dock om det är lösningen på problemet eller om det ändå finns bitar som inte löses?

/Lars
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av jhjelm »

Kan man inte bara ha en rfid-tagg som man bär med sig?

På stationen får man då tagga av tåget. :)

Då skulle man kunna ha en central övervakningsdator som visar på en skärm vilka linjer som är upptagna och med vilket tåg.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av Eke »

Väldigt intressant utveckling!
Tycker Jonas idé med rfid-taggar var smart och billig!
Istället för att varje förare ska ha en dosa (det blir många) så behövs bara en per station där man drar taggen och knappar in tågnummer eller id!
Taggen är alltså bara kopplat till ett tågnummer när den används, och om man vill kan det kan visas på en central dator vad som finns på spåren och åt vilket håll det kör! Bra vid publik körning!
Är taggen personlig så ser Tkl även vilken person som kommer med vilket tåg! Kanske bra vid trafikspel när det är lite vimsigt och mycket folk kring en station!
Och så ett signal-loconet ihop med boosterbussen för att binda ihop det, det kan man ju nyttja till annat också!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av LLJ »

Men vid publik körning används normalt inte tågnr.
Är inte målet att hindra att mer än ett tåg är ute på samma linjesträcka samtidigt? Löser verkligen den föreslagna RFID-lösningen detta?

Vid trafikspel så styr tidtabell och kommunikation mellan Tkl upp det hela, så där finns inte behovet alls vad jag kan se.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av StaffanWiman »

Kanske lite tråkigt för dem som älskar elektronik, men en bra, fysisk stafettpinne med stationsnamnen på är nog både enklast och bäst.

Och tyvärr är väl sträckorna mellan stationerna inte så långa att det är ett reellt problem om man måste gå och hämta stafettpinnen på mottagande station de gånger det inte kommer något mötande tåg.

Staffan
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av Nicke »

Jonas, kul att du föreslår RFID !
Jag låg själv och funderade lite i morse på alternativ till "I2C-dosa", både Lissy (eller annan form av IR) och RFID passerade mina tankar.
Fördelen med båda dessa är att man inte behöver etablera elektrisk kontakt varje gång mellan stationsbox och dosan.
Nackdelen är att dessa inte kan visa om man har fått en stafettpinne eller inte, detta måste stationsboxen visa.
IR har föredelen att ha billigare sensorer än RFID, medan RFID har en stor fördel i taggarnas enkelhet och billighet, dessutom behöver RFID-taggen inget batteri.
Med RFID blir som sagt stationsboxen lite dyrare, frågan är om man klarar sig med en RFID-läsare eller om det behövs en i varje ände på stationen?


Lasse, tanken är att logiken i stationsboxen låser sträckan till en förare (om identideringen av föraren sker med I2C-dosa, RFID-tag eller annat spelar mindre roll). Både sändande och mottagande station måste vara överens om att sträckan är reserverad och man får inte grönt (i systemet, måste inte vara kopplat till signaler) förrän detta är klart. (Om mottagande "station" är väldigt liten, kanske bara ett mötesspår så kan detta ske automatiskt om stationslogiken vet att antalet spår är två och endast ett lok är inom området.). När tåget kommit fram (med alla vagnar) så släpper man linjen med taggen.
Det blir nästan samma sak som att tåget kör omkring med en RFID, bara det att här bär man den själv, vilket ger lite mer arbete men också mer kontroll (som t.ex. att loket inte automatiskt släpper linjen även om man tappat vagnar).
Vid publik körning behöver inte tågnummer användas, det är innehavaren av dosan/taggen som "äger" linjen.
Vid trafikspel räcker som du skriver tidtabell och telefon, men vill man så kan man använda systemet för att få en översikt över tågrörelserna från en central plats.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 960
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av kasoe »

Vet inte om jag vågar ge mig in igen... Men jag testar... ;)

Vi har en hel del sluga programmerare i gänget, är det en möjlighet att göra en helt "Mjuk" lösning som byggs med kommunicerande läsplattor uppkopplade på WiFi?

Som jag såg det, en läsplatta på varje station där man har den lokala omgivningen inzoomad men möjlighet att kika på hela banan. Man kan då rent grafiskt boka upp sektioner virtuellt och när man anländer till nästa station så kan man rent virtuellt släppa sektionen fri igen. Alla kan se alla bokningar som finns och ha full överblick samtidigt som man bokar och hanterar intilliggande block.

En läsplatta behöver inte kosta en förmögenhet, såg TV-reklam nyligen från någon större hemelkedja som sålde en platta för ett belopp väl inom de 5-700:- som anges ovan.

Med en mjuk lösning kan man hänga på hur mycket som helst, det kan kopplas med trafikspel och mopdulöbibliotek så man kan bygga modulbanan virtuellt i förväg, kan lägga in tågvägar m.m. som automatiskt bokar nästa sektion preliminärt när man kommer fram.

Jag inser att en sådan här mjukvara inte bara blir av över en kafferast, men det gör inte programmering av micro-kontrollers, många små specialbyggda hårdvaror med olika byggare (som når olika resultat) osv heller...

Kan skriva mycket mer nu när ideerna bubblar men ska undivka ännu ett långt inlägg, det finns önskemål om att jag ska hålla mig mer kortfattad...

Fundera på att släppa fokus på specialbyggda hårdvaror, använd något som finns fördigt, och bygg istället systemet helt "mjukt" är alltså mitt förslag... Kan det var något?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av pcederstrand »

Hmmm, teknikfreak ! ;-)

föreslår enkel telefontråd på 10 -20 meterslängder (har vi verkligen längre enkelsträckor???) och strömbrytare, batteri, ledlljus, trappkopplat så slår man på rött när man åker ut och slår av när man kommer fram
liten lådda fasstklamrad vid varje utfart/infart enkelsträcka


på kortare sträckor kör vi stafettpinne !!

KISS = Keep It Simple Stupid ;-)

peterc
mvh /peterc
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Stafettpinne, togmelder och tågidentifiering

Inlägg av StaffanWiman »

När sträckan alltså blir ledig för att tåget kommit fram, hur avgör man då vilket tåg som får köra ut?
Det bör ju vara ett som kör åt motsatt håll och om flera tåg väntar, det som står i tur. Men om man inte ser varandra - det är ju inte alltid så att man kan se nästa station - finns ju risken att "fel" lokförare trycker på knappen först.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"